مدیریت شهری باید تسهیل‌گر باشد نه تصدی‌گر

آخرین روزهایِ تیرماه حال‌وهوای شهرمان، اصفهان با هنر و کتاب درآمیخته. افتتاح شهر کتابی که بانی‌اش سروش صحت است گواه این موضوع است. به محله زندگی استاد تاج آمده‌ایم تا چندقدم آنسوترش زیر سایه‌ درختانِ اردیبهشتیِ این خیابان، نهالی دیگر در بسترِ فرهنگ اصفهان به‌بار نشیند، نهالی به نامِ شهر کتاب اصفهان.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از حیاتِ با صفایِ مجموعه به آن واردمی‌شویم تا میهمانان و اعضای شورای شهر  نخستین شهروندانی باشند که از کتاب‌ها و اقلام فرهنگی دیدن می‌کنند.

از حاضرین و میهمانان در رابطه با افتتاحیه این شهر کتاب و تاثیر آن بر فرهنگ و هنر شهر اصفهان می‌پرسم. آنها جملگی بر میمون بودن این رخداد تاکید می‌کنند و بیش از همه جای خالی فضاهای فرهنگی و هنری را در اصفهان یادآور می‌شوند. 

به نظر می‌رسد این رویداد علاوه بر نزدیکی هنرمندان، شور و نشاط مضاعفی را در اجرای برنامه‌های فرهنگی بین هنرمندان و هنردوستان ایجاد کرده است.

حالا باید برای سخنرانی‌ها و بخش رسمی برنامه آماده شویم. این بخش در زیرزمین مجموعه برگزار می‌شود و برای رفتن به آن باید از حیات باصفای شهرکتاب اصفهان بگذریم.

در ابتدا سروش صحت با اشاره به این‌که خودش در اصفهان به دنیا آمده و اصفهان را شهر خود می‌داند، می‌گوید: آقای خدایی حتما به خاطر دارند، زمانی که من نوجوان بودم در اصفهان به جز چند کتابفروشی خیابان آمادگاه و چهارباغ دسترسی به کتاب وجود نداشت. از طرفی با تدریس من در دانشگاه سپهر و برنامه کتاب‌باز پیشنهادات زیادی در شبکه‌های مجازی برای برگزاری کلاس و حضور در دانشگاه از اصفهان به من شد. در نهایت با برادرم به فکر ایجاد شهر کتاب‌ افتادیم که اگر مساعدت‌های شورای شهر و شهرداری نبود اصلا میسر نمی‌شد. هم‌چنین باید از خانواده منصوری تشکر کنم که با در اختیار گذاشتن این‌خانه عملا شهر کتاب را بنا نهادیم. این خانه، خانه‌ای خاص است که باید آن را حفظ و حراست کنیم.

صحت  در ادامه از  فریده روشن رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر دعوت می‌کند تا سخنران ابتدایی این برنامه باشد.

ما بیش از این به پاتوق‌های فرهنگی نیاز داریم

فریده روشن با اشاره به فرهنگی بودن شهر اصفهان می‌گوید:  جا داشت با حضور نویسندگان بزرگی چون علی خدایی، ایشان صحبت می‌کردند. ما باید هنرمندانمان را در شهر فرهنگی هنری اصفهان که بسیاری از هنرها از این شهر منشا می‌گیرد حمایت کنیممتاسفانه ما شاهد هستیم که هنرمندانمان از اصفهان به شهرها و کشورهای دیگر مراجعه می‌کنندشش ماه از جلسه‌ای که برای ایجاد شهرکتاب  به عنوان پاتوقی فرهنگی، خدمت آقای صحت بودیم نمی‌گذرد.

او اضافه می‌کند: خوشبختانه طرح این موضوع با استقبال همه اعضای کمسیون فرهنگی مواجه شد. با توجه به نیازهایی که در شهرمان وجود دارد در بحث صنایع و فضاهای فرهنگی و کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد نگاه کمسیون این است که  از پتانسیل‌ و تخصص خودِ عزیزان هنرمند و هنرمندی و سرمایه‌گزاری آنها بهره ببریم. تا کنون شهرداری برنامه‌اش به این صورت بوده که خودش بسترسازی می‌کرده و مجموعه کتابخانه‌ها را اداره می‌کرده است. ولی متاسفانه باید بگویم این روند، روند صحیحی نیست و شهرداری و مدیریت شهری بایستی تسهیل‌گر باشند نه تصدی‌گر. واقعیت‌ این است که ما کار خاصی هم انجام نداده‌ایم و بیشتر سعی کردیم تا از این عزیزان حمایت کنیم و حمایتمان در حد حل روندهای بروکراسی بود تا کارشان را سریعتر پیش‌ ببرند.

وی ادامه می‌دهد: اگر در یک بخش دولتی این کار انجام می‌شد، فکر می‌کنم شاید یک تا دوسال به طول می‌انجامید. اما اینجا، در بخش خصوصی کمتر از شش ماه به نتیجه رسیدیم. ما از بقیه سرمایه گذاران در بخش فرهنگی هم استقبال می‌کنیم تا با توجه به نیازی که در شهر هست، همت کنند و ما هم حمایتشان می‌کنیم.

روشن  می‌گوید: ما بیش از این به پاتوق‌های فرهنگی نیاز داریم. نیاز است افرادی که نیاز به کتاب دارند بتوانند در چنین پاتوق‌هایی نویسندگان مورد علاقه خودشان را از نزدیک ببینند. همین دیدن نویسنده مورد علاقه از نزدیک، خود مشوقی است که بتوانین شاهد مطالعه بیشتر در سطح شهرمان باشیم.

حالا سروش صحت از علی خدایی دعوت می‌کند تا چندکلامی را میهمان صحبت‌هایش باشیم.

امروز به پاتوق فرهنگی بزرگ رسیده‌ایم

علی خدایی می‌گوید: خوشحال می‌شدم اگر زاون قوکاسیان اینجا بود و خیلی خوشحالم از دیدن دوستانی که در رابطه با توسعه فرهنگی و اتفاقات جدید می‌گویند. مصاحبه‌ای در رابطه با نگرانی کتابفروشی‌هایِ اصفهان می‌خواندم، اما همچنان که از فروشگاه‌های خرد به بزرگ رسیدیم خوشحالم که امروز به پاتوق فرهنگی بزرگ رسیده‌ایم.

سخنران پایانی برنامه، اصغر معمارزاده متخصص گوش و حلق و بینی است. صحت می‌گوید خیلی خوشحالم که ایشان همسایه دیوار به دیوار ما و از فعالین محیط زیستی در حوزه زاینده‌رود هستند.

معمار زاده ادامه می‌دهد: من البته فعال محیط زیست نیستم و فقط چند مقاله در رابطه با بحث آب و زاینده رود نوشته‌ام. خیلی خوشحالم در روزهایی که همه‌جا بحث ارز و دلار است، گروهی آمدند و شهرکتابی را تاسیس کردند که بتواند کتاب‌خوان‌های ما را زیاد کند.

او در ادامه با تاکید بر تیراژ پایین کتاب در ایران، اهمیت تولید اندیشه توسط نویسندگان را یادآور می‌شود.

کد خبر 348780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.