استقلال و پرسپولیس بدون آکادمی، مجوز حرفه‌ای می گیرند

مدیر تیم‌های پایه فوتبال باشگاه سپاهان گفت: متأسفانه در کشور ما تنها باشگاه‌های سپاهان، ذوب آهن، فولاد خوزستان، سایپا و ملوان کار آکادمیک انجام می‌دهند که هیچ توجهی هم از سوی فدراسیون و خیلی جاهای دیگر که درست نیست نام آن‌ها برده شود به آکادمی‌های فوتبال نمی‌شود.

محمدعلی بصیریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد دریافت جایزه برترین تیم باشگاهی در رده پایه، اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش آکادمی، برنامه توسعه تدوین شده‌ای که در حال اجرا است، فعالیت در رده‌های سنی ۹ سال تا امید طبق اعلام فدراسیون، کسب مقام‌ قهرمانی در تمامی رده‌های سنی پایه غیر از رده سنی امید و ۱۳ سال که البته در رده سنی ۱۳ سال نایب قهرمان و در رده امیدها هم احتمال راه‌یابی به رده بالاتر را می‌توان از دلایل برگزیده شدن آکادمی باشگاه سپاهان به‌عنوان برترین آکادمی برشمرد.

سپاهان ۴۷ پایگاه استعدادیابی در کشور دارد

وی با اشاره به فعالیت ۴۶ پایگاه "هم‌نام سپاهان" در سراسر کشور در رشته فوتبال با هدف استعدادیابی، ادامه داد: امسال با راه‌اندازی یک پایگاه در تبریز تعداد این پایگاه‌ها به ۴۷ می‌رسد. پس از بررسی مدارک و رزومه کاری، سوابق و حتی مسائل اخلاقی افراد متقاضی برای فعالیت در این پایگاه‌ها، برای آن‌ها مجوز صادر و شروع به کار خواهند کرد.

بصیریان افزود: باشگاه سپاهان امسال حدود ۲۰ "پایگاه رشد" در سطح شهر و محلات مختلف اصفهان راه‌اندازی کرده است که مربیان آن‌ها مربیان فعال در باشگاه‌ها هستند که کار استعدادیابی انجام می‌دهند تا بازیکنان مستعد را به تیم‌های پایه معرفی کنند.

مدیر تیم‌های پایه فوتبال باشگاه سپاهان خاطرنشان کرد: به‌منظور یکسان‌سازی روش و برنامه‌های آموزشی، برنامه توسعه‌ تدوین شده در باشگاه سپاهان را به پایگاه‌های هم‌نام ارسال می‌کنیم چراکه در برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته عملاً بازیکنان رده ۹ تا ۱۵ سال باید در شهرستان‌ محل سکونت خود و زیر نظر پایگاه‌های هم‌نام تحت آموزش قرار گیرد و نباید از خانواده‌های خود جدا شوند. پس از حضور کارشناسان استعدادیابی آکادمی سپاهان در پایگاه‌ها و سنجش بازیکنان، افراد مستعد به تیم‌های قهرمانی رده نوجوانان تزریق می‌شوند و برای آن‌ها خوابگاه، امکانات و برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته می‌شود.

چشم انداز ۱۰ ساله برا باشگاه سپاهان

بصیریان گفت: برنامه توسعه‌ باشگاه از یک‌سال گذشته تدوین و در حال اجرا است، چشم‌اندازی ۱۰ ساله برای آن درنظر داریم چرا که کسب نتیجه در هر برنامه‌ آموزشی حداقل به پنج سال زمان نیاز است. خوشبختانه این موضوع در آکادمی سپاهان کمی زودتر از پنج سال اتفاق افتاد اما تنها به آن بسنده نمی‌کنیم چون هدف ما کسب عنوان بهترین آکادمی آسیا است، تمامی امکانات را فراهم می‌کنیم تا به این مهم دست پیدا کنیم و بازیکنان با کیفیتی برای تیم فوتبال بزرگسالان تربیت کنیم.

وی اضافه کرد: می‌دانیم  در رده‌های پایه اشکالاتی وجود داشته و آموزش‌های اشتباهی انجام شده است و به دنبال اصلاح اشتباهات هستیم تا بازیکنان کاملی برای تیم فوتبال بزرگسالان بسازیم، اما این موضوع طی دو سه سال آینده جواب می‌دهد. البته بازیکنانی که در رده امید طی دو سال گذشته از باشگاه سپاهان خارج شدند در حال حاضر در تیم‌های لیگ کشوری حضور دارند. رضا دهقان از جمله بازیکنان آکادمی سپاهان است که جزو بهترین بازیکنان و بازیکن مدنظر قلعه‌نویی است. سال گذشته هشت بازیکن از رده امید به تیم بزرگسالان سپاهان راه پیدا کردند. هر ساله شش نفر از رده سنی امیدها و پنج  بازیکن از رده سنی جوانان سهمیه حضور در تیم بزرگستالان را دارند که این سهمیه توسط آکادمی تکمیل می‌شود.

مدیر تیم‌های پایه فوتبال باشگاه سپاهان اضافه کرد: برای اجرای برنامه توسعه از نظر امکانات با مشکل روبه‌رو هستیم، در اصفهان متأسفانه به دلیل نبود زمین چمن و امکانات تأسیساتی کمی به مشکل برخورده‌ایم و برای رفع این موضوع طرحی را تنظیم و تقدیم هیئت مدیره باشگاه می‌کنیم تا بتوانیم مجتمعی با حداقل شش زمین فوتبال برای تیم‌های پایه ایجاد کنیم و تیم‌ها در ارتباط با یکدیگر تمرینات خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در مراسم انتخاب بهترین های فوتبال ایران که از سوی سازمان لیگ برتر برگزار شد، تمام جوایز به بازیکنان استقلال و پرسپولیس رسید، خاطرنشان کرد: در این مراسم دو جایزه سهم ما بود و بقیه جام‌ها متعلق به تیم فوتسال بانوان، فوتسال آقایان در رده‌های مختلف یا تیم‌های لیگ برتری بود و وقتی در این رشته ها فعالیت نداریم یا وقتی فصل گذشته تیم فوتبال بزرگسالان سپاهان در رده چهاردهم جدول جای گرفت قطعاً نمی‌تواند بازیکن خوب یا بهترین مربی از این تیم انتخاب یا به‌عنوان بهترین تیم معرفی شود.

بصیریان افزود: به این ترتیب جوایز به تیم‌های پرسپولیس و استقلال می‌رسد. فصل گذشته عملکرد استقلال و پرسپولیس خیلی خوب بود و طبیعی بود که جوایز به این تیم‌ها تعلق می‌گیرد اما باشگاه سپاهان در رده‌های پایه عالی کار کرد که نتیجه آن را هم گرفتیم.

فدراسیون توجه خاصی به رده‌های پایه ندارد

مدیر تیم‌های پایه فوتبال باشگاه سپاهان تصریح کرد: باید به تیم‌های آکادمی توجه بیشتری شود اما متأسفانه در کشور ما تنها باشگاه‌های سپاهان، ذوب آهن، فولاد خوزستان، سایپا و ملوان کار آکادمیک انجام می‌دهند که هیچ توجهی هم از سوی فدراسیون و خیلی جاهای دیگر که درست نیست نام آن‌ها برده شود به آکادمی‌های فوتبال نمی‌شود. فدراسیون توجه خاصی به رده‌های پایه ندارد، اینکه ما فقط برگزارکننده مسابقه باشیم صحیح نیست و باید ابتدا فدراسیون فوتبال برنامه توسعه فوتبال در رده‌های پایه ملی را تدوین و بقیه باشگاه‌ها را ملزم به اجرای آن کند.

پرسپولیس و استقلال بدون آکادمی مجوز حرفه ای می گیرند

وی ادامه داد: چرا تیم‌های استقلال و پرسپولیس آکادمی ندارند اما در ارسال مدارک خود به AFC می‌گویند که ما آکادمی داریم؟ چه اتفاقی در این میان می‌افتد که آن‌ها آکادمی‌دار می‌شوند اما باشگاه سپاهان تنها به دلیل استادیوم برای دریافت مجوز حرفه‌ای دچار مشکل می‌شود؟

وی اظهار کرد: در مراسم معرفی برترین‌های فوتبال زمانی که برترین آکادمی را معرفی کردند طوری بیان شد که نام سپاهان شنیده نشد و مجری برنامه مجبور شد نام سپاهان را بگوید، به هنگام عکسبرداری هم خیلی بی تفاوت و سریع از آن گذشتند و در مقابل سه میلیارد هزینه‌ای در رده‌های پایه انجام داده ایم، جایزه‌ای دادند که خنده‌دار بود و اگر نمی‌دادند بهتر بود. اما زمان تجلیل از استقلال و پرسپولیس  تمام سالن به هم ریخت ولی در هر صورت بهتر است ما در عمل خودمان را نشان دهیم.

کد خبر 349135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.