۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
مخترع لیزر امروز به دنیا آمد

"گوردون گلد"(Gordon Gould) فیزیکدان اهل ایالت متحده ومخترع لیزر امروز ۲۶تیرماه مصادف با ۱۷ ژوئیه ۱۹۲۰ دیده به جهان گشود.

به گزارش ایمنا، گوردون گلد، دانشمندی است که به خاطر اختراع لیرز شناخته شده اما بعضی هم معتقدند "تئودور هَرولد تد مِیمَن" (Theodore Harold "Ted" Maiman) مخترع اصلی لیزر است.

گلد در نیویورک به دنیا آمد و تحصیلات متوسطه خود را نیز در دبیرستان اسکارس‌دیل گذراند. پس از اتمام دوره متوسطه نیز موفق به اخذ مدرک لیسانس فیزیک از کالج هنرهای آزاد "یونین" (Union College) در نیویورک شد. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته نورشناسی و طیف‌سنجی گرفت و در سال ۱۹۴۹ به دانشگاه کلمبیا رفت تا مدرک دکتری خود در رشته نورشناسی و طیف‌سنجی را از آن دانشگاه اخذ کند.

بین مارس ۱۹۴۴ و ژانویه ۱۹۴۵ او در" پروژه منهتن" مشغول به کار بود، اما پس از مدتی به دلیل فعالیت‌هایش در حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا از پروژه اخراج شد.

پروژه منهتن نام پروژه‌ای است که به ساخت بمب اتم انجامید و در زمان جنگ جهانی دوم  از آن استفاده شد. این پروژه با محوریت آمریکا و همکاری بریتانیا و کانادا اجرا شد.

در دوران پس از جنگ او برای شرکت‌های مهندسی خصوصی کار می‌کرد و همزمان نیز  به تدریس در دانشگاه‌های مختلف از جمله "سیتی کالج نیویورک"(City College of New York) و "دانشگاه کلمبیا"(Columbia University) و "مدرسه مهندسی تاندن دانشگاه نیویورک"(New York University Tandon School of Engineering) نیز مشغول بود.

گلد در سال ۱۹۵۶ ایده استفاده از "پمپاژ نوری"(optical pumping) برای القا "میزر"(Maser) را پیشنهاد کرد و درباره این ایده با "چارلز هارد تاونز"(Charles Hard Townes) نیز صحبت کرد. میزر دستگاهی است که امواج الکترومغناطیسی منسجم را از طریق تقویت ناشی از انتشار تحریک شده تولید می‌کند.

با کمک چارلز هارد تاونز و دیگر محققان او موفق به توسعه لیزر شد. در سال ۱۹۷۸ او برای اختراع "تقویت کننده لیزر "(laser amplifier) توسط انجمن اداره ثبت اختراع به عنوان مخترع سال برگزیده شد. او همچنین در طول حیات موفق به اختراع بسیاری از دستگاه‌های لیزر مورد استفاده در صنعت و پزشکی نیز شده بود.

گوردون گولد در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۵ و در سن ۸۵ سالگی در نیویورک درگذشت.

کد خبر 348563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.