۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
بن بست‌های بیمه سلامت

حذف بیمه سلامت و به عبارتی کم‌رنگ شدن آن در سال گذشته ازجمله مباحثی بود که در همان برهه از زمان، بسیار موردبحث قرار گرفت و اکنون نیز باگذشت یک سال، همچنان دارندگان بیمه سلامت را سرگردان نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیمه سلامت، طرحی که قرار بود بیمه پایه‌ای برای جمعیت ۷۵ میلیونی باشد و استقبال بسیاری از اقشار جامعه را هم در پی داشت امروز رو به افول رفته و جامعه هدف آن در حال کاهش و محدود به اقشار کم‌درآمد شده است و به نظر می‌رسد اهداف بلندمدتی که قانون‌گذار برای تشکیل سازمان بیمه سلامت داشت، راه به جایی نبرد.

عدالت محوری، ارتقای سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان، رفع همپوشانی بیمه‌ای و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور از اهداف طرحی به نام بیمه سلامت همگانی بشمار می‌آمد.

درواقع بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت از مهم‌ترین وعده‌های دولت یازدهم بود که مسئولانی ازجمله سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه پیشنهادی خود به مجلس نیز بر آن تأکید فراوان داشتند.

اجرای بیمه همگانی سلامت درعین‌حال یکی از تکالیف قانونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که در موارد ۳۲ تا ۳۹ قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر آن تأکید شده بود.

به عبارتی با رویکرد سلامت‌محوری که دولت یازدهم داشت فرصتی فراهم شد تا آحاد مردم از مزایای بیمه سلامت بهره‌مند شوند. به‌این‌ترتیب اجرای طرح بیمه همگانی سلامت رایگان از اردیبهشت سال ۱۳۹۳ با ورود به فاز دوم قانون هدفمندی رایانه‌ها و با شعار بیمه سلامت برای همه رایگان، شروع به کارکرد؛ که با اجرای این طرح تمامی افراد فاقد پوشش بیمه درمان ساکن در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت با مراجعه به سامانه امید به‌سلامت نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کردند.

اما اگرچه طرح بیمه سلامت به‌سرعت اجرا و بسیار هم مورد استقبال واقع شد اما وزیر بهداشت به‌عنوان یکی از متولیان اصلی طرح تحول، قبل ازهر سازمان دیگری اقدام به عقب‌نشینی کرد و اوایل سال گذشته نیز مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اعلام اینکه ارائه خدمات به بیمه‌شدگان سلامت فقط در مراکز دولتی انجام خواهد شد بیان کرد: بر اساس مصوبه دولت، تمام بیمه‌شدگان همگانی خدمات خود را اعم از مراقبت‌های اولیه، پزشکی عمومی، خدمات سرپایی و بستری صرفاً از مراکز دولتی دریافت می‌کنند؛ که این معنایی جز عدم پذیرش بیمه سلامت در بسیاری از مراکز درمانی نداشت.

۴۰  میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت

در این مورد حسین بانک، مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به عدد ۴۰ میلیون نفری افراد تحت پوشش بیمه سلامت در کشور، می‌گوید: تقریباً یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار نفرازاین میزان مربوط به استان اصفهان هستند. به گفته این مسئول از اول آبان سال گذشته چنین مقرر شد که افراد جدیدی به فهرست بیمه‌شدگان سلامت افزوده نشوند مگر آنکه تحت پوشش طرح جدید بیمه ایرانیان قرار گیرند.

وی توضیح می‌دهد: شرط بهره‌مندی از بیمه ایرانیان آن است که متقاضیان با پرداخت ماهانه ۲۰ هزار تومان قادر به استفاده از خدمات مراکز درمانی دولتی و خصوصی خواهند بود. درحالی‌که دارندگان دفاتر بیمه سلامت، فقط می‌توانند از خدمات مراکز دولتی استفاده کنند.

این مسئول تصریح می‌کند: اقشاری که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند امکان استفاده از بیمه سلامت ویا ایرانیان رادارند ولی افرادی که دارای دفاتر بیمه دیگری هستند دفترچه بیمه سلامت آنها حذف می‌شود و امکان استفاده از بیمه ایرانیان را هم نخواهند داشت.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان می‌افزاید: زمانی که طرح حذف درمان رایگان افراد تحت پوشش بیمه سلامت منتشر شد تعدادی از مراکز درمانی به دلیل سوءتفاهمانی دفاتر بیمه سلات رانمی پذیرفتندولی باگذشت زمان و تفهیم موضوع، مراکز درمانی دولتی نسبت به پذیرش افراد تحت پوشش بیمه سلامت اقدام کردند.

وی در رابطه با استفاده بیماران خاص از دفاتر بیمه سلامت اظهار می‌کند: با توجه به حضور ۴۳۰۰ بیمار خاص در استان اصفهان حمایت بیمه سلامت از بیماران خاص ادامه دارد حتی بسیاری از خدمات درمانی برای این افراد از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود.

بانک بیان می‌کند: حتی در بخش‌های شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و در کل آزمایشگاهی، بیمه سلامت به دلیل محدودیت در بخش دولتی، اقدام به انعقاد قرارداد بهره‌مندی از خدمات بخش خصوصی داشته است.

ضرورت انجام آزمون "وُسع"

همچنین حیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس با تأکید بر چارچوب قانونی ابلاغیه سازمان بیمه سلامت مبنی بر محدودیت‌هایی برای دارندگان دفترچه بیمه سلامت به ایمنا می‌گوید: این ابلاغیه بر اساس برنامه ششم و قانون بودجه کشور بوده است.

وی توضیح می‌دهد: طرح اولیه بیمه سلامت باهدف حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و پوشش دادن به هزینه‌های درمان افرادی بود که توانایی پرداخت هزینه‌های خود را نداشتند. اما به‌مرورزمان به دلیل همگانی بودن این بیمه افرادی هم که تحت پوشش بیمه‌های دیگر قرار داشتند ویا آنکه از توان مالی برخوردار بودند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند درحالی‌که در برنامه پنجم وششم آمده بود برای استفاده شخص از بیمه سلامت لازم است آزمون "وُسع" انجام گیرد. به این معنا که با پرسش یکسری از سوالاتی توانایی مالی افراد مشخص شود ودرصورت فقدان توانایی هزینه‌های درمانی افراد پرداخت شود.

عابدی اظهار می‌کند: متأسفانه عدم انجام چنین آزمونی باعث شد بسیاری از کسانی که تحت پوشش بیمه‌های دیگری بوده‌اند از بیمه سلامت هم استفاده کنند و مشکلات امروزی شکل گیرد همچنان هم انجام آزمون وسع به تأخیر می‌افتد. به گفته این نماینده مجلس واقعیت آن است که سازمان بیمه سلامت به‌جای ارائه چنین آزمونی، برای استفاده سهم بیشتری از هدفمندی یارانه‌ها بدون هیچ حساب‌وکتابی خدمات بیمه سلامت را برای همه اقشار فراهم کرد ولی باگذشت زمان و مواجه‌شدن با عدم پرداخت اعتبار از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، مشکلات بسیاری برای سازمان ایجاد شد. به‌طوری‌که بیمه‌ها توان پرداخت بدهی‌های خود را به بیمارستان‌ها ندارند و بیمارستان‌ها هم به پزشکان و شرکت‌های دارویی بدهکارند با این شرایط تنها راه این مشکل اصلاح طرح بیمه سلامت بود که درگام اول، مصوب شد با توجه به نبود منابع لازم برای تأمین اعتبار بودجه‌ای هزینه درمان، افراد دارندگان دفترچه بیمه سلامت بدون پرداخت حق بیمه فقط قادر به استفاده از خدمات مراکز دولتی باشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح می‌کند: افرادی که دارای دفاتر بیمه سلامت هستند برای بهره‌مندی از خدمات بیمه سلامت باید در قالب سیستم ارجاع به پزشک مراجعه کنند. این مسئول یادآور می‌شود :البته هنوز هم نیازمندان واقعی امکان استفاده از خدمات بیمه سلامت رادارند چون می‌توانند از خدمات این بیمه در مراکز دولتی استفاده کنند.

کد خبر 349852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.