کلافگی مردم در تابستان خاموشی‌ها

طی یک ماه و نیم گذشته بارها شهروندان و صاحبان صنایع در اصفهان از قطعی برق و پس از آن رعایت‌نشدن جدول زمان‌بندی قطعی برق گلایه داشتند.

به گزارش ایمنا، این روزها در حالی مسئولان توانیر از ناگزیر بودن خاموشی‌ها به علت کمبود بارش‌ها سخن می‌گویند که در خردادماه امسال شرکتهای خصوصی تولیدکننده برق از ناتوانی در تعمیرات و پیشتیبانی تجهیزات نیروگاهی خود به دلیل عدم پرداخت معوقات دولت خبر دادند.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو در این باره و احتمال خاموشی‌ها در تابستان به خبرنگاران گفته بود: «بخش خصوصی و تولیدکنندگان انرژی برق اطمینان دارند که دولت برای بازپرداخت بدهی‌ها تلاش می‌کند، بدان معنا که برقی که می‌توانسته با قیمت کمتری تولید کند، با واگذاری نیروگاه‌ها خود را متعهد کرده که همان برق را با قیمت بیشتری از بخش خصوصی خریداری کند، البته مردم مشارکت اصلی را خواهند کرد و در این صورت مشکلی پیش نخواهد آمد و تابستان را از نظر تامین آب و برق با کمک مردم پشت سر خواهیم گذاشت.

اما کمتر از یک ماه بعد و در اولین روزهای تیرماه وزیر نیرو در چرخشی۱۸۰ درجه از وضعیت کشور در تابستان ۹۷ گفت: «امسال سال ویژه‌ای است به لحاظ اینکه کم بارشی‌ها بر روی تولید برق اثرگذار بوده است، امسال نزدیک به ۴۵۰۰ مگاوات کاهش تولید برق آبی داشته‌ایم و این یعنی شروع خاموشی‌ها در کشور و البته این مقوله پذیرفته‌ای برای هیچ کس نیست.»

شاید این صحبت‌های اردکانیان را کسی جدی نگرفت تا آنجایی که خاموشی‌های متناوب و نامنظم از اواسط تیرماه شروع، زمزمه جیره‌بندی برق به گوش رسید و شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز جدول خاموشی‌ها را اعلام کرد.

مردم چه می‌گویند؟

یکی از شهروندان اصفهانی به خبرنگار ایمنا گفت: «اوایل که روزانه دو ساعت برق قطع می‌شد، با شرکت برق تماس گرفتیم و درخواست کردیم تا حداقل قبل از قطعی‌ها اعلام کنند که روزانه چه ساعاتی برق قطع می‌شود، به هر حال بسیاری از مردم فرزندان خردسال در خانه دارند...؛ حالا جدول‌ها اعلام میشود، اما ساعات دیگری از روز قطعی اتفاق می‌افتد!»

مشترک دیگری که در منطقه زینبیه ساکن است، اظهارکرد: متاسفانه به طور مکرر در ساعات میانی روز و بعدازظهر دو ساعت قطعی برق داریم، حال وقتی هر روز در این ساعت قطعی برق داریم، یعنی مصرف لوازم برقی در خانه‌ها بیشتر از لوازم برقی کارخانهها است؟

احمد میرزایی که ساکن یکی از آپارتمان‌های چند طبقه شهر در خیابان برازنده است، گفت: ساکنان آپارتمان‌ها در ساعات بی برقی دچار مشکل کم آبی هم میشوند، چرا که اکثر این آپارتمان‌ها دارای پمپ آب هستند تا آب را به طبقات بالاتر پمپاژ کند.

این شهروند ادامه داد: در روزهای گذشته چند نفر به خاطر قطع برق در آسانسور ساختمان گیر افتاده‌اند و تا آمدن نیروهای آتش نشانی استرس‌های زیادی به مردم وارد می‌شود، حتی در خیابان‌ها با قطع چراغ‌های راهنمایی و رانندگی آشفتگی زیادی در رفت وآمد خودروها به وجود می‌آید.

وی افزود: «البته قبول دارم که برخی از مردم در مصرف برق صرفه جویی نمی‌کنند و در روز روشن چند عدد لامپ روشن می‌کنند که این اسراف هم هست.»

زن میانسالی دیگری به خبرنگار ایمنا گفت: «در این روزهای گرم حتما باید از کولر آبی استفاده کنیم که البته آن هم از پس گرمای ظهر تابستان بر نمی‌آید. متاسفانه قطعی مکرر برق دقیقا در ساعات اوج گرما صورت می‌گیرد و همین مردم را کلافه کرده است.» 

«امیر رمضانی» سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان ضمن غذرخواهی از مردم استان گفته بود: «مردم استان می‌توانند از طریق سایت شرکت توزیع برق برنامه پیش‌بینی شده خاموشی‌ها را مشاهده کنند، البته هرچه گرمای هوا بیشتر و میزان مصرف برق افزایش پیدا کند حجم خاموشی‌ها بیشتر می‌شود و برعکس هر چه دما متعادل و شهروندان حتی تا ۱۵ درصد در مدیریت مصرف برق همکاری کنند، میزان خاموشی‌ها کمتر خواهد بود.»

این روزها برنامه به اصطلاح مدیریت بار مصرف در حالی اجرا می‌شود که با وجود جدول‌های تدوین شده، شهروندان از عدم رعایت جدول زمانی اعلام شده قطعی برق گلایه‌های زیادی دارند.

کاهش ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی

سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در پاسخ به این سؤال «ایمنا» که با توجه به شرایط تولید برق مناسب در اصفهان در اصفهان چرا قطعی‌های برق اتفاق می‌افتد، گفت: خاموشی یا مدیریت اضطراری بار که از چند هفته پیش شهروندان در جریان آن قرار گرفته‌اند، خاص اصفهان نیست.

محمد علی‌اکبری افزود: شبکه برق در کل کشور به صورت رینگ ملی بوده و منطقه‌ای اداره نمی‌شود که به عنوان مثال در استان برق تولید و در همین استان مصرف شود؛ در واقع تولیدات برق کشور بر روی شبکه ملی برق قرار می‌گیرد و مصرف نیز از طریق این شبکه انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: میزان تولید برق در استان اصفهان جوابگوی مصرف این استان است ولی در کشور باید مدیریت انجام شود.

سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه مدیریت اضطراری بار زمانی ایجاد می‌شود که میزان مصرف در کشور از میزان تولید بیشتر باشد و مصرف نسبت به تولید پیشی بگیرد، افزود: در این شرایط قبل از اینکه پایداری شبکه ملی برق از بین برود، باید چاره اندیشی کرد و به همین دلیل مدیریت اضطراری بار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امسال میزان مصرف برق بیش از سال گذشته و میزان تولید آن کمتر به دلیل مشکلات نیروگاه های برق آبی کمتر بوده است، به طوری که ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی در سال ۹۶ حدود ۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات در زمان پیک مصرف بوده و امسال این میزان به دلیل کاهش نزولات آسمانی به ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات در زمان پیک مصرف کاهش یافته است.

علی‌اکبری تاکید کرد: مشکل عمده شرکت برق در زمان اوج مصرف است و در سایر زمان‌های روز در تامین برق پایدار مشکلی نداریم.

وی گفت: در کشور شرکت توزیع برق اصفهان اولین جدول قطعی احتمالی برق را طراحی کرد و سپس سایر شهرهای کشور از این طرح الگوگیری کردند و همین موضوع باعث شد مردم مصرف برق خود را مدیریت کنند، اما در ارتباط با عدم رعایت زمانبندی جدول باید اعلام کرد ۹۰ درصد قطعی‌ها طبق برنامه جدول انجام می‌شود و ۱۰ درصد اختلاف مربوط به برخی حوادث غیر مترقبه‌ای است که بر روی شبکه اتفاق می‌افتد و گاهی مجبور به افزایش خاموشی اضافه بر زمان اعلام شده می‌شویم.

سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه در سایت برق از ۲۱ تیرماه جدول جدید بارگذاری شده که مردم بر اساس رمز رایانه، آدرس و نقشه می‌توانند از برنامه قطعی برق منطقع خود مطلع شوند، اظهارکرد: بانک اطلاعاتی برق یکسان است، اما در برداشت این اطلاعات ممکن است اشتباهاتی اتفاق افتد، از این رو اولین توصیه ما به شهروندان این است که محل دقیق سکونت یا مغازه خود را بر روی نقشه مشاهده کنند و از جدول استفاده کنند، آگاه باشند که در بخش آدرس، آدرس‌ها بر اساس مسیر تغذیه برق است، همچنین در روش اعلام زمان قطعی‌ها بر اساس رمز رایانه، ملاک رمز رایانه درج شده بر روی قبوض برق است و بر اساس آن می‌توان جدول خاموشی را مشاهده کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که واکنش شرکت برق به مصرف بالای برخی مکانها علی‌رغم شرایط سخت فعلی برای مردم چیست؟  گفت: اینگونه مصرف کردن برق جزو عادات برخی شده، اما اکیپ‌های عملیاتی اخطارهای لازم را اعلام، لوازم اندازه‌گیری را تست و این صنف را مشمول قوانین می‌کنند.

مدیریت مصرف برق مهمترین دلیل عدم قطعی‌ها در زمانِ اعلام شده

سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان نیز با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون ساعت پیک مصرف از شب به روز تغییر پیدا کرده است، گفت: پیک مصرف در تابستان نسبت به چند ماه قبل ۲۰ هزار مگاوات افزایش یافته و البته یک سوم مصرف برق در کشور مربوط به وسایل سرمایشی است.

امیر رمضانی افزود: در تابستان با توجه به افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در شبکه برق با افزایش پیک بار مواجه شده‌ایم، نکته دیگر اینکه با کاهش منابع آبی مردم بیشتر به استفاده از کولرهای گازی روی آوردند که مصرف را به طور چشمگیری افزایش داده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد از مصارف برق بین مصارف خانگی و تجاری است که جزو مصارف غیر تولیدی محسوب می‌شود، اظهارکرد: عدم ارایه خدمات توسط بخش خصوصی در بحث تولید تاثیری در فرایند خاموشی‌ها نداشته و عدم پرداخت معوقات دولتی به شرکت‌های خصوصی همکار با شرکت توانیر نیز دلیل این خاموشی‌ها نیست.

سخنگوی شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای تعدادی از شهروندان کاشانی هنگام حفر چاه به دلیل قطعی برق خارج از زمان اعلام شده، تصریح کرد: این روزها با توجه به محدودیت منابع آبی برای حفر چاه اقداماتی در حال انجام است، اما نکته حائز اهمیت این است که برای حفر چاه باید از ژنراتور برق استفاده کرد تا در زمان قطعی برق مشکلی ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا خاموشی‌ها طبق جدول اعلام شده شرکت توزیع اتفاق نمی‌افتد؟، ادامه داد: گاهی اوقات علی رغم اینکه، ساعاتی برای خاموشی در یک روز اعلام شده بود، اما به دلیل مدیریت برق هیچ خاموشی در آن زمان رخ نداد و این نکته مثبتی است.

رمضانی با بیان اینکه رسانه‌ها برای نهادینهکردن مصرف و هدایت شهروندان برای مدیریت مصرف برق تلاش کنند، خاطرنشان کرد: مردم نیز باید در مدیریت مصرف کمک کنند تا از این بحران به خوبی عبور کنیم.

فشارهای غیرقابل تحمل به صنایع در جنگ اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان نیز در خصوص حال و روز صنایع استان در شرایط قطعی برق به خبرنگار «ایمنا» گفت: در این ایام با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و کمبود منابع آبی برای صنعتگران دغدغه‌های زیادی وجود دارد و این سؤال مطرح است که چرا هر جا نیاز به قطع برق یا گاز در فصل تابستان و زمستان باشد، جبهه اول صنعت است.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی تاکید کرد: اگر سؤال شود که صنایع اصفهان در صرفه‌جویی در مصرف برق یا بهینه‌سازی تجهیزات چه کرده‌اند؟، باید گفت صنعتی در کشور نداریم که برای بهینه‌سازی مصرف برق اقدامات اساسی انجام نداده باشد.

وی ادامه داد: در مصرف برق کارخانجات نمی‌توان گفت صرفه‌جویی کنید، زیرا در صنعت جایی برای صرفه‌جویی وجود ندارد، مگر اینکه اعلام شود در ساعاتی برق قطع می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان با بیان اینکه صنعتگران نسبت به وضع ایجاد شده در خصوص قطعی‌های پیش‌بینی نشده گلایه دارند، گفت: در صنایع استان مشکلات مختلفی ایجاد شده، حتی الکترموتورهایی سوخته شده، در کوره‌های ریخته‌گری خسارات زیادی وارد شده و صنعتگران متضرر شده‌اند.

وی تصریح کرد: امروز که صحبت از جنگ اقتصادی در محافل مختلف به گوش می‌رسد، صنعت باید سنگربان جنگ اقتصادی باشد، اما آیا در جنگ می‌توان گفت امشب فشنگ نداریم!؟  چرا در این شرایط سخت فشارهای غیر قابل تحمل به صنایع وارد شده است؟

سهل‌آبادی با اشاره به برگزاری جلسات مختلفی در شورای گفت‌وگو با مسئولان برق، صنوف و رسته‌های مختلف شغلی، گفت: راهکارهایی با همت اداره برق، اتاق بازرگانی و تشکل‌های صنفی پیشنهاد شده، اما با توجه به اینکه سیستم قطعی برق با جدول‌های اعلام شده هماهنگ نیست، نارضایتی‌ها زیاد است.

بحران ایجاد شده اعتراض بسیاری از مردم و صنعتگران را برانگیخته و از وضعیت موجود ابراز نارضایتی می‌کنند، اما وزارت نیرو فقط یک چیز می گوید؛ مصرف را کم کنید.

چندی پیش وزیر نیرو اعلام کرد که در برنامه ششم توسعه قیمت برق واقعی خواهد شد، اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان هم می‌تواند روی کاهش و مصرف بهینه تاثیر بگذارد و هم سامان دهی اقتصاد صنعت برق شود

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری ایمنا

کد خبر 349945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IN ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    0 0
    بی برنامگی در برنامه قطعی ها مردم را عصبانی کرده؛ چرا به مردم ساعت اشتباه اعلام می کنید؟