معابر شهری رژیم بگیرد

یک دکترای حمل و نقل گفت: با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی با رژیم شبکه معابر عرض خیابان‌ها را برای خودروهای شخصی کم و بیشتر حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار می‌گیرد، این الگوها باید در شهر اصفهان نیز پیاده‌سازی شود.

امین همدانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا به دلایل کاهش استقبال شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی اشاره و اظهارکرد: چند عامل کلیدی در استقبال کم شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی نقش دارد که مهمترین آن پایه‌های فرهنگی است، مردم باید منفعت‌های استفاده از حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از خودروهای شخصی را به خوبی درک کنند، در این میان فرهنگ‌سازی عمومی برای آگاه‌سازی جامعه بسیار تأثیرگذار است.

این دکترای حمل و نقل  ادامه داد: به دنبال افزایش استفاده از خودروهای شخصی آلودگی‌های هوا و صوت نیر افزایش و نسل آینده متضرر می‌شود. یکی از چالش‌های موجود در جامعه این است که بسیاری از افراد استفاده از خودروی شخصی را نوعی مزیت فرهنگی میدانند، در صورتی که در جوامع پیشرفته‌ای همچون آلمان افرادی که از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، از فرهنگ اجتماعی بالاتری برخوردار هستند، بنابراین باید این موضوع به صورت آموزش و فرهنگسازی در جامعه نهادینه شود.

همدانی با اشاره به اهمیت زیرساخت‌ها و مدیریت برنامه‌ریزی حمل و نقل عمومی ادامه داد: وقتی یک سیستم حمل و نقل می‌تواند کارآیی داشته باشد که به صورت یکپارچه عمل کند، در واقع عدم اتصال شبکه‌های حمل و نقل عمومی به یکدیگر از جمله اتوبوس، تاکسی، مترو و دیگر انواع حمل و نقل مثل دوچرخه نوعی خلاء در سرویس‌دهی به شهروندان است.

وی عدم یکپارچگی شبکه حمل و نقل را عامل مهم بی‌انگیزگی شهروندان در استفاده از آن دانست و تاکید کرد: اگر سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی برقرار باشد، رغبت مردم برای استفاده از ناوگان افزایش پیدا می‌کند، خیلی اوقات مردم از اتوبوس استفاده می‌کنند، اما از محل ایستگاه تا محل کار یا منزل باید مسیر زیادی را پیاده طی کنند و هیچ وسیله‌ای حتی تاکسی هم در این مسیرها وجود ندارد.

این دکترای حمل و نقل با اشاره به اهمیت هوشمندسازی سیستم حمل و نقل عمومی، اظهارکرد: این حق مسافر است که بداند در چه زمانی اتوبوس در ایستگاه است، چقدر زمان طول می‌کشد تا به مقصد برسد و ... از این رو برنامه شبکه حمل و نقل عمومی باید در قالب اپلیکیشن به شهروندان ارایه شود. در کشورهای اروپایی و امریکایی این اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، شهروندان ابتدا و انتهای مقصد را مشخص می‌کنند و می دانند چه زمانی سوار شده و چه ساعتی به مقصد می‌رسند.

همدانی با بیان اینکه طراحان شهری طراحی‌هایی بر اساس خودرو محوری دارند تا حمل و نقل عمومی محور، گفت: در واقع طراحی مسیرها به گونه‌ای انجام شده که هر شهروندی رغبت کند با خودرو شخصی مسیرها را طی کند و این ضعف در طراحی‌های شهری اصفهان قابل مشاهده است؛ شهر برای تردد خودروها آماده شده و نمونه بارز آن دو طبقه کردن خیابان‌ها و تعریض معابر است.

وی تاکید کرد: BRT پاسخی کوتاه مدت برای سیستم حمل و نقل عمومی است، باید به سمت تراموا و اتصال مترو به تراموا و شبکه تاکسیرانی حرکت کنیم تا سیستم حمل و نقل کارآیی لازم را داشته باشد.

وی وارد کردن بخش خصوصی به سیستم شبکه حمل و نقل عمومی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باید اجازه داد بخش خصوصی فعال شود، زیرا وقتی رقابتی وجود نداشته باشد، پیشرفتی اتفاق نمی‌افتد.

این دکترای حمل و نقل اظهارکرد: با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی با رژیم شبکه معابر، عرض خیابان‌ها را برای خودروهای شخصی کم و بیشتر حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار می‌گیرد، این الگوها باید در شهر اصفهان نیز پیاده‌سازی شود. مدیران ما باید از این روش‌ها آگاه و آنها را پیاده‌سازی کنند تا اوضاع حمل و نقل بهبود یابد.

کد خبر 349962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صلواتی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    0 0
    به امید تغییر دیدگاه مدیران