هملت ایرانی؛ در بند هفت‌خوان جهانی

نمایش‌های ایرانی از دیرباز در زمره تئاترهایی بوده‌اند که مخاطبین پر شور و هیجانی را با خود همراه داشته‌اند. "هفت خوان هملت" نیز آمد و نمایشی بین‌المللی را به زبان و بیان ایرانی به تصویر کشید و خاطره‌انگیز شد.

به گزارش ایمنا، "هفت‌خوان هملت" یکی از نمایش‌هایی است که با شیوه ای نو به موضوعی جهانی پرداخت و بیان ایرانی را در آن به کار برد و از جمله مهم ترین نشانه‌های ایرانی بودن این نمایش، بیان روایتی مشابه با پرده‌خوانی های شاهنامه بود، هم‌چنین تسلط هرکدام از بازیگران بر شیوه روایی داستان و استفاده به‌موقع از تکنیک‌های موسیقیایی، بر دلنشینی این اثر افزود.

هفت‌خوان هملت، جدای از ارایه مفهوم کلی نمایش، با ظرافتی خاص، بیانگر مشکلاتی بود که حتی برای به اجرا بردن یک نمایش بر روی صحنه وجود دارد. در این نمایش به جای استفاده از مردان در لباس زنان که در نمایش‌های امروزی فراوان دیده شد، با ابداعی خلاقانه از عروسکی در جعبه استفاده شد. هم‌چنین استفاده از تکنیک‌های طنزپردازی در نمایش و حتی نمایشنامه اثر، سواد اطلاعاتی تیم بازیگری و کارگردانی از نحوه اجرای یک نمایش طنز را نشان می‌داد.

آنچه می خوانید گفت‌وگو با محمدجواد سجادی کارگردان نمایش هفت‌خوان هملت است که شب گذشته آخرین اجرای این نمایش را در مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان به روی صحنه برد.

ایده اولیه این نمایش از کجا در ذهن شما پدیدار شد؟

مطمئنا تمام کسانی که با تئاتر سروکار دارند، به نوعی درگیر نمایشنامه هملت هستند که مطرح ترین و اساسی‌ترین نمایشنامه‌ای است که در جهان وجود دارد و کاملا تراژیک است. من هم درگیر این نمایشنامه بودم. ولی در تلاش بودم تا به نوعی، رویکرد جدیدی نسبت به این نمایشنامه داشته باشم. در حین خوانش‌های متفاوتی که از متن داشتیم به این نتیجه رسیدیم که می‌شود با رویکرد کمیک و پارودیک به این نمایشنامه نگاه کرد. علاوه بر اینکه من دغدغه نمایش‌های ایرانی را داشتم. برای همین سعی کردیم به طرحی تلفیقی از نمایش‌های ایرانی و سبک کمیک و پارودیک برسیم.

مدت زمان تمرین برای این اثر چقدر بوده است؟

این کار حاصل یک تمرین ۱۵ ماهه است. در واقع این کار در سال ۹۴ تولید شده است. هفت‌خوان هملت با شرکت در جشنواره تئاتر استان اصفهان مقام اول کارگردانی و تمام بازیگران به اتفاق مقام دوم بازیگری را به دست آورد و به عنوان نمایش برگزیده و معرفی ‌شده به جشنواره فجر انتخاب شد و در آنجا هم اتفاقات خوبی برایش افتاد. بعد از آن هم در تهران اجرای موفقی داشتیم. ‌سپس در سال ۹۵ در اصفهان به روی صحنه رفت و امسال نیز در حال حاضر بازتولید این کار در تالار فرشچیان اجرا شد.

آیا نمایشنامه هملت تا کنون با شیوه کمیک اجرا شده است؟

به‌طور قاطعانه نمی‌توانم بگویم که این شیوه استفاده نشده است. چرا که همه نمایش‌های موجود در کشور را ندیده ام. ولی این اتفاق با توجه به بازخوردهای همه کسانی که این نمایش را چه در اصفهان و چه در تهران دیده اند، کار خلاقانه و نوآورانه‌ای بود.

چه عنوانی برای نفر سوم بازیگری که صداسازی‌ها و تصویرسازی را انجام می‌دهد می‌توان گذاشت؟

در تئاتر اصولا نمی‌توان عنوان خاصی را برای این فرد در نظر گرفت، لااقل در نمایش "هملت ایرانی" نمی‌شود. اما من اگر بخواهم عنوان موجودی را به آن نسبت دهم می‌توانم بگویم که ابوالفضل صفوی در این نمایش یک پرفورمر است که خلأهای تصویر را اجرا می‌کند.

در مورد اسپانسرهای موجود در حوزه تئاتر و این مسئله که سرمایه گذاری آنها بر روی نمایش‌های کمدی است، چه نظری دارید؟

من در کل کارگردان طنزکاری نیستم، به جز این اثر که آن را در قالب طنز کار کردم. متاسفانه یا خوشبختانه رویکرد مردم اصفهان بیشتر به سمت کارهای طنز است و بسیار هم طبیعی است چرا که بر اساس شرایط و بحران های موجود در اجتماع، گرایش مردم به سمتی است که بتوانند حتی برای چند لحظه هم که شده از روزمرگی جدا کند. خاستگاه مردم به آن سو است، بنابراین کسی هم که می‌خواهد هزینه ای برای این کار انجام دهد، انتظاری دارد که آن هم بحث تبلیغات است.

وقتی فردی می‌داند که در کار طنز تعداد تماشاگر بیشتری جذب می‌شود، روی آن کار سرمایه گذاری می‌کند تا مخاطبان بیشتری با محصول یا کار او آشنا شوند، اما آرزوی قلبی همه افرادی که در حوزه تئاتر فعالیت دارند این است که ای‌کاش در مورد سایر نمایش‌ها هم چنین تفکرات و تمایلاتی باشد.

نظر شما درباره ویژگی یک نمایش خوب چیست؟

هر نمایش را باید در ژانر خود بررسی کرد، اما اگر یک ویژگی کلی برای همه نمایش‌ها در نظر بگیریم، باید بگویم که برخورداری نمایش از به چالش کشیدن فکر و احساس مخاطب است.

به گزارش ایمنا، نمایش طنز "هفت خوان هملت" به کارگردانی محمدجواد سجادی و با بازی عرفان آیتی، مصطفی قیصری‌ها و ابالفضل صفوی، از ابتدا تا نوزدهم مردادماه هرشب در سالن اصلی تالار فرشچیان میزبان تماشاگران بود و شب گذشته آخرین اجرای خود را به روی صحنه برد.

گفتگو از: نجمه بهنام نیا، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 350425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.