آتش به جان هورالعظیم افتاد/ مرگ یک قلاده خرس در ماسال

افزایش وسعت آتش سوزی در هوالعظیم تا ۱۵ هزار هکتار و مرگ یک قلاده خرس با شلیک گلوله در ماسال گیلان از مهم‌ترین اخبار در حوزه مخاطرات زیست محیطی کشور طی یک هفته اخیر بود.

به گزارش ایمنا، بیش از یک هفته است که  نیزارهای تالاب هورالعظیم با زبانه‌های آتش دست و پنجه نرم میکند و هر روز به وسعت این آتش سوزی اصافه می‌شود.  تصاویر ماهواره‌ای بیانگر افزایش وسعت آتشسوزی در این تالاب به ۱۵ هزار هکتار رسیده است.

احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان آتش گرفتن نیزارهای خشک قسمت جنوب دریاچه "ام النعاج" در قسمت عراقی تالاب هورالعظیم  راعلت این آتش سوزی دانست وگفت: سال گذشته نیز با آتش‌سوزی بخشی از نیزارهای این دریاچه مواجه بودیم اما به دلیل بهتر بودن شرایط آبی هور، آتش به سرعت خاموش شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ روز از آغاز آتش‌سوزی در این قسمت از تالاب هوالعظیم می‌گذرد، بیان کرد: در این مدت کمتر از یک هزار هکتار از بخش ایرانی تالاب طی سه نوبت دچار آتش‌سوزی شد اما به دلیل اینکه هور در این بخش از مقداری آب بهره‌مند است، آتش پس از چند ساعت خاموش شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه طبق آخرین تصاویر ماهواره‌ای، آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از ۱۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار رسیده است، گفت: با تغییر مسیر جهت باد به سمت ایران، دود ناشی  از این آتش‌سوزی برخی از شهرهای استان خوزستان را در بر می‌گیرد.

لاهیجان زاده با اشاره به رایزنی‌ها و مکاتبات صورت گرفته با طرف عراقی برای اطفای حریق تالاب هورالعظیم گفت: با توجه به باتلاقی بودن منطقه، برای اطفای آتش به بالگرد آب‌پاش نیاز است که کشور عراق از چنین امکانی برخوردار نیست از این رو پیشنهاد شد ایران بالگردی را برای اطفای حریق به منطقه اعزام کند که به محض موافقت این کار انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: از سوی این سازمان پیشنهاد داده شد با توجه به بحرانی شدن شرایط، موضوع از طریق وزارت امور خارجه ایران و رایزنی‌های دیپلماتیک مورد پیگیری قرار گیرد.

مرگ یک قلاده خرس در ماسال

قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:  روز گذشته طی تماس مردمی مبنی بر مشاهده یک قلاده خرس در حاشیه جاده ییلاقی منطقه  اولسبلانگاه ، ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ماسال،کارشناسان حیات وحش و دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای بررسی موضوع به منطقه مذکور عزیمت کردند .

وی با بیان اینکه ماموران پس از رسیدن به محل، لاشه یک قلاده خرس بالغ نر را مشاهده نمودند که بررسی های اولیه نشان میداد حیوان بر اثر اصابت گلوله تفنگ شکاری تلف شده است، افزود: لاشه این حیوان جهت انجام بررسی‌های بیشتر به اداره کل حفاظت محیط زیست منتقل شد و تحقیقات در زمینه علل و عوامل وقوع این حادثه ادامه دارد.

لاشه یک قلاده فک خزری در ساحل رودسر کشف شد

علی محمدپور، رییس اداره محیط زیست رودسر با اشاره به کشف لاشه یک قلاده فک خزری در سواحل شهرستان رودسر اظهار کرد: شواهد اولیه حاکی از خفگی این فک به علت گرفتار شدن در دام های صیادان غیرمجاز ماهیان خاویاری است.

وی افزود: در حوزه حفاظت و جلوگیری از صید غیر مجاز در دریا براسا قانون مربوط به ماموران یگان حفاظت آبزیان شیلات می باشد، اما در صورتی که عامل تلف شدن این فک شناسایی شود حتما ضمن معرفی به مراجع قضایی، متحمل پرداخت جریمه سنگین و خسارت آن خواهد شد.

رییس اداره محیط زیست رودسر خاطرنشان کرد: فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر، از گونه های در خطر انقراض بوده و جمعیت آن رو به کاهش است.

بیل و کلنگ بلای جان جنگل ارغوان

حسین نعمتی زاده، مشاور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام  گفت: چند ماهی از پروژه جنجالی ارغوان ایلام  می‌گذرد اما متاسفانه اداره کل منابع طبیعی ایلام بدون انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی و تهیه پیوست‌های مرتبط در فصل زادآوری حیات وحش با فعالیت عمرانی در این منطقه موافقت کرد که این اقدام عجیب متولی منابع طبیعی استان با واکنش فعالان محیط زیست مواجه شد.

وی تاکید کرد: فعالان محیط زیست ادله خود را با افکار عمومی و نهادهای مرتبط در میان گذاشتند و تیجه این رایزنی‌ها به برگزاری جلسه مشترک با استاندار، مدیران کل منابع طبیعی و محیط زیست و راه و شهرسازی منجر شد.

 نعمتی‌زاد با بیان اینکه تاکید استاندار به حفظ ویژگی‌های طبیعی منطقه و همچنین الزام به تهیه پیوست زیست محیطی طرح بود، گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی استانداری اداره کل منابع طبیعی باید  تا تاریخ ۳۱ خرداد نسبت به انجام مطالعات مذکور اقدام می‌کرد که تاکنون در این زمینه تعلل کرده است، از طرفی پروژه بر اساس پیگیری مسولان امکان توقف نداشته لذا در این میان بازنده اصلی، طبیعت بکر ارغوان است.

ریزش کوه در بلوار جمهوری شیراز

احمد تنوری، رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به حادثه ریزش کوه در بلوار جمهوری شیراز اظهار کرد: این ریزش بعد از ظهر امروز در انتهای خیابان کوهستان اتفاق افتاده است.

 وی با بیان اینکه برآوردهای اولیه بیانگر آسیب دیدن دو واحد مسکونی بر اثر این ریزش است، تصریح کرد: همچنین خانه‌های اطراف این حادثه نیز در حال حاضر تخلیه شده است.

رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در بازدید صورت گرفته عدمرعایت نکات ایمنی در گوبرداری و ساخت ساختمان علت این ریزش بوده است، ادامه داد: شواهد حاکی از این است که شهرداری نسبت به صدور پروانه ساختمان برای ساختمانی در این خیابان دقت لازم را نداشته است.

وی تصریح کرد: در کمترین زمان ممکن علت اصلی این حادثه مشخص و با خاطیان برخورد خواهد شد.

کد خبر 348611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.