گردشگری در عرصه فرهنگی، اجتماعی و دیپلماسی یک فرصت است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه باید با استفاده از رسانه‌ها ایران‌هراسی را در جهان از میان ببریم، گفت: گردشگری می‌تواند یک فرصت در عرصه فرهنگی، اجتماعی و دیپلماسی باشد ضمن اینکه در اقتصاد کشور نیز تأثیر به‌سزایی دارد.

به گزارش ایمنا، فریدون اله‌یاری در همایش "نقش مهمانپذیری و هتل‌داری در صنعت گردشگری اصفهان" که صبح امروز _چهارشنبه ۲۷ تیرماه_ در تالار دکتر علی شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با ابراز امیدواری درخصوص اینکه جریانی پایدار و استوار را برای صنعت گردشگری در کشور شاهد باشیم، اظهار کرد: گردشگری و سفر، صنعتی است که سابقه طولانی تاریخی دارد اما به نام صنعت جدید خوانده می شود.

وی افزود: سفر درخصوص تبادل افکار و اندیشه، پیشرفت های علمی و فرهنگی و شکل‌گیری تمدن ها تأثیر بسیاری داشته و در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی به معنای معنوی و مادی تعریف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اهمیت ابعاد اجتماعی سفر تصریح کرد: دوستی ملت ها، نزدیکی فرهنگ ها و افزایش درآمدهای اقتصادی سفر بسیار پراهمیت است. دیپلماسی عمومی در کشور ما در حوزه سفر اهمیت بسیاری دارد، طی چند دهه اخیر دشمنان تلاش می کنند که چهره ای نامناسب از ایران به نمایش بگذارند. ایران‌هراسی مبحثی است که بسیاری از رسانه ها در دنیا به آن پرداخته اند.

اله‌یاری با بیان اینکه افرادی که به ایران سفر می کنند این موضوع را عنوان می‌کنند که ایران با آنچه که تصور می کردند متفاوت است، افزود: باید با استفاده از رسانه ها ایران‌هراسی را در جهان از میان ببریم و در این بین، بازاریابی در حوزه گردشگری مسئله ای است که باید به آن بپردازیم، اما کاری دشوار است.

وی با تأیید کمبود زیرساخت های گردشگری از جمله هتل های پنج ستاره، تصریح کرد: اگر ۱۰۰ هتل پنج ستاره بسازیم گردشگران به ایران سرازیر نمی شوند چرا که این موضوع فقط یکی از ابعاد توسعه است. بُعد دیگر این است که ظرفیت‌هایمان را به دنیا نشان دهیم و چهره ای متفاوت از آنچه دشمنان‌مان عرضه می کنند به جهان نشان دهیم.

باید بدانیم وظیفه هر کس در گردشگری چیست

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: از سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، گردشگری در اصفهان رشد چهار الی پنج برابری داشته است. این پیشرفت خوبی بوده اما نمی توانیم بگوییم که به اهدافمان دست پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به تأثیر ویژه دیپلماسی بر گردشگری گفت: گردشگری می تواند یک فرصت در عرصه فرهنگی، اجتماعی و دیپلماسی باشد. گردشگری تأثیر به‌سزایی در اقتصاد کشور دارد به همین دلیل است که این روزها گردشگری مورد توجه ویژه و موضوع بحث و گفتگو شده است.

اله‌یاری با بیان اینکه به یک نقشه اساسی برای گردشگری نیاز داریم، تصریح کرد: باید بدانیم وظیفه هر کس در گردشگری چیست و هرکس باید بداند چه فعالیت هایی را انجام دهد. زمانی که همه افراد در مورد گردشگری سخن می گویند احساس می شود که هیچ گونه فعالیتی در این زمینه انجام نمی شود. باید در این حوزه برنامه جامعی داشته باشیم.

وی در خصوص ارکان پیشرفت گردشگری گفت: رکن اصلی که می تواند گردشگری را پیش ببرد بخش خصوصی است. باید بخش خصوصی را توانمندسازی کنیم و افرادی را برای فعالیت در این زمینه حمایت کنیم که توانمند و متخصص باشند. باید آسیب شناسی هایی در منظرهای مختلف داشته باشیم.

اله‌یاری با اشاره به برگزاری نشست های متعدد در این زمینه تصریح کرد: با بررسی صورت جلسه های گذشته متوجه می شویم که بسیاری از مشکلات امروز با مشکلات سال های گذشته یکی است. این مسئله به معنای عدم پیشرفت و عدم نگاه مسئولانه در این زمینه است. اگر فعالیتی نکنیم فقط شعار داده ایم.

رتبه نخست استان‌های اصفهان و فارس در مبحث گردشگری تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به افزایش تمایل سرمایه‌گذاری همراه با رشد گردشگری در این حوزه، گفت: برخی از سرمایه‌گذاران با موانعی روبرو می شوند سرمایه‌گذاران باید ضوابط را در نظر بگیرند و مسئولان نیز باید در این زمینه سرمایه گذاری را تسهیل کنند.

اله‌یاری گفت: حدود ۴۰۰ پروژه از مجتمع های گردشگری تا اقامت های بوم گردی در استان اصفهان وجود دارد که در دست اجرا هستند و مجوز ۹۰ هتل نیز اخذ شده است. از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون ظرفیت اقامت اصفهان از حدود ۱۰هزار ظرفیت با رشد ۲.۵ درصدی به ۲۵هزار ظرفیت اقامت رسیده است.

وی افزود: در حوزه بومگردی در آغاز دولت تدبیر و امید حدود ۳۵ هزار واحد بومگردی با تمرکز در سه شهرستان نائین، خور و بیابانک و کاشان وجود داشت اما امروزه این تعداد به ۳۰۰ واحد با پراکندگی در همه شهرستان ها رسیده است و واحدهای گردشگری در ۲۴ شهرستان استان حاضر شده است.

وی با بیان اینکه استان فارس و اصفهان دو استان نخست در مبحث گردشگری تاریخی کشور هستند، تصریح کرد: اصفهان در گردشگری طبیعی به رتبه نخست دست یافته است و امروزه شاهد مهاجرت برعکس به شهرستان ها و روستاها با توجه به پیشرفت گردشگری در این مناطق هستیم. همه مردم باید به گردشگری کمک کنند با این نگاه که گردشگری می تواند بخش های دیگر اقتصاد را نیز فعال کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تأکید بر اینکه در حوزه گردشگری به تازگی شروع به فعالیت کرده ایم افزود: گاهی برخی از افراد با سفر به کشورهای مختلف انتظار دارند که بتوانیم همان فعالیت ها را نیز در ایران داشته باشیم اما باید توجه داشت که پیشینه برخی از کشورها در این حوزه نسبت به ما بیشتر است بنابراین با همدلی و همکاری می توانیم در این حوزه پیشرفت داشته باشیم.

کد خبر 348651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد بيگي DE ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    0 0
    سلام ... جناب الهياري... هتل 5 ستاره اي كه سالهاست قرار است در شهرك شهيد كشوري ساخته شود!!!!! كه عكس ونقشه ان موجود است و مكان ان نيز مشخص! و چند دفعه نقشه ان عوض شده! پس انشاالله كي احداث ميگردد؟