مردانه شدن فعالیت زنان آنها را به سمت بزه سوق می‌دهد

عضو کانون زنان دادگستر استان اصفهان گفت: پذیرفتن نقش‌های مردانه از سوی زنان آنها را از موقعیت‌های شغلی بیشتری بهره‌مند کرده و در عین حال باعث افزایش رفتارهای مجرمانه نیز بوده است.

هاجر آقاعابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص  عوامل ارتکاب به جرم زنان اظهار کرد: ارتکاب جرم و عمل خلاف به قشر اجتماعی خاص یا جنس معینی اختصاص ندارد و زن و مرد هر دو فرصت برای اعمال مجرمانه را دارند. هرچند نسبت زنان مجرم به مردان مجرم کمتر است اما امروزه با پدیده افزایش جرایم زنان مواجه هستیم که در عوامل این بزهکاری برخی علل مشترک زیست‌شناختی، اجتماعی و فرهنگی میان زنان و مردان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه جرایم زنان باید به صورت مقوله‌ای جداگانه از جرایم ارتکابی مردان بررسی شود، گفت: ارتکاب جرم زنان به دلیل نقش مادری و تربیتی که عهده‌دار هستند اثرات منفی بیشتری بر اجتماع می‌گذارد چرا که اگر زنان به هر دلیل اعم از طلاق یا زندان در منزل نباشند بستری برای بزهکاری فرزندان فراهم خواهد بود.

این عضو کانون زنان دادگستر استان اصفهان با اشاره به ازدواج زودرس به عنوان یکی از دلایل بزهکاری زنان گفت: دختران به دلیل فرار از مشکلات خانوادگی، ازدواج‌های تحمیلی و اجباری را می‌پذیرند که این امر خود یکی از عوامل بزهکاری آنان محسوب می‌شود.

وی نبود شرایط مناسب اقتصادی و درآمد پایین خانوار را نیز از دیگر دلایل موثر در جرم‌خیزی زنان دانست و افزود: فوت والدین یا شکست‌های عاطفی زنان در بزهکاری آنها می‌تواند موثر باشد چرا که زنان از نظر عاطفی ضربه‌پذیرتر از مردان هستند.

آقا عابدی در خصوص دیگر موارد تاثیرگذار بر انجام جرم زنان گفت: مسائلی مانند نبود رابطه صمیمی با همسر، فرزندان و والدین، تحقیر مداوم همسر و اعضای خانواده، عدم اعتماد به همسر و بدبینی، تهدید به ضرب و جرح همسر و تهدید به طلاق، بحران هویت، ضعف جسمانی زنان همچنین اعمال کنترل‌های نظام جنسیتی بر زنان، عدم ارضای نیازهای جسمی و روانی، سوءرفتار و تجاوز از سوی پدر یا محارم، نظارت شدید پدران بر دختران و به خصوص دور نگهداشتن دختران از اجتماع و در خانه ماندن آنها بر میزان تهییج و روی آوردن آنها به سمت جرایم موثر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه پدرسالاری یا نظام مردسالارانه منجر به فرودستی زنان می‌شود و این امر می‌تواند یکی از علل  بزهکاری در زنان باشد، تصریح کرد: امروزه بر خلاف گذشته عده‌ای معتقد هستند که زنان تنها نقش‌های سنتی نداشته و نقش‌های مردانه‌ای نیز پیدا کرده‌اند از جمله زنان سرپرست خانوار که این زنان به دلیل جدایی یا فوت همسران عهده‌دار امور خانواده هستند و زندگی مجردی یا بدون مرد باعث عهده‌دار شدن نقش‌های اقتصادی از سوی آنان شده و طبیعتا آنها را با مشکلات و فشارهای اقتصادی روبه‌رو ساخته است.

آقاعابدی افزایش آزادی‌های زنان و امتیازات اجتماعی و اقتصادی آنان را نیز یکی دیگر از زمینه‌های افزایش ارتکاب به جرم دانست و اظهار کرد: این موضوعات زنان را از موقعیت‌های شغلی بیشتری بهره‌مند کرده و در عین حال باعث افزایش رفتارهای مجرمانه نیز بوده است که برخی زنان با پذیرفتن نقش‌های مردانه متاسفانه به فعالیت‌های مجرمانه نیز روی آورده‌اند.

کد خبر 349757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.