چرا ایده جذب نقدینگی با سکه شکست خورد/ فساد ۱۳۰ میلیون دلاری

آمار و ارقام نشان می‌دهد فروش سکه فقط توانسته یک درصد نقدینگی بازار را جذب کند اما بالا رفتن نجومی قیمت آن اثر روانی زیادی داشته است.

به گزارش ایمنا، مهدی عبدالهی در روزنامه فرهیختگان با مقدمه بالا نوشت: در حال حاضر گرچه پشتوانه‌های دیگری نظیر تولید، قدرت و ثبات اقتصادی و سیاسی کشورها عملا به‌عنوان پشتوانه پول مورد توجه است، اما هنوز هم اصل قدیمی پشتوانه‌دار کردن چاپ پول با فلزات گرانبها (به‌ویژه طلا) و ارز مورد توجه اغلب کشورهای جهان است.

آمارها نشان می‌دهد قدرت‌های جهانی اشتهای عجیبی در افزایش موجودی یا ذخایر ارزی و طلای خود دارند، به‌طوری که در سال ۲۰۱۸ میلادی میزان ذخایر طلای پنج کشور آمریکا، آلمان، ایتالیا، فرانسه و روسیه بیش از ۹۱ هزار تن است.

در این بین، افزایش ۱۷۶ تنی ذخایر طلای روسیه نیز از نکات قابل تاملی است که تحلیلگران اقتصادی این تصمیم را در راستای استقلال مالی و فرار از هژمونی دلار می‌دانند.

۱۳۰ میلیون دلار فساد گلاسه‌ای

پس از شنیدن این همه اخبار فساد، روزنامه شرق در گزارشی پرده از تخلف در واردات کاغذ و مقوای گلاسه برداشته است. از آنجایی که قرار است محصولات فرهنگی تولید شده به کاغذ ارزان تر به دست مصرف کننده برسد، هیچ مالیات و عوارض گمرکی به واردات این محصول تعلق نگرفته و همین راهرویی برای تخلفی گسترده شده است. در بخشی از این گزارش به قلم محمد مساعد آمده است: یکی از اسناد مهمی که «شرق» به آن دست یافته است، نشان می‌دهد موضوع تخلف گسترده در واردات کاغذ، اگرچه از دید رسانه‌ها پنهان نگه داشته شده، اما در بخش‌هایی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح بوده است.

در نامه‌ای که یازدهم بهمن سال ۹۶ از طرف دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صمت به مدیرکل امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری این وزارتخانه نوشته شده، به‌صراحت به «واردات غیرمتعارف و جابه‌جایی تعرفه» اشاره و تصریح شده است: «میزان نیاز سالانه به کاغذ گلاسه تا پایان سال ۹۷، ۲۵ هزار ُتن به ارزش حدود ۲۲ میلیون دلار برآورد می‌گردد.»

حرکت مستانه دلار در سکوت دولت

علیرضا سلطانی هم در یادداشتی صفحه اول روزنامه شرق اقتصاد ایران را به کشتی طوفان زده تشبیه کرده و نوشته که در این شرایط موتر کشتی از کار افتاده و هر کسی از هر فرصتی برای شرایط بهتر خود دست میزند، در بخشی از این یادداشت آمده است: کار به جایی رسیده که گویی سکان اقتصاد از دست مدیران اقتصادی و سیاسی خارج شده و این تحریم‌های نفتی و فشارهای خارجی به‌مثابه امواج سهمگین، کشتی اقتصاد ایران را به هر طرف که بخواهند سوق می‌دهند.

دولتمردان این روزها در انتظار کمک و حمایتی از جزیره‌های دورافتاده هستند، اما خود می‌دانند که این جزیره‌ها یعنی اروپا، چین و روسیه و دیگر کشورها ریسک ورود به دریای توفانی و مواج برای کمک به کشتی ایران را به‌آسانی نخواهند پذیرفت. از سویی خبری از برنامه و اقدامات دولت برای مهار و به‌کنترل‌درآوردن و به معنای واقعی ایجاد و تقویت اعتماد مردم نیست.

۴ بازی ساز قیمت دلار

دنیای اقتصاد هم به عوامل موثر در قیمت دلار اشاره کرده که یکی از آنها اطلاع رسانی ضعیف بانک مرکزی در خصوص برنامه خود برای بازار ارز بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است: سومین سیگنال اشتباه به حوزه اطلاع‌رسانی مربوط بود.

روابط عمومی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که رویکردهای جدیدی در دست تهیه دارد که در روزهای آینده آنها را عملیاتی خواهد کرد. با این حال، اطلاعیه بانک مرکزی نه‌تنها مورد توجه معامله‌گران قرار نگرفت، بلکه برخی با تاکید بر ادبیات آن خریدهای خود را بالا بردند.

یکی از معامله‌گران پیام بانک مرکزی را چنین تفسیر کرد، وقتی عنوان می‌شود در روزهای آینده برنامه داریم، یعنی تا آن موقع بازار همچنان می‌تواند به نوسانات خود ادامه دهد؛ در واقع پیام مخابره شده این‌گونه بود: «تا روزهای آینده بازار در اختیار شماست».

در این شرایط، می‌توان گفت چنین پیام‌های کلیشه‌ای و توام با ابهام نه‌تنها کمکی به بازار نمی‌کند، بلکه اثر سیاست‌های درست احتمالی آینده را نیز کاهش می‌دهد. این در حالی است که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی با خود سرمایه‌ای به همراه دارد که می‌توان با تکیه به جابه‌جایی صورت گرفته در بانک مرکزی، در جهت برگشت انتظارات استفاده کرد.   بازار در روزهای اخیر بیشتر از گفتار درمانی به‌دنبال راهکارهای عملی و نقشه‌راه سیاست‌گذار در مورد مدیریت نوسانات است

کد خبر 349657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.