بسته‌بندی، زبان معرفی اثر است

معاون صنایع دستی استان اصفهان از برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی بسته‌بندی صنایع دستی در گالری نقش‌خانه هنرهای سنتی خبر داد و گفت: بسته‌بندی علاوه بر اینکه باعث حفاظت از محصول می‌شود، زبان معرفی اثر است و به نوع عرضه و مشتری‌مداری نیز زیبایی خاصی می‌دهد.

جعفر جعفرصالحی ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بسته‌بندی یکی از اجزای لاینفک محصول است و صنایع دستی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

وی افزود: قطعا صنایع دستی که بخشی از وجود هنرمند است بار فرهنگی دارد، مولفه‌های عینی و ملموس و معنوی کشور در آن متبلور می شود و موتیف‌هایی که در اصالت فرهنگی یک کشور مطرح می شود در قالب هنر به‌خوبی تجلی پیدا می کند و صنایع دستی هم از آن جمله است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اینکه صنایع دستی بدون لباس و پوشش مطرح شود شأنیت آن را مخدوش می کند و به‌همین دلیل باید به این فکر کنیم که در فاز اول الزاماً و به اجبار چه مشتری بخواهد و چه نخواهد، صنایع دستی را با بسته بندی عرضه کنیم. در واقع ما برای کار فرهنگی و هنری خود ارزش قائل هستیم و آن را با بسته بندی ارایه می کنیم.

جعفرصالحی ادامه داد: در بحث تجارت، مشتری‌ها و تقاضای بازار، تعیین کننده هستند؛ به عبارت دیگر، مشتری ها به سمت محصولاتی می روند که بسته‌بندی داشته باشند چرا که علاوه بر اینکه بسته‌بندی باعث حفاظت از محصول می‌شود زیبایی خاصی به نوع عرضه و مشتری مداری می دهد و مشتری ها از آن استقبال می کنند.

وی گفت: بسته‌بندی می‌تواند دریچۀ ورود به اثر باشد و به‌لحاظ حجم اطلاعاتی که می‌تواند بر روی بسته‌بندی قرار بگیرد، به فروشِ خوب کمک بسیاری می‌کند. بسته‌بندی زبان ندارد ولی اطلاعاتی که بر روی آن نوشته می شود زبان معرفی اثر می‌شود و می‌تواند با مشتری ارتباط برقرار کند.

معاون صنایع دستی استان افزود: در نمایشگاه چند موضوع را به عنوان محور قرار دادیم که شامل صنایع دستی برای صنایع دستی مثلا یک جعبه خاتم را می‌توانیم برای یک اثر نفیس نقره‌ای قرار دهیم که در این مورد هر دو آن‌ها صنایع دستی هستند؛ گاهی صنایع دستی برای غیر می‌شود مثلا یک جعبه مینایی می‌تواند بسته‌بندی خوبی برای زعفران باشد؛ گاهی اوقات بسته‌بندی غیر برای صنایع دستی است مثلا همان کاغذها و مقواهای فشرده‌ای که می‌توانند برای بسته‌بندی یک صنایع دستی ارزان قیمت به کار برده شوند. در مجموع براساس این سه شالوده فکری، سطح‌بندی انجام شده و این موضوع درنظر گرفته شده است که برخی افراد به‌دنبال بسته بندی نفیس هستند، برخی به دنبال بسته‌بندی‌های متوسط و افرادی نیز خواهان بسته‌بندی‌های ویژه هستند که بسته‌بندی ویژه همان بسته‌بندی صنایع دستی برای صنایع دستی است و هر سه محور بسته‌بندی در این نمایشگاه پوشش داده شده است.

جعفرصالحی با بیان اینکه در نمایشگاه تخصصی بسته‌بندی صنایع دستی حدود ۵۰۰ اثر بسته‌بندی همراه با اثر موجود در آن ارایه شده، گفت: تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه صنایع دستی این است که بسته‌بندی همراه با اثر صنایع دستی ارایه شده است و خوشبختانه تا کنون به شدت مورد استقبال تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت فضای موجود در این نمایشگاه، از حدود ۱۴ شرکتی که در خصوص بسته‌بندی در استان اصفهان فعال هستند شش شرکت در این نمایشگاه آثار خود را ارایه داده‌اند و امید داریم که بتوانیم در آینده نمایشگاهی دایمی در خصوص بسته‌بندی داشته باشیم که به‌عنوان یک پکج مطرح باشد و هر تولیدکننده و صادرکننده برای دریافت اطلاعات و یا سفارش انواع بسته‌بندی صنایع دستی به این مکان خاص دایمی مراجعه کند.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان برای بازدید از اولین نمایشگاه تخصصی بسته‌بندی صنایع دستی می‌توانند تا ۲۹ تیرماه ساعت ۱۰ تا ۲۰ به گالری نقش‌خانه هنرهای سنتی، واقع در میدان نقش جهان، جنب مسجد شیخ لطف‌الله مراجعه کنند.

کد خبر 348567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.