بیش از ۲۷۰۰ محله در کشور نیازمند بازآفرینی است

برخوار- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: بیش از دو هزار ۷۰۰ محله در بیش از ۱۴۱ هکتار از بافت شهری کشور نیازمند بازآفرینی شهری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان برخوار، هوشنگ عشایری امروز(پنج شنبه) در بازدید از بافت های میانی و تاریخی این شهرستان با بیان اینکه بیش از دو هزار ۷۰۰ محله در بیش از ۱۴۱ هکتار از بافت شهری کشور نیازمند بازآفرینی شهری است، اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد از جمعیت شهری کشور که شامل ۲۰ میلیون نفر می شود در بافت های جامعه هدف باز آفرینی شهری زندگی می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق برنامه پنج ساله ششم توسعه، سالانه باید برای بازآفرینی ۲۷۰ محله در کشور اقدام شود که تاکنون بر اساس اولویت بندی به ۵۴۳ شهر رسیدگی و یک یا دو محله انتخاب شده است.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه کمترین زمان برای اتمام طرح بازآفرینی در هر محله در صورت همکاری مردم و نهادی های دولتی ۱۰ تا ۱۲ سال است، گفت: سالانه برای اجرای ۲۷۰ طرح در محله ها ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال آن باید از بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال آن توسط شهرداری ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال آن توسط دولت تامین شود.

عشایری افزود:‌ در برنامه ملی بازآفرینی شهری پنج گونه هدف بازآفرینی شامل بافت های تاریخی، ‌بافت های میانی(فرسوده) سکونت گاه های غیررسمی، حاشیه پیشین روستاها(نقاط ناهمگون شهری) وجود دارد که باید سه فعالیت توسعه زیر بناها، توسعه خدمات روبنایی و نوسازی و مقاوم سازی مسکن برای آنها انجام شود.

وی اظهار کرد: در برنامه ملی بازآفرینی شهری ۳۰ تا ۳۳ درصد هزینه ها نسبت به دیگر نقاط شهری کاهش می یابد و تمامی تخفیف ها و تشویق ها که برای نقاط محروم داده می شود شامل طرح های بازآفرینی شهری می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، پرداخت تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی ۹ درصدی به توسعه گران با دوره مشارکت دو ساله و پرداخت تسهیلات شش درصدی با شرایط سپرده گذاری به متقاضیان و خریداران مسکن را از جمله حمایت های طرح نام برد و گفت:‌ این حمایت ها شرایط خوبی برای هماهنگی و تنظیم عرضه و تقاضای مسکن را فراهم می کند.

عشایری افزود:‌ برنامه ملی بازآفرینی شهری با رویکرد اصلی رفع نیازهای محله بر اساس درخواست های و نیاز آنان انجام می شود.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هر محله را یک سازمان اجتماعی با فرهنگ خاص دانست و گفت:‌ مردم باید بگویند چه می خواهند تا با همکاری خود مردم، ‌ نهادی ها عمومی و دولت برای اجرای آن تلاش کنند.

به گزارش ایمنا، معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر ضمن بازدید از شهرهای دولت آباد،‌ شاپورآباد و سین و بلوار ورودی شهر سین را نیز افتتاح کرد.

کد خبر 348746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.