۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
نجات صنعت خاکستری اصفهان

خاموشی کوره‌های سیمان و رکود فعالیت این واحدهای تولیدی در استان اصفهان که به عنوان یکی از معدنی‌ترین استان‌های کشور شناخته می‌شود، نشان از شدت بحران در این صنعت دارد. به‌گونه‌ای که به‌ کرات خبر تعطیلی یا نیمه تعطیل شدن واحدهای تولید سیمان از گوشه و کنار استان شنیده می‌شود.

به گزارش ایمنا، سیمان از جمله صنایعی است که در روزگاری نه‌ چندان دور نه تنها در داخل کشور بسیار پر مصرف بود بلکه به‌عنوان محصولی صادراتی در بازارهای جهانی، بسیار تبادل می‌شد؛ اما متأسفانه این محصول نیز مانند بسیاری از تولیدات داخلی دیگر، در چند سال گذشته تجربه سخت‌ترین شرایط را داشته است. بسیاری از کارشناسان کاهش شدید ساخت‌وساز و بودجه‌های عمرانی به‌علاوه توقف طرح مسکن مهر، خشک‌سالی و کم‌آبی استان و از دست رفتن بازارهای صادراتی را از دلایل رکود بازار سیمان عنوان می‌کنند و معتقدند آنچه چرخ این صنعت را به حرکت در خواهد آورد، در گام نخست رونق بازار مسکن در داخل و سپس یافتن بازارهای صادراتی در خارج از کشور است.

محمدرضا برکتین، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان در این مورد به ایمنا می‌گوید: صنعت سیمان باوجود کارخانه‌های فراوان و تولیدات خوب، مدت‌هاست که بدون رونق داخلی و خارجی مانده است و این موضوع تأثیر مستقیمی بر افزایش نرخ بیکاری استان‌ها دارد.

وی تصریح می‌کند: بیش از ۶۰ کارخانه سیمان در کشور وجود دارد که به دلیل نبود متقاضی با مازاد تولیدات مواجه شده‌اند. از آنجا که اصفهان نیز دارای شماری از این صنایع است، بخشی از این کارخانه‌ها در این استان قرارگرفته‌اند متأسفانه به دلیل حمایت نشدن اغلب تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند.

به گفته این مسئول تا زمانی که کاهش مصرف داخلی به دلایلی چون رکود مسکن و خواب پروژه‌ها وجود داشته باشد نمی‌توان انتظاری برای رونق صنعت سیمان داشت از طرفی با شرایط کنونی صادراتی هم صورت نمی‌گیرد. به عبارتی با محدود کردن بازارهای خارجی و افزایش هزینه‌ها، فروش آن‌چنانی در بازارهای خارجی هم انجام نمی‌شود.

وی با قاطعیت تاکید می‌کند: با توجه به شرایط فعلی، نه‌تنها وضعیت صنعت سیمان بهتر نشده است بلکه وخیم‌تر هم شده است. بنابراین لازم است با وجود رکود مسکن و نبود بازارهای هدف در اندیشه جایگزینی برای مصرف سیمان باشیم.

راهکارهای فعالان بازار برای رفع رکود بازار سیمان

اما فعالان این عرصه در مورد کسادی بازار سیمان و راهکارهای خروج از آن چه می‌گویند؟ ناصر محمدی، رییس اتحادیه مصالح ساختمانی اصفهان در این‌باره به ایمنا می‌گوید: از آنجاکه صنعت سیمان وابسته به رونق بازار ساخت‌وساز است رکود این بازار بر صنعت سیمان تأثیر مستقیم داشته است.

وی می‌گوید: باوجود افزایش نرخ سیمان، از دیدگاه من امسال هم سیمان وارد فاز رونق نخواهد شد، ممکن است افزایش نرخ دوباره داشته باشد اما رونقی وجود نخواهد داشت. چرا که برای مسکن چشم‌انداز چندان روشنی وجود ندارد و با این شرایط مصالح تولیدشده بدون درخواست‌کننده می‌مانند.

وی خاطرنشان می‌کند: نبود مشتری کافی برای سیمان تولیدی، به‌علاوه مشکلاتی دیگر مانند افزایش هزینه‌هایی چون مالیات، بیمه و حامل‌های انرژی منجر به دلسردی فعالان این عرصه شده است. به‌طوری‌که فشار این‌گونه هزینه‌ها باعث زیان دهی بسیاری از واحدهای صنفی فعال‌شده است. از این‌ رو با ادامه این روند، نمی‌توان آینده‌ای چندان مثبت برای این صنف پیش‌بینی کرد.

همچنین احمدی که یکی از فعالان این بازار است در رابطه با رکود بازار سیمان به ایمنا می‌گوید: روند رو به رشد تولید سیمان در استان اصفهان باعث شده که تنوع بسیار بالایی در این محصول داشته باشیم اما به دلیل مشکلات چند سال گذشته ظرفیت تولیدی واحدهای سیمان‌ساز استان اصفهان به ۵۰ درصد کاهش‌یافته است.

وی می‌افزاید: البته در حال حاضر تمام صنایع با رکود مواجه هستند اما صنعتی چون سیمان به دلیل وابستگی مستقیم با ساخت‌وساز وضعیت وخیم‌تری دارد. احمدی می‌گوید: مورد قابل‌توجه آن است که موانع صادراتی باعث شده که بازارهای صادراتی مانند عراق نیز کنار روند. بنابراین برای سیمان مشتری خارجی هم وجود ندارد. به گفته احمدی رونق ساخت‌وساز و یافتن بازارهای صادراتی جدید برای سیمان، کلید خروج این صنعت از رکود است.

آهی نیز که از دیگر فعالان این صنعت است با انتقاد از کسادی بازار تمام مصالح ساختمانی به ایمنا می‌گوید: با توجه به رکود صنعت سیمان در چند سال گذشته لازم است که از این محصول به‌جای قیر و آسفالت در جاده‌ها، استفاده شود، زیرا هم‌اکنون با توجه به فقدان ساخت‌وساز، سیمان هم خریداری ندارد؛ بنابراین باید مصارفی دیگر برای این محصولات یافت. این اقدامی است که سال‌هاست در بسیاری از کشورهای تولیدکننده سیمان به دلیل مزیت‌های فنی و اقتصادی رواج دارد.

وی توضیح می‌دهد: در گذشته دلایلی مانند کمبود سیمان و ارزان بودن قیر نسبت به سیمان باعث می‌شد که برای جاده‌سازی از قیر استفاده شود، اما اکنون‌که با تولید فراوان سیمان روبرو هستیم می‌توان این محصول را به دلیل ارزان‌تر بودن و مقاوم‌تر بودن جایگزین قیر کرد تا این‌گونه از رکود داخلی این صنعت تا حدودی کاسته شود.

کد خبر 349478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.