مجیری: طرح جامع ساماندهی مشاغل شهری تدوین می‌شود

رشد روزافزون شهرها و توسعه صنعتی، ابعاد زندگی شهرنشینی را دچار تغییرات عمیقی کرده است، همزمان با توسعه شهرها انواع مختلفی از مشاغل در کنار یکدیگر شکل گرفتند، بدون آنکه به ظرفیت شهر توجه شود.

به گزارش ایمنا، برخی از این مشاغل چنان فضای پیرامون خود را تسخیر کرده اند که بر میزان عوارض و مشکلات شهرها افزوده اند. آلودگی های زیست محیطی،  آلودگی هوا، خاک ، بوی نامطبوع، گره های ترافیکی، سر و صدا و تجمع ضایعات از جمله مشکلاتی و عوارضی است که برخی از مشاغل بر شهرها تحمیل کرده اند. جبران برخی پدیده های ناخوشایند با آخرین روش ها و ساز و کارهای نوین توسعه شهری از ملزومات اجتناب ناپذیر مدیریت شهری است. در این راستا سازمان "ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی" که پیش از این به عنوان سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری شناخته می‌شد، تشکیل تا وضعیت مشاغل شهری را سامان دهد و نیازهای مردم را از مزرعه تا سفره تامین کند.

در این راستا برای اطلاع از فعالیت‌های مدیریت شهری در این زمینه با "محمد مجیری، مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان" به گفت و گو نشستیم.

علت تغییر نام "سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری " به "سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی" چه بود و آیا این تغییر نام به معنای تغییر فعالیت‌ها و نوع ماموریت‌های سازمان است؟

دلیل تغییر نام ضرورتی بود که وزارت کشور احساس نیاز کرد ماموریت اصلی سازمان باید ساماندهی مشاغل شهری باشد، از این رو عنوان سازمان به "ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی" تغییر یافت.

دو ماموریت اصلی در این سازمان، ساماندهی مشاغل شهری و تامین نیازهای مردم از مزرعه تا سفره است که در خصوص ساماندهی مشاغل شهری باید گفت اعتقاد داریم در شهر اصفهان به دلیل عدم استقرار مناسب واحدهای صنفی مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاح شده و بازنگری صورت گیرد.

از این رو طرح جامع ساماندهی مشاغل شهری در دست انجام است و پس از آن یک طرح تفصیلی برای طرح جامع پیش بینی شده تا مشاغل به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند. در حال حاضر فعالیت حدود ۸۰ هزار واحد صنفی پروانه‌دار در شهر اصفهان نسبت به جمعیت آن بسیار زیاد است، در واقع به ازای هر ۲۶ نفر یک واحد صنفی خرده فروشی در این شهر دایر شده که این میزان بسیار زیاد است و باید فکری اساسی برای واحدهای صنفی زیادی که در شهر اصفهان ایجاد شده، انجام شود.

در این راستا مطالعات زیادی بر روی صنوفی که باید در اولویت ساماندهی قرار بگیرد، انجام شده و با طرح جامعی که در دست بررسی است، به زودی مطالعات تکمیل و به اجرا در می‌آید. در شهر اصفهان ۱۴ رسته صنفی آلاینده برای ساماندهی در اولویت قرار دارد و باید به خارج و یا حریم شهر انتقال پیدا کنند.

در خصوص فرآورده‌های کشاورزی نیز در این سازمان، میدان مرکزی میوه و تره بار، بازارهای روز کوثر، بازار گل و گیاه همدانیان و بازار گیاهان دارویی را در سطح شهر اصفهان داریم.

برای ساماندهی مشاغل شهری چه برنامه‌ای دارید؟

در حال حاضر یکی از طرح‌های در دست انجام، پروژه خشکبار در میدان مرکزی است که نتیجه آن آماده‌سازی۱۵۰سوله برای انتقال واحدهای صنفی فروش خشکبار شهر به منظور کاهش بار ترافیکی خیابان‌های جهاد، صارمیه و عبدالرزاق است.

این سوله های در حال احداث هر کدام ۵۱۲ مترمربع مساحت دارد و هماهنگی‌های لازم با اتحادیه خشکبار انجام شده تا امکانات مورد نیاز واحدهای صنفی در سوله‌ها پیش‌بینی شود. پروژه خشکبار میدان مرکزی یکی از پروژه‌های بزرگ توزیع خشکبار کشور و پایگاه توزیع کالا به استان های دیگر خواهد بود.  پس از استقرار واحدهای صنفی فروش خشکبار تابلوی میدان را به "میدان میوه و تره‌بار و خشکبار اصفهان" تغییر نام خواهیم داد.

در حال حاضر ۴۵ سوله در حال اتمام است، تا چهار ماه آینده پروژه به صورت کامل به اتمام می‌رسد، محوطه‌سازی و تاسیسات برق، آب و گاز به سوله‌ها تحویل داده می شود و پس از آن امکان استقرار فراهم خواهد شد، البته برای استقرار واحدهای صنفی مذاکراتی با اتحادیه انجام شده است.

پروژه دیگر افتتاح تالار ۲۶ در میدان مرکزی میوه و تره بار بود که ۲۸ غرفه از طریق مزایده واگذار و برای توزیع میوه مورد استفاده قرارگرفت.

ساماندهی فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه که باعث ایجاد سد معبر در برخی از خیابان‌های اصلی شهر شده مطالبه جدی مردم است، در این باره چه چاره‌ای اندیشیده شده است؟

پروژه بعدی که مطالعات و مکان‌یابی آن صورت گرفته و مراحل اولیه طراحی آن انجام شده است، پروژه ساماندهی فروشگاه‌های موتورسیکلت و دوچرخه است. با توجه به گلایه‌های مکرر مردم از سد معبر واحدهای صنفی فروشنده موتورسیکلت و دوچرخه در خیابان‌های سروش و لاله که خیابان و پیاده رو را اشغال کرده‌اند، تصمیم به ساماندهی آنها در محلی مناسب با هماهنگی اتحادیه مربوطه داریم.

در این راستا پروژه‌ای در خیابان سروش در عرصه‌ای به مساحت ۷۴ هزار مترمربع برای استقرار موتورسیکلت و دوچرخه فروشان فراهم شده که می‌تواند مشکلات ترافیکی خیابان‌ها به واسطه فعالیت صنف دوچرخه فروشان و موتورسیکلت‌فروشان را حل کند. طراحی این پروژه به اتمام رسیده و هماهنگیهای لازم با اتحادیه مربوطه انجام شده است، البته باید برای تامین مالی پروژه نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد، باید صنف سهیم باشد چون محل را واحد صنفی مربوطه بهره برداری می‌کند، از این رو هماهنگی‌های لازم با اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه شهر اصفهان انجام شده است.

صنف فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه شهر اصفهان بی صبرانه منتظر اجرای این پروژه است که امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک پروژه را کلید بزنیم.

آیا در سازمان ساماندهی مشاغل شهری به افرادی که قصد ایجاد یک واحد صنفی دارند، مشاوره داده می‌شود که به عنوان مثال ایجاد کدام واحد صنفی برای شهر اصفهان مورد نیاز است؟

اتاق اصناف مرجع پاسخگویی به این افراد است، در کمیسیون‌های اتاق مشاوره‌های خوبی به افرادی که قصد دارند شغل جدید ایجاد کنند، ارایه می‌شود. ۹۱ اتحادیه صنفی در شهر اصفهان فعال است که این اتحادیه‌ها می توانند در این راستا پاسخگو باشند، همچنین اداره کل فنی و حرفه‌ای در خصوص آموزش اشتغال پاسخگو است.

در خصوص تجمع کسبه در بازارهای عمومی و تخصصی شهرداری توضیح دهید.

اعتقاد داریم مدیریت شهری، عمران، اقتصاد و حمل و نقل شهری باید رویکرد ساماندهی مشاغل شهری داشته باشند. وقتی به عنوان مثال یک خیابان تعریض یا احداث می شود بلافاصله در خط بدنه آن واحدهای تجاری در نظرگرفته می‌شود که ترافیک سرسام‌آور خیابان‌ها را به همراه دارد.

در واقع به جای اینکه به معلول افزایش ترافیک پرداخته شود، باید علت مشکل کمبود جای پارک و ترافیک مورد توجه قرار گیرد.

افزایش دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف در شهر راه حل مناسبی برای حل مشکل ترافیک نیست، زیرا اعتقاد داریم استقرار واحدهای صنفی در حاشیه خیابان‌ها مشکلاتی را به همراه دارد و راهکار آن می‌تواند احداث مجتمع‌های صنفی با جای پارک مناسب باشد.  بازار گل و گیاه همدانیان همچنین بازار گیاهان دارویی واقع در میدان لاله  از بازارهای خوبی است که مردم خواستار گسترش آن هستند.

پروژه باغ تندرستی ابتدای جاده رضوان در دست اجرا است تا بتوانیم در سال آینده فاز به فاز بازار گل و گیاه همدانیان، بازار گیاهان دارویی و حتی پرندگان تزیینی را به باغ تندرستی انتقال دهیم. باغ تندرستی از نظر پارکینگ و مساحت مطلوب است و مردم با مراجعه به این مکان در نهایت آرامش خاطر به کالاهای مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت.

در تاسیس بازارهای روز کوثر یکی از اهداف مطرح شده تامین مایحتاج روزانه مردم با کیفیت بالا، قیمت مناسب و زمینه‌سازی برای افزایش فروش کالاهای ایرانی بوده است، ارزیابی شما از فعالیت این بازارها چیست؟ آیا قصد ایجاد تحول در این بازارها را دارید؟

بازارهای روز کوثر از سال ۸۹ به منظور تأمین مایحتاج عمومی شهروندان از سوی سازمان تاسیس شد و در حال حاضر ۱۳ بازار روز کوثر در مناطق مختلف شهر راه‌اندازی شده است که تنوع کالا، کاهش قیمت، کاهش آلودگی هوا، حذف واسطه‌های غیرضروری، کمک در بهبود ترافیک شهری و کاهش سفرهای درون شهری، تثبیت قیمت کالا در مناطق مختلف شهری و ... از مزایای این فروشگاه‌ها به شمار می‌رود.

شهرداری اصفهان در طول سال های گذشته توانسته است با نظم بخشیدن به بازارهای روز، عرضه کالا به نرخ تضمین شده را گسترش دهد تا علاوه بر حفظ نظم عرضه و تقاضا، واژه مشتری مداری، حفظ حقوق مصرف کننده و حمایت از آن را جامه عمل بپوشاند.

این نوید را به شهروندان می‌دهم که بازار کوثر شماره ۱۴ نیز در بلوار شفق به مناسبت عید قربان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، البته شهرداری‌های مناطق ۱۵ و ۹ نیز درخواست‌هایی برای احداث بازار کوثر داشتند که در حال مطالعه است و طرح توجیه آنها به شورای اسلامی شهر ارایه شده تا پس از تصویب اجرا شود.

اعتقاد داریم این فروشگاه‌ها فاصله بین فروشنده و مصرف کننده را کاهش داده و اعتماد مردم را جلب کرده است به طوری که در سایر شهرستان‌های اطراف نیز الگوبرداری‌هایی از برند کوثر انجام و فروشگاه‌هایی با عناوین کوثر نور، کوثر مهر و ... راه‌اندازی شده است. یکی از برنامه‌هایی که ستاد تنظیم بازار استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر آن تاکید دارد، تامین مایحتاج عمومی مردم در این فروشگاه‌ها به ویژه تامین گوشت وارداتی از کشورهای مختلف است که محل مورد اطمینان برای توزیع انها بازارهای کوثر بوده و البته مردم استقبال زیادی دارند به طوری که پس از اطلاع‌رسانی از فروش گوشت‌های وارداتی در کمتر از یک ساعت این محصول فروخته شده است. البته در بازارهای روز کوثر نصب اتیکت قیمت اجباری است و غرفه‌داران این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند.

سازمان میادین تا چه اندازه بر روی قیمت میوه‌ها در میدان مرکزی میوه و تره بار نظارت دارد، اگر نظارتی وجود دارد، چگونه انجام می‌شود؟

در سازمان فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان و میدان مرکزی میوه و تره بار کمیته نرخ گذاری فعال است و برای میوه‌ها قیمت‌گذاری انجام می‌دهد و افرادی که در غرفه‌های مختلف قرار گرفته‌اند، موظف به نصب اتیکت قیمت‌ها در معرض دید مشتریان هستند، زیرا در قانون برای تخلف عدم نصب قیمت جرایمی در نظر گرفته شده است.

بازرسان اتاق اصناف و بازرسان سازمان صنعت معدن و تجارت هر روز از ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه بامداد در میدان مرکزی مستقر و بر قیمت و کیفیت کالاها نظارت دارند، البته بازرسان پس از قیمت‌گذاری در واحدهای خرده‌فروشی نیز باید نظارت‌های ویژه‌ای را انجام دهند.

مجموعه بزرگ کارگاهی امیرکبیر تا چه اندازه در راستای اهدافی که داشته موفق بوده است؟ به نظر شما  این مجموعه توانسته نقش حمایتی خود را از صاحبان استعداد و نبوغ حرفه‌ای در حِرَف صنعتی ایفا کند؟ اگر طرح‌هایی برای آینده نیز دارید اشاره کنید!

شهرک کارگاهی امیرکبیر یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی نزدیک به شهر است که در  اصفهان احداث شده و یکی از مرجع‌ترین کارگاه‌هایی است که استان‌های دیگر برای احداث مشابه آن در شهرهای خود الگوبرداری می‌کنند.

زمانی که شهرک امیرکبیر و مجموعه‌های اطراف آن شکل گرفت، فکر بزرگی برای احداث آن اندیشیده شد. اما افرادی که در کارگاه‌های آنجا شریک هستند نیاز به ایجاد شهرک دیگری یا توسعه شهرک امیرکبیر دارند که مطالعات توسعه آن در دست انجام است. طی جلساتی با اتحادیه‌های صنفی نیازها را احصاء و متناسب با آن زمینی اختصاص و توسعه شهرک را انجام خواهیم داد.

برای رونق کارگاه صنعتی نیک اندیش برنامه‌ای دارید؟

در شهرک نیک اندیش یا همان شهرک کارگاهی پینارت، کارگاه زیاد متفاوتی احداث شده است، از جمله یک مجموعه ۱۱ واحدی و یک مجموعه  ۱۵ واحدی احداث شده و ایجاد کارگاه‌های دیگر را نیز در دست اقدام داریم.

در نزدیکی شهرک نیک اندیش در خصوص تملک قطعه زمینی برای احداث شهرک صنایع دستی با شهرداری مرکزی مذاکراتی انجام شده تا کارگاه‌های صنایع دستی اصفهان که در حال حاضر در بافت تاریخی شهر فعالیت می‌کنند را به این شهرک انتقال دهیم.

ساخت شهرک طلا و جواهر اصفهان به کجا رسید؟

زمینی به مساحت ۸۰ هکتار در نزدیکی شهرک صنعتی جی برای راه‌اندازی شهرک طلا در نظر گرفته شده است تا ۵۰ هکتار آن برای وضعیت موجود و ۳۰ هکتار برای توسعه آن باشد.

در این راستا با اتحادیه صنف طلا و جواهر جلسات متعددی برگزار شده تا ۱۴۰۰ کارگاه طلاسازی واقع در بافت مسکونی و قدیمی اطراف میدان امام (ره) و میدان عتیق را به این شهرک منتقل کنیم.

بدون شک ساخت شهرک طلا در رونق بخشی به کارگاه‌های طلا و کاهش آلودگی زیست‌محیطی شهر بسیار تاثیرگذار است.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 349159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.