امسال "ما سپاهانیم و حالا حالا قهرمانیم" خوانده می شود؟

سپاهان به عنوان پر افتخارترین تیم در لیگ برتر فوتبال ایران، دریکی دو سال اخیر شرایط نامناسبی را پشت سر گذاشته، اما در طول ۱۷ دوره لیگ برتر نشان داده که می تواند جزو مدعیان ثابت لیگ باشد.

به گزارش ایمنا، سپاهان اصفهان در فصل ۹۸-۹۷ برای هجدهمین بار در لیگ برتر ایران، به میدان خواهد رفت. این تیم که در فرمت جدید لیگ، یعنی جام خلیج فارس با پنج قهرمانی به عنوان پرافتخارترین تیم، محسوب می شود، سابقه رفتن به یک فینال آسیایی و کسب چهار عنوان قهرمانی در جام حذفی را هم دارد.

نخستین حضور سپاهان در دوره اول لیگ، برای شاگردان استانکو پوکله پوویچ، حضوری درخشان نبود. سپاهانی ها که در آن فصل، تنها هفت برد کسب کرده بودند، در نهایت ۳۲ امتیاز را به دست آوردند و در جدول ۱۴ تیمی لیگ، هشتم شدند. از نتایج ضعیف زردپوشان در این فصل، می توان به شکست در برابر استقلال با نتیجه ۳ بر 0 یاد کرد. البته آن ها هر دو دربی اصفهان در برابر ذوب آهن را در آن سال با پیروزی پشت سر گذاشتند.

در دومین دوره لیگ، فرهاد کاظمی روی نیمکت طلایی پوشان نشست. سپاهان متحول شده، نتایج بسیارخوبی از جمله برد ۴ بر 0 برابر ذوب آهن در خانه، به دست آورد و با کسب ۱۶ برد در آن فصل و به دست آوردن ۵۲ امتیاز، تبدیل به اولین تیم شهرستانی قهرمان لیگ ایران شد. ادموند بزیک، مهاجم سپاهان با ۱۳ گل آقای گلی آن فصل را به دست آورده و از ارکان کلیدی قهرمانی سپاهان در آن سال بود. 

فصل سوم لیگ ایران برای سپاهانی ها به اندازه فصل گذشته خوب پیش نرفت. آن ها که این فصل را هم تحت هدایت فرهاد کاظمی آغاز کرده بودند، در اواسط فصل با این مربی قطع همکاری کرده و ناصر پورمهدی را جایگزین وی کردند. به هرحال سپاهان در آن فصل، ۳۹ امتیاز کسب کرد و در جدول لیگ، ششم شد.

البته موفقیت سپاهان در آن فصل، معطوف به جام حذفی شد و طلایی پوشان اصفهانی با برتری ۵ بر ۲ برابر استقلال در مجموع دو دیدار رفت و برگشت، فاتح این جام شدند تا برای نخستین بار، قهرمان جام حذفی ایران را جشن بگیرند.

فصل ۸۴-۸۳ لیگ ایران، با قهرمانی فولاد به پایان رسید. اما این فصل برای طلایی پوشان اصفهانی، اصلا خوب پیش نرفت. آن ها با کسب ۳۵ امتیاز از ۳۰ بازی خود، رتبه ای بهتر از دهمی به دست نیاوردند تا دومین دوره هدایت پوکله پوویچ در سپاهان نیز، پرفروغ نباشد.

در فصل پنجم لیگ برتر، سپاهانی ها با هدایت ادسون تاوارس به لیگ برتر آمدند. سپاهان باز هم در لیگ، عملکرد آنچنان به خصوصی نداشت و با قرار گرفتن در رتبه هفتم، به کار خود در این فصل، پایان داد. اما قهرمانی در جام حذفی که با پیروزی برابر پرسپولیس حاصل شد، آن ها را به رقابت های لیگ قهرمانان برد.

سپاهان در فصل ۸۶-۸۵، یکی از درخشان ترین فصل های خود را با لوکا بوناچیچ تجربه کرد. آن ها که در لیگ، عملکرد نسبتا خوبی ارائه دادند، با ۴۹ امتیاز ، پنجم شدند. اما بهترین عملکرد آن ها، در لیگ قهرمانان آسیا بود. جایی که سپاهان با پشت سر گذاشت، الشباب، الاتحاد و العین در دور گروهی و حذف کردن کاوازاکی و الوحده در دور حذفی به فینال مسابقات رسیدند.

البته کار در فینال برای سپاهان خوب پیش نرفت و در مجموع دو دیدار رفت و برگشت این تیم با نتیجه ۵ بر ۳، مغلوب اوراواردز ژاپن شد. نتیجه ای که اگرچه قهرمانی در آسیا را برای این تیم نداشت، اما این تیم به عنوان اولین و تنها تیم ایرانی، به جام باشگاه های جهان صعود کرد. مسابقاتی که در ژاپن برگزار شد و زردپوشان تا مرحله یک چهارم نهایی هم پیش رفتند.

یکی از جنجالی ترین فصول جام خلیج فارس، فصل ۸۷-۸۶ بود. در این فصل از سپاهان، ۳ امتیاز کسر شد اما این تیم تا هفته آخر شانه به شانه پرسپولیس برای قهرمانی در لیگ برتر می جنگید. در دیدار آخر لیگ در ورزشگاه آزادی، این تیم با گل لحظات پایانی سپهر حیدری، رقابت قهرمانی را به پرسپولیس واگذار کرد تا دومین قهرمانی سپاهان در لیگ، در آن سال به دست نیاید.

طلایی پوشان دیار زاینده رود فصل ۸۸-۸۷ را، با "انگین فیرات" آغاز کرد. اما این مربی پس از چند هفته، جای خود را به حسین چرخابی داد و پس از او هم فرهاد کاظمی بار دیگر به عنوان سرمربی به سپاهان آمد. به هر حال سپاهان در آن فصل، با کسب ۴۲ امتیاز، چهارم شد و در جام حذفی هم بیشتر از مرحله یک هشتم، پیش نرفت.

با ورود امیر قلعه نویی به سپاهان، دوران جدیدی در تاریخچه حضور این تیم در لیگ برتر، به وجود آمد. سپاهان، مقصد جذاب بازیکنان بزرگ و شاگردان سابق قلعه نویی در استقلال شد و این تیم، با ترکیبی بسیار قدرتمند، پا به لیگ برتر گذاشت. سپاهان با تکیه بر گلزنی های پیاپی عمادرضا و ابراهیم توره، دو مهاجم خود، فصلی بسیار رویایی را پشت سر گذاشت و توانست با ۶۷ امتیاز، قهرمان لیگ ایران شود.

فصل دوم قلعه نویی در سپاهان، به اندازه فصل اول وی خوب بود. آن ها همان تیم با کیفیت خود را حفظ کرده بودند و در لیگ، بسیار با قدرت ظاهر می شدند. سپاهان، استقلال آماده و ذوب آهن را هم بسیار نزدیک به خود می دید اما با این حال، آن ها توانستند با اختلاف یک امتیازی نسبت به آبی های تهران، با ۶۶ امتیاز، فصل دهم لیگ را هم با قهرمانی به پایان برسانند.

با رفتن امیر قلعه نویی از سپاهان،  لوکا بوناچیچ در لیگ ۹۱-۹۰ سرمربی سپاهان شد اما اوضاع با بوناچیچ خوب پیش نرفت و زلاتکو کرانچار جایگزین وی شد. اما کرانچار هواداران سپاهان را برای قهرمانی خیلی منتظر نگذاشت و در فصلی که رقابت در جمع مدعیان به تراکتورسازی، سپاهان و استقلال معطوف بود، شاگردان خوب کرانچار خود را بالا کشیده و برای سومین بار پیاپی، قهرمان ایران شد.

فصل دوم کرانچار در سپاهان هم فصل خوبی بود. آن ها در لیگ نه به اندازه استقلال، اما خوب عمل کردند و توانستند با سه امتیاز اختلاف نسبت به صدر، در رده سوم بایستند. اما سپاهانی ها در این فصل با غلبه بر پرسپولیس قهرمان جام حذفی شدند.

سپاهان فصل ۹۴-۹۳ را هم با زلاتکو کرانچار آغاز کرد. آن ها در این فصل، خود را از جمع مدعیان دور نکردند اما توان رسیدن به صدر جدول را هم نداشتند و در نهایت، با کسب ۵۵ امتیاز، رده چهارم را به خود اختصاص دادند.

در فصل ۹۵-۹۴ کرانچار که پیش از شروع فصل، استعفای خود را اعلام کرده بود، از سپاهان رفت تا حسین فرکی، سرمربی تیم قهرمان فصل قبل یعنی فولاد، جایگزین وی شود. سپاهان در این فصل، در حالی که رقابت قهرمانی تا هفته های پایانی، بین تراکتورسازی و نفت تهران بود، خود را به صدر جدول رساند و برای پنجمین بار، فاتح لیگ برتر شد.

لیگ پانزدهم، با مربی گیری فرکی برای طلایی پوشان، آغاز شد؛ اما او پس از چند هفته از سمت خود کنار رفت و ایگور استیماچ، جایگزین وی شد. البته این مربی کروات هم نتوانست کاری برای سپاهان بکند و پس از کناره گیری وی، در چند هفته آخر، زاغی نژاد مربی سپاهان بود تا فصل با حضور در رده یازدهم برای این تیم اصفهانی به پایان برسد.

پس از قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم، سپاهان، عبدالله ویسی، مربی این تیم را برای هدایت تیم اصفهانی به این شهر آورد. اما ویسی نتوانست مانند استقلال خوزستان در لیگ حضور پیدا کند و پس از کسب نتایج نسبتا ضعیف، از سمت خود برکنار شد و کرانچار، بار دیگر جایگزین وی شد. سپاهان پس از حضور کرانچار عملکرد بهتری در لیگ داشت و در پایان با حضور در رده پنجم، به کار خود پایان دهد.

حضور کرانچار در فصل ۹۷-۹۶ در سپاهان برای هواداران جذاب دنبال نشد. او بعد از این که نتوانست انتظارات مدیریت باشگاه را برآورده کند، در حالی که تیم خود را در رده ۱۲ جدول می دید، از سمت خود کناره گیری کرد تا سپاهان بحران زده که در حال تلاش برای عدم سقوط بود، هدایت تیم را به دست منصور ابراهیم زاده بسپارد. ابراهیم زاده البته نتوانست کار چندانی برای سپاهان بکند و این تیم، با کمی خوش شانسی، با حضور در رده چهاردهم، از سقوط فرار کرد.

حالا سپاهان، به مرد روزهای خوب خود، یعنی امیر قلعه نویی رجوع کرده است تا این مربی، روزهای خوب طلایی پوشان را به آن ها بازگرداند. فصل ۹۸-۹۷ لیگ برتر برای هواداران سپاهان ویژه خواهد بود، چرا که بهترین نتایج را در لیگ برتر با قلعه نویی کسب کردند و امیدوارند دوباره جام قهرمانی را بالای سر ببرند تا شعار "ما سپاهانیم و حالا حالا قهرمانیم" را در نقش جهان بخوانند.

سپاهان در اولین مسابقه این فصل از ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه امروز، به مصاف صنعت نفت آبادان می رود. تیمی که در اولین فصل قهرمانی سپاهان، در هفته اول میهمان سپاهان در ورزشگاه نقش جهان بود.

کد خبر 349353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    5 0
    البته که میخونیم.هیچ تیمی به اندازه سپاهان لیاقت ، شخصیت و پتانسیل قهرمانی رو نداره. امسال میریم برا ششمیش.انشاءالله ذوب اهنم حذفیو میگیره.