معامله قرن؛ طرح تضعیف همزمان فلسطین و ایران

با طرح آمریکا وحمایت‌های عربستان و مصر برای حل و فصل دلخواه قضیه فلسطین، معامله‌ای در جریان است که نتیجه آن تضییع حقوق فلسطینیان و تبدیل ایران به دشمن درجه یک اعراب خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «معامله قرن»، اصطلاحی سیاسی است که به طرح عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی اطلاق شده و نتیجه آن تثبیت و تضمین حیات رژیم صهیونیستی بدون وجود موانعی از جمله حقوق فلسطینیان خواهد بود. یکی از اصلاحات اعمال شده در طرح موسوم به توافق قرن، این است که به جای پس دادن اراضی اشغال شده به فلسطینی‌ها، صحرای خشک و بی آب و علف سینا به منطقه تجاری و صنعتی آزاد تبدیل شود تا در خدمت نوار غزه باشد و دولت فلسطین در محدوده مرزهای نوار غزه و اراضی کرانه باختری که به شهرک‌های اسرائیلی تبدیل نشده، تشکیل شود.

مهم‌ترین بند اعلام شده در این توافق قرن، حفظ یکپارچگی و یهودی بودن قدس، مخالفت با تقسیم مجدد آن و خارج کردن قدس از دایره مذاکرات بوده است. بر اساس تاکید «جرالد کوشنر»، داماد ترامپ در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس، حق سرپرستی شهر اشغالی قدس از همه طرف‌های عربی سلب می‌شود، حق بازگشت آوارگان فلسطینی دیگر مورد بحث قرار نمی گیرد و شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری رود اردن، تحت حاکمیت اسرائیل باقی خواهد ماند.

در ماه‌های اخیر، هر چند این طرح هنوز اجرایی نشده، اما روابط برخی کشورهای عربی منطقه با رژیم صهیونیستی، سرعت گرفته است؛ سفر فرستاده‌های دولت آمریکا «جرالد کوشنر»، (داماد و مشاور ارشد ترامپ) و «جیسون گرینبلات»، فرستاده ویژه دونالد ترامپ در امور غرب آسیا به ۴ کشور عربی منطقه و سفر پادشاه اردن به آمریکا و دیدارش با ترامپ نیز با هدف زمینه سازی برای اجرای این توافقنامه انجام شده است.

تشکیل جبهه عبری_عربی علیه ایران

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با این طرح می گوید: «معامله قرن»، تمام ساکنان غزه را از شهراخراج و به صحرای سینا کوچ می دهد و تشکیلات خود گردان از بیت المقدس به عنوان پایتخت فلسطین صرفه نظر و به منطقه ابودیس که یک شهرک کوچک است به عنوان پایتخت بسنده می کند؛ در مقابل عربستان سعودی تعهد کرده سالانه ده میلیون دلار کمک مالی در اختیار فلسطین و تشکیلات خود گردان قرار دهد.

وی افزود: تلاش عربستان این است یک جبهه عبری _عربی علیه ایران تشکیل دهد، اکثر رسانه های عربستان در حال جریان سازی علیه ایران هستند و سعی می کنند یک حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند و به جای اسرائیل، ایران را دشمن ملت‌های عرب معرفی کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: در این راستا، یک صد شبکه ماهواره‌ای با گردش مالی سالانه ده میلیارد دلار با هدف ایجاد فاصله بین ایران و کشورهای عربی مشغول فعالیت هستند و بن سلمان هم کشورهای عربی را مجبور به همکاری با اسرائیل می کند.

روس‌ها بیشتر جانب اسرائیل را می‌گیرند

هانی زاده گفت: جریان سازی‌ها ادامه دارد، ولی ایران جایگاه و نفوذ معنوی خود را حفظ خواهد کرد؛ ملت فلسطین مقاومت خود را در مقابل طرح معامله قرن نشان می دهند و اجازه نخواهند داد این طرح عملیاتی شود و به خوبی می داند که تنها جمهوری اسلامی ایران است که از حق فلسطین دفاع می کند.

وی با اشاره به موضع روسیه در قبال اسرائیل و مردم فلسطین گفت: متاسفانه روسیه موضع شفافی در مقابل فلسطین ندارد، روابط تل آوویو و مسکو کاملا تعریف شده و سنتی است و همیشه روس ها در کنار اسرائیل قرار داشتند و بیشتر جانب اسرائیل را می گیرند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه پیش‌بینی کرد: ممکن است در کوتاه مدت اسرائیل موفق به اجرایی کردن این طرح شود، اما انتفاضه‌های فلسطین مانع از عملیاتی شدن کامل این طرح خواهد شد و در آینده خشونت‌های بیشتری در اراضی اشغالی به وجود خواهد آمد و تقابل ملت فلسطین با اسرائیل شدت خواهد گرفت.

«راهپیمایی بازگشت» پاسخ ملت فلسطین به «معامله قرن»

حسن شیخ الاسلام، مشاور سابق وزیر خارجه نیز در رابطه با طرح «معامله قرن» گفت: این کاری است که آمریکایی ها می خواهند انجام بدهند، ولی نمی توانند؛ در حال حاضر ملت فلسطین در مقابل معامله قرن، «راهپیمایی بازگشت» را طراحی و برنامه ریزی کرده است.

وی با اشاره به اینکه یهودیت اسرائیلی پایه دیگر معامله قرن است، گفت: بعد از انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس، اعتراض‌ها و تظاهرات مردم فلسطین باعث شد، اسرائیلی‌ها کمی عقب نشینی کنند و به نظر نمی رسد آنها بتوانند مقاصد خود را به طور کامل عملیاتی کنند.

شیخ الاسلام افزود: همه ملت‌ها و کشورهایی مانند عراق، حزب الله، فلسطین و بحرین که با ایران کار می کنند، به دنبال تشکیل دموکراسی و حقوق بشر هستند، حتی حماس هم به روش دموکراتیک انتخابات خود را برگزار کرد، ولی آن‌هایی که با آمریکا کار می کنند؛ مثل عربستان به دنبال دیکتاتوری هستند.

مشاور سابق وزیر خارجه تأکید کرد: بنابراین ملت‌ها با ما هستند و برگ برنده ایران، تشکیل دموکراسی است، کشورهای اجنبی توان مقابله با توان دفاعی و نظامی ایران را ندارند و توان موشکی ما بیشتر از این‌ها است. 

به گزارش ایمنا، ملت فلسطین در ماه‌های گذشته با تدارک «جمعه‌های خشم» و «راهپیمایی‌های بازگشت» در غزه و مرزهای رژیم صهیونیستی، اعتراض خود را به طرح‌های زیاده‌خواهانه این رژیم و حمایت‌های آمریکا از آن نشان داده‌اند.

گزارش از: ریحانه شهبازی- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 348874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.