مبارزه با فساد در گرو شفاف سازی و تغییر

انتشار لیست فرصت طلبان تحریم و تشکیل شورای عالی اقتصادی با حضور سران سه قوه، گام‌های مثبتی برای شفاف سازی و مقابله با فساد هستند، اما لازم است دولت برای نشان دادن عزم جدی خود در این زمینه گام‌های بلندتری بردارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شفافیت از مفاهیم مهم در علوم اجتماعی و به نوبه خود علوم سیاسی است که امروزه در دنیا می توان آن را یکی از ارکان دموکراسی تلقی کرد. اگر شفافیت را به معنای اطلاع رسانی، فهمیدن و آگاهی بخشی درست در نظر بگیریم، از جمله حقوق ملت‌ها است که از آن بهره مند شوند و در خصوص آنچه در پیرامونشان می گذرد، مطلع باشند. البته بعضی از اوقات این شفافیت از منظر اقتصادی مطرح است و از مسئولان و سیاستمداران انتظار می رود که در خصوص عملکرد اقتصادی و مالی خود و مجموعه زیر دستشان شفاف سازی کنند.

در ماه‌های اخیر به ویژه بعد از آنکه تهدیدهای رییس جمهور آمریکا مبنی بر ممانعت از صدور نفت ایران و اعمال تحریم‌های بی سابقه بر علیه کشورمان، منجر به ایجاد تنش روانی در بازارهای ایران و سوء استفاده برخی نهادها و افراد شد، لزوم شفاف سازی و برخورد مستقیم با سوء استفاده کنندگان اقتصادی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

شفافیت مانع از دسترسی نامشروع به بیت المال می شود

حیدر علی حجتی، سخنگوی شورای اصلاح طلبان در این رابطه گفت: در حال حاضر قوای سه گانه با توجه به جلسه ای که در حضور مقام معظم رهبری داشتند، هماهنگی و همکاری بین خود را افزایش داده اند، البته پیش از این هم رؤسای قوا جلساتی با یکدیگر داشتند.  اگر این اقدامات، برخورد قانونی و سریع به دنبال داشته باشد و بدون واهمه‌ از اینکه فرد خاطی چه کسی است، به اتهامات آنها رسیدگی و با شفاف سازی به مردم نیز اطلاع رسانی شود، می‌تواند بسیار موثر باشد و در آینده منجر به ثبات اقتصادی شود.  

وی افزود: اگر عزم به شفاف سازی که در حال حاضر دستورات آن صادر شده، ادامه داشته باشد، نتیجه آن کاهش میزان فساد اقتصادی خواهد بود و آن افرادی که از طریق ایجاد روابط و بدون ضابطه می توانستند دسترسی به بیت‌المال و کسب ثروت باد آورده داشته باشند؛ کمتر می توانند در مسیر اقتصاد مملکت سنگ اندازی کنند.

باید جدیت در مبارزه با فساد را به بدنه جامعه منتقل کنیم

مهدی مقدری، دبیر کل حزب عدالت و آزادی نیز در رابطه با اهمیت شفاف‌سازی به خبرنگار ایمنا گفت: شعار اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر، ریاست جمهوری و مجلس این بود که با توجه به اینکه امروز بزرگترین معضل و چالش پیش روی کشور، پدیده فساد است و  قاعدتا باید عزم و اراده‌ای وجود داشته باشد تا مبارزه با فساد در عالی‌ترین سطوح نظام شکل بگیرد و بتوانیم جدی بودن در این زمینه را به بدنه جامعه منتقل کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: امروزه شاخص فساد اقتصادی نشان  می‌دهد که وضعیت ایران در این زمینه مناسب نیست؛ بارها به رییس جمهور و دولت اعلام کرده ایم که برخی عناصر مسئله‌دار از دولت قبل در ساختار سیاسی کنونی رخنه کرده اند و متأسفانه نتایج آن را اکنون می توانیم ببینیم.

مقدری تأکید کرد: در اسامی فرصت طلبان اقتصادی که در هفته‌های اخیر لیست آنها منتشر شده است، نامی از اصلاح‌طلبان وجود ندارد و مشخص است تمام افرادی که از دولت قبل در بدنه دولت باقی مانده‌اند و جایگاه آنها در ترکیب دولت تغییری نکرده، حال بلای جان دولت و نظام شده اند. بنابراین در چنین شرایطی، دستور رییس جمهور مبنی بر شفاف سازی و برخورد جدی با فرصت طلبان اقتصادی مایه امیدواری است، البته به شرط اینکه به صورت  مقطعی نباشد.

به گزارش ایمنا، نکته‌ای که امروز همه مردم و مسئولان بر آن اتفاق نظر دارند، این است که با حرف، سخنرانی و دستور العمل‌های مقطعی؛ فساد ریشه کن نمی شود؛ اگر دولت به راستی در وعده خود برای مبارزه با فساد و شفاف سازی جدی است، باید این امر را از بدنه خود شروع کرده و نه در اثر فشار و اجبار، بلکه تنها به منظور اصلاح امور دولت، تغییرات لازم را انجام دهد. 

علاوه بر دولت، بخش دیگری که در شفاف‌سازی و مقابله با فساد نقش کلیدی دارند، مطبوعات، رسانه‌ها، احزاب و دانشگاهیان  هستند که در صورت فراهم شدن آزادی و رفع فضای امنیتی می توانند رسالت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را به خوبی انجام داده و به عنوان بازوی اجتماعی دولت، به مبارزه با فساد و ایجاد فضایی شفاف در جامعه کمک کنند.

کد خبر 349531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.