۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
سلامت مردم در اختیار چه کسی است؟

بحث مشاوره در مورد همه کالاهای سلامت چه داروهای گیاهی، شیمیایی، مکمل‌های غذایی، بهداشتی و آرایشی صرفا در اختیار افراد متخصص است که هرکسی نمی تواند ادعای آن را با چند دوره کوتاه آموزش داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنوع محصولات هم پا به پای معضلات پوستی رشد می‌کنند و بیش از قبل قد علم کرده‌اند. مشاوره‌های پوست بی حاصل و بدون پشتوانه علمی و پزشکی که تنها به معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی می‌پردازند، بازار کار را به دست گرفته‌اند و کسب و کار پر رونقی دارند.

فعالیت مشاوران زیبایی نشان می‌دهد که آنها شغل پرکسب و کاری دارند و علاوه بر خدمات مشاوره، به واسطه ارتباطشان با واردکنندگان محصولات آرایشی بهداشتی پورسانت خوبی هم می‌گیرد. نسخه‌های مشاوران پوستی مستقر در داروخانه با اعتبار حضور در این مکان‌ها، بیش از آنکه جنبه درمانی و مراقبت از پوست و مو داشته باشد، تبلیغی است برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی...

گمراهی بیماران پوستی

«امروزه نماینده‌های شرکتهای دارویی در داروخانه‌ها به تبلیغ محصول خود مشغول‌اند که این امر باعث سوگرایی به محصولات آرایشی و بهداشتی می شود و ذهن خریدار را منحرف می‌کند» احمد سعیدی، متخصص پوست و مو در مورد مخالفت خود با مشاوران پوست و مو می‌گوید: مشاوران پوست و مو در داروخانه‌ها مجاز به ارائه مشاوره در زمینه پوست و مو نیستند.

او با اشاره به مراجعات بیماران و شکایت از نتیجه نگرفتن درمان می‌گوید: گاهی نسخه‌ای که نوشته می‌شود، توسط داروخانه‌ها تغییر داده می‌شود و جایگزین‌هایی با چندین کارایی و قیمت بالاتر به بیمار معرفی می‌شود؛ در مواردی هم با تحریک بیمار به عوارض دارو، دارویی موضعی پیشنهاد می‌دهند؛ با این رویه مریض بد عادت می‌شود. مشاوران بدون تشخیص بیماری، فقط کرم‌های محصولات شرکت خودشان را به فروش می‌رسانند و این یعنی گمراهی بیمار.

خود مشاوران پوست و موی مستقر در داروخانه ها معتقدند پزشکان با "بیزینس زیبایی" و "برندهای آرایشی بهداشتی" آشنا نیستند؛ مریم در دو سال گذشته در یکی از داروخانه های اصفهان به عنوان مشاور فعالیت می کند، او ثبت نام در یکی از شرکت های وارد کننده محصولات آرایشی و بهداشتی را راه ورود به این حرفه عنوان می کند "مشاوران پوست و مو  حتماً با آموزش‌های لازم، در این حرفه فعالیت می‌کنند تا بتوانند در داروخانه حضور داشته باشند."

فاطمی، دبیر انجمن داروسازان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دکتر داروساز و یا مسئول فنی داروخانه مجاز است که درباره پوست و مو مشاوره لازم را ارائه دهد و چه بسا در مورد همه کالاهای سلامت چه داروهای گیاهی، شیمیایی، مکمل‌های غذایی، بهداشتی و آرایشی مشاوره می‌دهد.

مشاوره صرفاً در اختیار داروساز

«بحث مشاوره صرفاً در اختیار دکتر داروساز است و در رابطه با هر کالاهایی که در سلامت مردم اثر می‌گذارد.» فاطمی با بیان این جمله درباره حضور مشاوران پوست و مو در داروخانه‌ها می‌گوید: معاونت غذا و دارو به حضور مشاوران در داروخانه‌ها ایراد گرفته و طی مکاتبه‌ای که با داروخانه‌ها صورت گرفته است، افراد مشاور شرکت‌های محصولات بهداشتی و آرایشی نمی‌توانند کالاهای خود را در داروخانه‌ها تبلیغ کنند و اگر تقاضای القایی ایجاد کنند و به سمت مارک خاصی سوق دهند، قطعاً با آنها برخورد می‌شود.

فاطمی خاطر نشان می‌کند: همان طور که دکتر پوست و مو نمی‌تواند در کار داروخانه‌ها دخالت کند و دارویی را به فروش برساند، داروخانه‌ها هم نمی‌توانند در کار دکترها دخالت کنند و دارویی را تعویض و یا جایگزین کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این آشفته بازار محصولات پوست و مو، بازار داروهای گیاهی نیز داغ است و برخی از افراد با باور بی‌خطر بودن این نوع از داروها، به سراغ محصولات دارویی و حتی آرایشی گیاهی می‌روند. این در حالی است که مشکلات پوست ومو بیشتر منشاء درونی دارد که علاوه بر محصولات موضعی باید سایر بیماری‌ها از جمله کم خونی‌ها، مشکلات کبدی، گوارشی و حتی بیماری های روان تنی و ... نیز در ارتباط با آن‌ها بررسی شود زیرا تا مشکل از ریشه حل نشود هیچ کدام از داروها تاثیرگذار نیست و یا تاثیر مقطعی دارد.

گزارش از: ریحانه شهبازی خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 349950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ندا IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    0 0
    متاسفااانه، مثل قاارچ این مشاوران رشد کرده اند و هرکسی خودش رو تو حوزه پوست و مو متخصص می داند، جالبه اکثر داروخانه ها هم مشاوره پوست دارند و اکثرا بیماران رو فریب می دهند. من خودم خیلی گول این مشاورا رو خوردم.