مبادلات مرزی در شرایط جدید باید فعال تر شود

معاون اول رییس جمهور گفت: استانداران استان‌های مرزی در شرایط جدید اقتصادی که آمریکایی ها به دنبال ایجاد مانع برای فروش نفت، نقل و انتقال کالا و پول هستند باید راهکارهای افزایش مبادلات مرزی را فعال کنند.

به گزارش ایمنا، اسحاق جهانگیری امروز (سه شنبه) در جمع مردم و مسئولان در روستای زلزله زده «شیرین آب» شهرستان قصرشیرین افزود: ستاد مقابله با تحریم به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و اختیارات ویژه ای به دولت در این ستاد داده شده است. طبق این اختیارات می توانیم تصمیمات مختلفی بگیریم و هر اختیاری را به استانداران واگذار کنیم.

جهانگیری با اشاره به تهدیدها و فشارهای آمریکایی ها برای زمین گیر کردن اقتصاد ایران بیان داشت: ملت ایران قادر است با کمک دولت نگذارد به این کشور آسیبی وارد شود. مسئولان با انسجام و مردم با پای کار آمدن می توانند از تنگناهای فعلی عبور کنند.

جهانگیری افزود: مسئولان باید با انگیزه و کاربلد باشند؛ چرا که مسئول بی انگیزه و کارنابلد باعث بروز مشکل در کشور می شود. وی ابراز امیدواری کرد که از این مرحله با خوشی بتوانیم عبور کنیم.

کرمانشاه و ایلام با توجه به منابع آبی می‌توانند پذیرای صنعت باشند

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح بزرگ انتقال آب به مناطق گرمسیری در استان‌های کرمانشاه و ایلام، گفت: این طرح یکی از طرح های تاثیرگذار است که می تواند تحولات بزرگی ایجاد کند و با توجه به محدودیت های آب در برخی نقاط کشور کرمانشاه و ایلام می توانند پذیرای رشته های صنعتی باشند. وی بر اجرای طرح پالایشگاه «آناهیتا» تاکید کرد و افزود: این طرح بطور حتم باید انجام شود.

منطقه آزاد قصرشیرین یکی از قطب‌های توسعه آینده ایران است

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به تصویب منطقه آزاد قصرشیرین در هیات دولت و کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: این منطقه با توجه به استعدادها و ویژگی هایی که دارد یکی از قطب های توسعه آینده ایران خواهد بود.

پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد روستایی کشور مقاوم سازی می شوند

جهانگیری در ادامه با اشاره به روی گسل زلزله بودن ایران، تاکید کرد: مردم و دولت باید تلاش کنند که واحدهای مسکونی مقاوم ساخته شوند. پنج هزار و ۷۰۰ هزار واحد روستایی در کشور وجود دارد که بنیاد مسکن تاکنون بیش از ۲ میلیون واحد را مقاوم سازی و بازسازی کرده است و باید باقیمانده واحدها را نیز به سرعت مقاوم سازی کنیم. بنیاد مسکن در زلزله کرمانشاه به دانش فنی بسیار خوبی دست یافته که تجربه ارزشمندی برای کشور است.

افزایش وام مناطق زلزله زده در هیات دولت مطرح می شود

این مقام ارشد دولت در خصوص درخواست مردم و مسئولان استان برای افزایش میزان وام واحدهای مسکونی گفت: افزایش وام مناطق زلزله زده را در جلسه هیات دولت مطرح می کنم و امیدوارم این موضوع یکی از نتایج سفرم به استان کرمانشاه باشد. دولت در ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی اکنون نقش ناظر را دارد و تسهیلات پرداخت می کند و خود مردم در ساخت و سازها تاثیر زیادی دارند.

معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: دولت هیچگاه و در هیچ شرایطی مردم را تنها نمی گذارد و اگر مشکلاتی هم وجود دارد با کمک همدیگر آن را برطرف خواهیم کرد.

تمام واحدهای روستایی تا قبل از سالگرد زلزله کرمانشاه ساخته می شوند

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش زلزله آبان ۹۶ کرمانشاه را نماد اتحاد ملت ایران دانست و گفت: همه ملت بزرگ ایران و مسئولان ارشد نظام از رهبر معظم انقلاب تا رییس جمهوری و وزرا در زلزله در کنار مردم بودند و نگذاشتند مردم این منطقه احساس تنهایی کنند.

وی افزود: دولت با وجود تنگناهای مالی در سال گذشته و امسال اقدام های بسیار خوبی در مناطق زلزله زده انجام داده و تصمیم گرفته است تا قبل از سالگرد زلزله همه روستاییان وارد واحدهای مسکونی خودشان بشوند.

جهانگیری به بازدید خود از شهر سرپل ذهاب نیز اشاره کرد و بیان کرد: به نظر می رسد وضعیت اسکان در شهر سرعت کمتری دارد و مقداری از برنامه عقب هستیم.
معاون اول رییس جمهوری بر تسریع در بازسازی مناطق شهری و واحدهای مسکن مهر تاکید کرد و گفت: موانع و مشکلات بر سر راه اتمام واحدهای شهری باید مرتفع شود. وی وعده داد که دولت هر کاری که از دستش بر بیاید و در توانش باشد برای مناطق زلزله زده انجام می دهد.

جهانگیری همچنین بر لزوم اتمام ساخت مراکز آموزشی مناطق زلزله زده کرمانشاه قبل از آغاز سال تحصیلی تاکید کرد.

مردم کرد و دیگر اقوام چشم و چراغ ایران هستند

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: مرزداران ایران اسلامی از هر قومیت و مذهبی نماد اتحاد و انسجام هستند و ما در استان کرمانشاه شاهد اتحاد اهل سنت، تشیع و اهل حق در دفاع از ایران اسلامی بوده وهستیم. مردم کرد و دیگر اقوام ایرانی چشم و چراغ ایران هستند و همگی ما در داخل کشور برای اعتلای ایران اسلامی تلاش می کنیم.

وی کرمانشاه را نماد سلحشوری، مردانگی و مرزداری در دفاع از ایران در مقابل بدخواهان در طول تاریخ دانست و بیان کرد: هر زمان که بدخواهان چشم طمع به این مرز و بوم داشته اند مردم استان های مرزی بخصوص کرمانشاه به خوبی وارد عرصه شده و از کیان ایران دفاع کرده اند. این مقام ارشد دولت تاکید کرد که مسئولان هر آنچه در توان داشته باشند به عنوان خدمتگزار در خدمت مردم هستند.

هوانیروز و مردم کرمانشاه درس عبرت بزرگی به منافقان دادند

جهانگیری در ادامه با اشاره به سالگرد عملیات مرصاد گفت: هوانیروز و مردم استان کرمانشاه درس عبرت بزرگی به متجاوزان به خاک ایران دادند که در تاریخ ماندگار شد. باید به مردم استان کرمانشاه به واسطه این فداکاری بزرگ درود فرستاد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: عملیات مرصاد یک حادثه تاریخی استثنایی در تاریخ ایران و جمهوری اسلامی است چرا که بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با وجود اینکه باید جنگ ایران و عراق باید به پایان می رسید اما از آنجایی که شخص صدام احساس می کرد پذیرش این قطعنامه از سوی ایران به دلیل ضعف بوده با بدترین شیوه یکی از گروه های تروریستی را که دستش به خون ۱۷ هزار نفر از مردم و مسئولان جمهوری اسلامی آغشته بود را برای حمله به ایران مورد حمایت قرار داد.

جهانگیری بیان کرد: این گروه به اصطلاح ایرانی به خاک کشور خود حمله کردند و با مقاومت جانانه ملت ایران و مردم مرزدار و غیور استان کرمانشاه روبرو شدند و رو سیاهی برای آنها باقی ماند.

معاون اول رییس جمهوری در سفر یک روزه خود به کرمانشاه ضمن بازدید از روند بازسازی مناطق زلزله زده استان ، پنج هزارمین واحد بازسازی شده روستایی را در روستای «شیرین آب» قصرشیرین افتتاح کرد.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت. این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود یکصد هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

منبع:ایرنا

کد خبر 349708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.