سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بافت‌ فرسوده

شهرضا – معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار هکتار از مناطق شهری کشور در بافت فرسوده قرار دارد، گفت: ۱۰ میلیون نفر در این بافت‌ سکونت دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، هوشنگ عشایری شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی این شهرستان در جمع خبرنگاران، با اشاره به پراکندگی سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور، اظهار کرد: یکی از مهم ترین مطالبات ساکنان این مناطق، بهسازی معابر است که اجرای آن نیازمند همکاری شهرداری‌ها و شرکت‌های خدمات رسان است.

وی درخصوص سکونتگاه‌های غیررسمی شهرضا، تصریح کرد: برنامه جامعی شامل سهم هریک از دستگاه‌های خدمات رسان حوزه شهر و شهرستان شهرضا، در قالب ستاد بازآفرینی شهری تدوین و ابلاغ شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات ساخت و ساز یک مجتمع آموزشی – ورزشی در محله شهید چاووشی شهرضا، گفت: از هر طرحی که در قالب برنامه جامع برای این منظور پیش بینی شود، حمایت می‌کنیم.

عشایری ادامه داد: بررسی کارشناسی برای اصلاح و توسعه خوابگاه ورزشگاه تختی شهرضا انجام می‌شود و در صورت نیاز حمایت‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از مشارکت بخش خصوصی و مردم در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری، اظهار کرد: تسهیلات حمایتی با نرخ بازپرداخت شش درصد برای نوسازی بافت فرسوده شهری در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تسهیلات دیگری همچون تخفیف عوارض پروانه در نوسازی مسکن از سوی شهرداری‌ها و خدمات نظام مهندسی و تخفیفات بیمه‌ای و مالیاتی برای این مناطق در نظر گرفته شده که هزینه تمام شده برای سازندگان در این محلات را حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

عشایری از اختصاص تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی برای سازندگان و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی برای خریداران در بافت‌های فرسوده خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۴۰ هزار هکتار از مناطق شهری کشور در بافت فرسوده قرار دارد و ۱۰ میلیون نفر نیز در اینگونه بافت‌ها قرار سکونت دارند.

وی با اشاره به تکلیف قاونی مبنی بر واگذاری اراضی دولتی واقع در بافت‌های فروده به مردم، تصریح کرد: در صورت تمایل توسعه‌گران به مشارکت در طرح‌های بازآفرینی، همه دستگاه‌های دولتی باید اراضی خود را در اختیار آنان قرار دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: مردم ساکن در مناطق کمتر توسعه یافته یا سایر فعالان در حوزه بازآفرینی در صورتی که زمین دولتی بلااستفاده سراغ دارند، به مسئولان ذی ربط گزارش دهند.

عشایری همچنین با اشاره به بازار تاریخی شهرضا، اظهار کرد: این مجموعه تاریخی، ظرفیتی منحصر به فرد برای تبدیل به مرکز توریستی و پذیرایی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را دارد.

وی در ادامه افزود: بازار شهرضا هویت اصلی مردم این شهرستان و یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی در منطقه جنوب استان اصفهان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت همکاری شهرداری و ادارات اداره اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی و کسبه برای مرمت بازار شهرضا،  اظهار کرد: احیا و مرمت این بنای تاریخی از مهمترین اولویت‌های طرح بازآفرینی شهری شهرضا خواهد بود.

عشایری بر ضرورت احیای هویت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بازار شهرضا تأکید و تصریح کرد: احداث طرح‌های عمرانی در محلات با نظرخواهی و تأیید شهروندان انجام می‌شود و هیچکس حق ندارد خواسته‌های خود را در این زمینه به مردم تحمیل کند.

کد خبر 348773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.