۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
مرگ بر واقعیت

گالری امروز، میزبان هنرهای تجسمی هنرمندان "گروه هنری سوت شرقی" است. در این نمایشگاه بر پایبندی به اخلاق و معرفت در مسیر تولید هنر، تاکید شده است.

مهدی نعمتی سرپرست "گروه هنری سوت شرقی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در این یک نمایشگاه که به صورت گروهی برگزار شده است که ۴۶ اثر از انواع هنرهای تجسمی هنرمندان "گروه هنری سوت شرقی"  نمایش داده شده است.

وی ادامه داد: همه اعضای گروه ما هنرمندانی از شهر تهران هستند و وجه مشترک همه این است که سن همگی ما کم است و در عرصه هنر ایران نوظهور محسوب می شویم. به قولی ما هنرمندان کاتینگ ایج(درحال ظهور و بروز) هستیم.

نعمتی گفت: هر یک از اعضای گروه ما در تهران به صورت جدا کار می‌کرد، اما بعد تصمیم گرفتیم به صورت گروهی در شهرستان‌ها هم نمایشگاه بگذاریم. ما با این کار می‌خواستیم از مرکزیت هنر ایران که در تهران است دور شویم تا بتوانیم فارغ از سیستم و مناسبات هنری تعریف‌شده و به دور از جریان اصلی بازار فعالیت کنیم و به خود هنر بپردازیم.

این هنرمند تصریح کرد: بیانیه نمایشگاه «مرگ بر واقعیت» چهار بخش دارد که در بخش آخر آن آورده‌ایم که "آن چه بیش از نگاه شخصی و انتظار هنرمند نسبت به فعل تولید هنر و تداوم آن به عنوان یک کنش کلیدی است پایبندی به اخلاق و معرفت در مسیر تولید هنر است. از منظر ما این اخلاق بیانگر صداقت متکی بر زیبایی شناسی شخصی هنرمند می باشد. این امر متضاد با تولید مصنوعات سفارشی و پیروی از مسیرهای گذشته جریان های اقتصادی هنر است." از این‌رو واقعیت به معنای صداقت متکی بر زیبایی شناسی شخصی هنرمند برای ما مهم است، ولی از طرفی کارهای ما هیچ‌کدام واقعی نیستند و به همین دلیل هیچ‌یک از آن‌ها وجه رئالیستی ندارند. یعنی آثار ذهنی و فراواقعی است، ما به نحوی خواسته‌ایم این دوگانگی فرم و محتوا را دستمایه خلق آثار خود قرار دهیم و با آن شوخی کنیم و به همین دلیل نام نمایشگاه را "مرگ بر واقعیت" گذاشتیم.

وی افزود: گروه ما در ابتدای شروع کار متشکل از ام. اسمارت(که نام هنری خودم است)، امیرحسین علویجه و صدرا میرشریفی بود، ولی در حال حاضر هفت نفر هستیم که آقایان امیرغفوری، مهدی شیری، ‌سپهر حاجی آبادی و پارسا مستقیم هم به گروه ما پیوستند.

نعمتی اظهار کرد: آثار ما در قالب یک مدیای خاص نمی‌گنجد. برای مثال الان در این نمایشگاه انیمیشن هم داریم و شاید بعدها عکس هم داشته باشیم ولی در کل ما بیشتر روی فرم‌های مختلف نقاشی کار می‌کنیم یعنی شما در بعضی از آثار می‌توانید ببینید که نقاشی‌ها از چهارچوب کاغذ خارج شدند، گاهی طرح ها دوربری شدند، حتی بعضی از این آثار مثل دکور تئاتر و به کمک استند به صورت ایستاده به نمایش درآمده‌اند. به عبارت دیگر ما سعی می‌کنیم پروسۀ خلق و نمایش نقاشی را از آن قالب تعریف شده جلوتر ببریم و در آن پیشروی کنیم، حتی وقتی هم که انیمیشن می‌سازیم پشتوانه آن نقاشی است و یک انیمشن داستانی نیست بلکه در مورد همان نقاشی است و به گونه‌ای خواسته‌ایم به نقاشی حرکت بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه "گروه هنری سوت شرقی"بعد از اصفهان، در شیراز، مشهد و محمودآباد مازندران برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا، مهدی نعمتی متولد سال ۱۳۷۶، دانش آموخته رشته معماری، نقاش و هنرمند گرافیتی است(گرافیتی شاخه ای از هنر خیابانی است) که چندسالی است با نام هنری ام. اسمارت فعالیت می‌کند. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه گروهی "مرگ بر واقعیت"میتوانند  تا ۲۹ مرداد (بجز سه‌شنبه‌ها و جمعه‌ها) ساعت ۱۲ تا ۲۰ به خیابان آبشاردوم، بن‌بست ۳ فرشید، پلاک ۳۲۴، گالری امروز مراجعه کنند.

کد خبر 349959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.