سهم ۶۰ درصدی اصفهان در تولید فولاد/ امیدوارم دوباره در کنار زاینده رود کاهو سکنجبین بخوریم

معاون وزیر صنعت گفت: سهم اصفهان در تولید فولاد کشور ۶۰ درصد است و کل تولید فولاد کشور هم به ۳۳ میلیون تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی کرباسیان عصر امروز (سه‌شنبه) در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه متالورژی، فولاد و ریخته گری با تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: خبرنگاران در پیشرفت و توسعه کشور با اطلاع‌رسانی، نقد و پیشنهاد موثر هستند و ما به عنوان مسئولین جایگاه شما را ارزنده می‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۶۰ درصد تولید کشور در حوزه فولاد به استان اصفهان تعلق دارد، اظهار کرد: اگر کشوری فولاد تولید نکند و در فولاد موثر نباشد این کشور توسعه نخواهد یافت و محور توسعه یک کشور فولاد است و باید افتخار کنید سال ۹۶ تولید فولاد کشور رکورد تاریخی داشته است.

سهم ۲۲ درصدی فولاد در کل صادرات کشور

کرباسیان گفت: در مجموعه زنجیره فولاد و صنایع معدنی سال گذشته ۹ میلیارد دلار صادرات انجام شده، یعنی بیش از ۲۲ درصد صادرات کشور به این حوزه تعلق داشته است.

معاون وزیر صنعت با اشاره به مبحث اقتصاد مقاومتی که چند سالی مطرح است، ادامه داد: یکی از محوری‌ترین و اصلی‌ترین موضوعات اقتصاد مقاومتی، فولاد است. در زنجیره فولاد از سنگ آهن و گاز که نعمت‌های خدادای است ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌شود. در حال حاضر در تولید الکترود گرافیتی و برخی محصولات دیگر که تعداد آن‌ها زیاد هم نیست، تقریبا فولاد خود کفا است و در داخل کشور از صفر تا ۱۰۰ محصولات فولادی در کشور تولید می‌شود و این بسیار حائز اهمیت است.

دولت به نقدهای ارزی توجه کرد

وی با اشاره به اصلاحات اساسی دولت در سیستم ارزی گفت: دولت با توجه به برخی نقدها و مباحثی که در مورد سیاست ارزی طی دو ماه گذشته وجود داشت سیاست ارزی خود را اصلاح کرد. پذیرفتن نقد و اصلاح آن توسط دولت نشانه ضعف دولت نیست و افتخار است که نقدها را می‌پذیرد، اینکه دولت اصلاح این مشکل را در تلویزیون بیان میکند نشانه صداقت و قدرتمند بودن رییس جمهوری است.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه فولاد، تصریح کرد: فولاد در ارزآوری، تولید، اشتغال، آینده و توسعه کشور بسیار مهم است و به حوزه فولاد تبریک می‌گویم که در توسعه و سربلندی کشور نقش موثری داشته‌اید و خواهید داشت.

کرباسیان با بیان اینکه پیش از این در حوزه فولاد وابسته بودیم گفت: ما واردکننده گندله از کشورهای مختلفی از جمله بحرین در کشور بودیم. و امروز صادرکننده آهن اسفنجی و فولاد هستیم. سال گذشته صادرکننده کنستاندره بودیم.

افزایش ۱۲۰ درصدی تولید گندله

معاون وزیر صنعت با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی تولید گندله طی چهار سال گذشته در کشور خاطرنشان کرد: همچنین صادرات آهن اسفنجی هم رونق خوبی گرفته که تمامی این موارد نشان‌دهنده این است که در زنجیره فولاد و ارزش افزوده حرکت و سرمایه گذاریهای بسیار خوبی انجام شده است.

کرباسیان با اشاره به تحقق میزان پیش بینی شده تولید فولاد کشور اظهار کرد: زمانی که در سال ۹۳ طرح جامع فولاد را مجددا در ایمیدرو و شرکت فولاد به روزآوری می‌کردیم، برخی کارشناسان نقد می‌کردند و می‌گفتند تولید ۵۵ میلیون تنی در چشم انداز ۱۴۰۴ رویا است اما اعداد و ارقام نشان داد که این کار عملی است.

تولید ۳۲ میلیون تنی فولاد

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید فولاد کشور از ۲۱ میلیون تن سال ۹۲ به ۳۲ میلیون تن در حال حاضر رسیده است و تا پایان امسال به ۳۵ میلیون تن خواهد رسید.

در صادرات سختگیری نکنید

وی با اشاره به آغاز دوره اول تحریم‌ها از جمله تحریم فولاد، آلومینیوم، ذغال سنگ و تمامی فلزات از صبح امروز، گفت: نخستین نگرانی من این است که در حوزه صادرات نباید سختگیری یا روش‌هایی را برای مسائل ارزی اتخاذ کنیم که به صادرات کشور لطمه بخورد چرا که به دست آوردن بازار صادراتی بسیار مشکل است. زمانی که ما توانستیم بازار صادراتی را به ۹ میلیارد دلار و بیش از هشت میلیون تن صادرات فولاد برسانیم یعنی بازارهای جدید به دست آورده‌ایم.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است مبحث تولید و اشتغال است. طی چهار ماه گذشته تولید فولاد خام شرکت‌های بزرگ کشور نزدیک به ۷.۵ میلیون تن بوده است. همچنین در تولید کنستانتره ۲۰ درصد، در گندله ۲۲ درصد در آهن اسفنجی ۷ درصد و در تولید شمش ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم که بسیار رشد خوبی است. صادرات نیز دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است.

امیدوارم دوباره در کنار زاینده رود کاهو سکنجبین بخوریم

کرباسیان با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری تصریح کرد: به موازات مسائل به وجود آمده در کشور و تحریم‌ها، مبحث سرمایه‌گذاری و توسعه و ایجاد اشتغال نباید فراموش شود.

معاون وزیر صنعت در پایان با اشاره به سیاست‌های خوبی که ذوب آهن و فولاد مبارکه در صرفه‌جویی آب و استفاده از پساب‌های شهرهای اطرف داشته اند ابراز امیدواری کرد: مشکل خشکسالی اصفهان و کل کشور حل شود و دوباره همه با هم کنار زاینده‌رود «کاهو سکنجبین بزنیم.»

کد خبر 350308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زارعی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    0 0
    " امیدوارم دوباره در کنار زاینده رود کاهو سکنجبین بخوریم" آقای کرباسیان انشالله تا ابد کنار زاینده روز کاهو سکنجبین بخوریم