یک بام و دو هوای صدا و سیمای اصفهان

در شرایطی که اخبار بسیاری از تجمعات مردمی به دلیل رعایت مصالح ملی رسانه ای نمی شود، روز گذشته صدا و سیمای اصفهان با رویکردی متفاوت گزارش مفصلی از تجمع غیر قانونی تعداد محدودی از کارگران مقابل ساختمان شهرداری پخش کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه ها در عصر حاضر زبان گویای ملت‌ها و بازوی توانمند نظام‌های مختلف سیاسی هستند که با قدرت تأثیر گذاری بالا بر افکار عمومی نه تنها اجازه پنهان ماندن هیچ رویدادی را نمی دهند، بلکه خود نیز به جریان سازی و ایجاد نگرشهای خاص نسبت به مسائل گوناگون می پردازند و به گونه مد نظر خود به افکار عمومی شکل می دهند.

البته در کشورهای توسعه یافته و دموکراتیک به ویژه از دهه ۱۹۸۰ میلادی به این سو، تنوع رسانه های ماهواره ای، کابلی و خصوصی سبب شد تا انحصار خبرسازی و اطلاع رسانی از دست دولتها خارج شده و بخش خصوصی و نهادهای مدنی نیز دوشادوش دولتها از قدرت تأثیرگذاری بر افکار عمومی برخوردار شوند.

در جمهوری اسلامی ایران، اما با وجود حاکمیت نظام مردمسالاری دینی، رسانه ملی تنها مرجع قانونی اطلاع رسانی در عرصه کشوری محسوب می شود که البته طبق اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی باید اصول «آزادی‏ بیان»‏ و «نشر افکار» با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ و مصالح‏ کشور در آن تأمین‏ شود.

مسأله ای که این روزها نه تنها در رسانه ملی چندان لحاظ نمی شود و حاکمیت جهت گیری های خاص، صدای دولتمردان، سران احزاب و گروههای سیاسی و نمایندگان مجلس را درآورده و حتی به تذکر رهبر انقلاب  نیز منجر شده است، بلکه این سیاست یک بام و دو هوا، بر رسانه های استانی از جمله صدا و سیمای مرکز اصفهان نیز حاکم شده است.

شهرستان اصفهان بعد از روی کار آمدن مدیریت شهری جدید که همسو با دولت می کوشد، فضای امید و نشاط را در شهر ایجاد کند، شاهد تحولات مثبت زیادی به ویژه در برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری بوده و به کارگیری دیپلماسی شهری گسترده در این دوره سبب شده است تا در یک سال گذشته تصویری جهانی از اصفهان از پاریس تا کراکوف به نمایش گذاشته شود.

در حالی که مردم اصفهان کمتر تصویری از این تحولات را در صدا و سیمای شهرشان می بینند، روز گذشته به طور تفصیلی شاهد گزارش این رسانه از تجمع اعتراضی حدود ۵۰ نفر از کارگران سازمان عمران بودند که به دلیل به تعویق افتادن حقوقی که در پایان سالهای ۹۵ و اوایل ۹۶ (دوره مدیریت شهری قبلی) به آنها پرداخت نشده، مقابل ساختمان شهرداری اصفهان به صورت غیر قانونی تجمع کردند.

البته اینکه صدای مردم اصفهان در حوزه های مختلف شنیده و گلایه های آنها به صورت شفاف در رسانه ملی پخش شود، پدیده ای مبارک و میمون است، اما این قضیه زمانی شائبه دار می شود که تنها در مورد یک تجمع کوچک و غیر قانونی مقابل یکی از نهادهای مدیریت شهری تحقق پیدا کند و در بقیه موارد اعتراضات مردمی به دلیل مصالح ملی با عدم پوشش رسانه ای مواجه شود؛ تجمع بازنشستگان فولاد (آذر ماه ۱۳۹۶) مقابل ساختمان استانداری، اعتراضات مردمی در دی ماه سال ۱۳۹۶ که در استان اصفهان گسترده تر از سایر استانهای کشور بود و بعد از آن نیز تجمعات مکرر کشاورزان بیکار شده شرق اصفهان، تجمع کارگران پلی اکریل، تجمع مالباختگان موسسه مالی اعتباری کاسپین و بسیاری از موارد دیگر پوشش خبری دقیقی از سوی صدا و سیمای اصفهان نداشتند و در آن زمان مردم اصفهان برای آگاهی از اخبار شهر خود ناچار به مراجعه به فضای مجازی و رسانه های برون مرزی بودند.

از این رو هر چند در فضای کنونی به واسطه فعالیت چشمگیر رسانه های مجازی، اخبار تجمعات و اعتراضات مردمی تنها لحظاتی بعد از وقوع  به صورت گسترده در بین مردم منتشر می شود و دیگر هیچ مقام مسئولی را یارای  پنهان‌کاری و بی‌خبر نگه داشتن مردم نیست، اما این امر چیزی از مسئولیت صدا و سیما برای انتقال بیطرفانه حوادث و تحولات جامعه کم نمی کند.

صدا و سیما اگر می خواهد اعتماد مردم را جلب کند و بیش از پیش مخاطبان خود را از دست ندهد، باید دست از سیاست یک بام دو هوا و دخالت دادن جهت گیری های سیاسی و گروهی خاص در پخش گزارش‌ها و برنامه‌های خود بردارد و با پرهیز از سیاه نمایی و نمایش جهت دار تحولات جامعه، رسالت اصلی خود مبنی بر انتقال بی طرفانه اخبار را انجام دهد.

کد خبر 348556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.