ایران در رتبه هفدهم تولید مقاله پزشکی در دنیا

نشست هم اندیشی معاون پژوهشی وفناوری وزارت بهداشت با اعضای هیئت رییسه و شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، امروز ۲۶ تیرماه برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت دراین نشست بامقایسه مقالات علوم پزشکی کشور گفت: سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران از کل مقالات منتشرشده کشور در بانک‌های اطلاعاتی معتبر، ۳۰ درصد است و در تولید مقالات پزشکی دنیا، ایران از رتبه ۲۰ در سال ۲۰۱۱ به رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۷ در جهان رسیده است.

ملک زاده افزود: تولیدات علمی ایران قبل از سال ۲۰۰۱ میلادی بسیار ناچیز بود. در آن زمان حتی دست یافتن به جایگاه دوم که متعلق به مصر بود، دست نیافتنی به نظر می‌رسید ولی در طول یک دوره ۱۰ ساله، (تا سال ۲۰۱۱)، رشد علمی ایران یک شتاب چشمگیر پیدا کرد که علاوه بر سیاستگذاری‌های درست، وضعیت پایه ناچیز ایران نیز این رشد چشمگیر را نشان داده است

وی تصریح کرد:گرچه شتاب رشد مقالات کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی کمی کند شد ولی این رشد در ۵ سال اخیر و با آغاز عملیاتی اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم به روال عادی خود بازگشته و درکنار تاکید بر حفظ رشد کمی مقالات، توجه به وضعیت کیفی مقالات منتشر شده نیز مورد توجه قرار گرفته است.

معاون پژوهشی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت علم و فناوری در کشور افزود: ایران اسلامی در افق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی رتبه اول منطقه را کسب کند. روند رشد تولیدات علمی و حرکت‌ پویا در مرزهای دانش توسط دانشمندان و متخصصان ایران اسلامی منجر به آن شده است که کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی یعنی ۱۰ سال زودتر از افق چشم‌انداز پیش‌بینی شده، با پشت سرگذاشتن ترکیه، به رتبه اول تولید علم منطقه دست پیدا کند.

ملک زاده در خصوص تعداد دانشمندان یک درصد برتر دنیا و ایران در نظام رتبه‌بندی Essential Science Indicators تصریح کرد: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، در علوم پزشکی ۸ دانشمند یک درصد برتر پُراستناد جهانی براساس نظام‌ رتبه‌بندی ESI  در کشور وجود داشت که در می ۲۰۱۸ به ۵۰ نفر افزایش پیدا کرده است.

معاون پژوهشی وزارت بهداشت افزود: روند رتبه کشور از نظر تعداد استنادات دریافتی توسط مقالات در بانک اطلاعاتی Scopus  طی سال‌های جاری، از رتبه ۴۹ جهانی در سال ۱۹۸۸ به رتبه ۱۷ جهانی در سال ۲۰۱۷ رسیده است که این خود نمادی از بهبود چشم‌گیر کیفیت مقالات طی سال‌های مورد اشاره است.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید حمایت از تأسیس ۶۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود حدودا ۳۰۰۰ میلیارد ریال در سال صورت گرفته است و به منظور تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی به انجام رسیده  و همچنین ۷۴ مرکز رشد مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تأسیس شده، به عبارتی در هر دانشگاه حداقل یک مرکز رشد تاسیس شده است.

کد خبر 348576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.