شهرداری‌ها ناچار به شهر فروشی هستند

رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه منابع درآمدی موجود شهرداری‌ها پاسخگوی نیاز مالی این سازمان به منظور پاسخگویی به مطالبات مردم نیست، گفت: شهرداری‌ها برای تامین اعتبار مورد نیاز برای ارائه خدمات و پرداخت حقوق کارکنان مجبور به شهر فروشی هستند.

حمید بادامی نجات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه انسجام بخشی به فعالیت مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهرهای کشور در دستور کار کمیسیون آموزش و پژوهش شورای عالی استان‌ها است، اظهار کرد: فعالیت‌های این مراکز به منظور بازدهی بهتر باید در یک راستا قرار گیرد و از این رو برای این امر در حال تدوین اساسنامه جدید برای مرکز پژوهش‌های شوراها هستیم.

وی با بیان اینکه بازدید از مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی کلانشهرها نیز در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: با این امر می‌توان از تجربیات کلی برای تدوین سند جامع استفاده کرد و بر این اسای طی هفته جاری از مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بازدید خواهیم داشت.

رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استان‌ها همچنین با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شهرداری‌ها در حوزه درآمدهای پایدار اضافه کرد: باید باور داشته باشیم خدماتی که بر دوش شهرداری گذاشته شده بسیار زیا است  شهرداری‌ها منابع درآمد پایدار کافی را ندارند و کفاف هزینه‌های شهرداری را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته مجلس در اقدامی تبصره دو ماده 39 قانون مالیات برارزش افزده که در واقع ارزش افزوده سوخت شهرداری‌ها را که مبلغ بالایی بود را به طور کامل حذف و به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دهند، گفت: این اتفاق شهرداری‌ها را به اندازه‌ای دچار مشکل کرد که حتی در پرداخت حقوق کارمندان و کارگرانشان نیز دچار مشکل شوند.

بادامی نجات با بیان اینکه منابع درآمدی موجود شهرداری‌ها پاسخگوی نیاز مالی این سازمان به نظور پاسخگویی به مطالبات مردم نیست، تصریح کرد: شهرداری‌ها حداقل برای تامین اعتبار مورد نیاز برای ارائه خدمات و پرداخت حقوق کارکنان مجبور به شهر فروشی هستند و چاره‌ای جز این ندارند.

وی همچنین به تدوین لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در دولت اشاره کرد و افزود: این لایحه متاسفانه مدتی است که در دولت مسکوت مانده و شورای عالی استان‌ها پیگیر ارسال این لایحه به مجلس هستیم.

بادامی نجات در خصوص اصلاح لایحه ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما به دنبال افزایش اعتبارات شهرداری‌ها از محل ارزش افزوده هستیم.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها باید به دنبال درآمدهای پایدار باشند اما این اقدام به برنامه‌ای بلند مدت نیاز دارد و زمابر خواهد بود.

کد خبر 348557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.