لک سفید مردمک چشم نوزاد را جدی بگیرید

مدیرگروه چشم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آب مروارید در همه سنین اتفاق می‌افتد، گفت: چنانچه علایم اولیه لک سفید در دهانه مردمک نوزاد مشاهده شود، بهتر است که نوزاد معاینه چشم پزشکی شود تا از تنبلی و عدم تکامل بینایی کودک جلوگیری شود.

 سید علی اکبر مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آب مروارید و کدر شدن عدسی از جمله بیماری های شایع چشم است، اظهار کرد:  برای درمان این بیماری استفاده از نور قوی و عینک در مرحله اولیه درمان پیشنهاد می‌شود، اما در مراحل بعدی انجام جراحی برای بهبودی بینایی لازم است.

وی با تاکید بر اینکه برای تامین قدرت بینایی می‌توان از عدسی مصنوعی استفاده کرد و عدسی کاتاراکت و کدورت یافته را با عمل جراحی خارج کرد، افزود: در حالت عادی عدسی کامل بی رنگ و شفاف است، زمانی که چشم آب مروارید می آورد، سفید رنگ شده و گاهی اوقات در مراحل پیشرفته هم قابل مشاهده است.

مدیرگروه چشم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیمار مبتلا به آب مروارید در مراحل اولیه به دلیل کم بودن و پراکندگی کدورت‌ عدسی در مواجه با نور و روشنایی دچار مشکل می‌شود، اضافه کرد: امواج نورانی نمی‌تواند به طور مستقیم وارد خلفی چشم شود و شکست پیدا می‌کند و منجر به اختلال در بینایی می‌شود که در صورت عدم توجه به این اختلال با پیشرفت کدورت‌ها کاهش بینایی افزایش یافته و بیمار از کمبود دید شکایت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بیمار در مراحل پیشرفته آب مروارید تنها توان دیدن انگشتان دست و سایه و روشنایی را دارد، اضافه کرد: این دید بسیار محدود بوده و امروزه با عمل جراحی این عارضه به راحتی قابل درمان است.

مرتضوی با اشاره به اهمیت درمان آب مروارید و کاهش عوارض آن خاطر نشان کرد: آب مروارید با استفاده از عدسی مصنوعی قابل درمان است و چنانچه درمان این بیماری در مراحل اولیه مورد توجه قرار نگیرد عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آب مروارید در همه سنین اتفاق می‌افتد، گفت: در صورت مشاهده علایم اولیه لک سفید در دهانه مردمک نوزاد باید معاینه چشم پزشکی شود تا از تنبلی چشم  و عدم تکامل بینایی کودک جلوگیری به عمل آید.

مدیرگروه چشم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بیماران مبتلا به دیابت نیز زمینه ابتلا به آب مروارید را دارند، اضافه کرد: ضربه های بسته و نفوذ کننده به داخل چشم باعث کدورت شده و مصرف داروهای کورتون استروئیدی نیز بروز کاتاراکت را به دنبال دارد.

وی افزود: این نوع بیماری بیشتر در سنین ۵۰ و ۶۰ سال بروز می‌کند، اما در هر سنی امکان بروز این عارضه وجود داشته و با مشاهده و بررسی شرایط فرد تصمیم به عمل جراحی گرفته می شود.

مدیرگروه چشم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: افرادی که در طولانی مدت در مواجهه با نور شدید هستند شاهد کاتاراکت خواهند بود. استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد و عینک‌های قهوه‌ای و خاکستری برای شرایط دید بهتری به بیماران توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای به منظور کاهش صدمه ارگان‌های مختلف بدن به ویژه چشم باید معاینه دوره‌ای داشته باشند، اضافه کرد: همچنین بیمارانی که داروهایی کورتون را برای طولانی مدت استفاده کنند از نظر فشار چشم و بروز کاتاراکت نیازمند معاینه دوره‌ای، درمان و پیگیری هستند.

کد خبر 348528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.