مثلث فشار بر بازار نفت

به‌دنبال کاهش نگرانی‌ها از کمبود عرضه نفت بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت طلای سیاه روز گذشته بیش از ۲.۵ دلار کاهش یافت.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد با این مقدمه در گزارشی نوشت: انتظار بازار برای موافقت روسیه با درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت، در دیدار روسای‌جمهور این دو کشور در فنلاند یکی از اهرم‌های فشار بر قیمت نفت بود.

همچنین افزایش صادرات خارج از برنامه نفت عربستان به بازار آسیا در کنار تلاش دولت ترامپ برای آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور، دو اهرم دیگر برای کاهش قیمت طلای سیاه بودند.

تلاش دولت ترامپ برای تحت فشار قرار دادن ایران و به حداکثر رساندن تحریم‌ها علیه کشور هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. آمریکا در تلاش است که با کنترل سمت عرضه بازار نفت، حذف ایران از بازار را ساده‌تر و با تبعات کمتری همراه کند. دولت امریکا ابتدا با عربستان و متحدانش برای افزایش تولید رایزنی کرد و عربستان نیز تاکنون با حداکثر توان به این درخواست ترامپ پاسخ مثبت داده است.

سبد کالایی دلار ۴۲۰۰

در گزارش دیگر روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: متولیان تجارت کشور جزئیات واردات با ارز رسمی را اعلام کردند. بعد از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تعلیق ثبت‌سفارش کالاهای تامین ارز نشده و ایست به واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی، سازوکار جدیدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

مطابق دستور محمد شریعتمداری قرار است کلیه ثبت‌سفارش‌ها مشابه ثبت‌های جدید به تفکیک گروه‌های کالایی طبقه‌بندی و اولویت تخصیص ارز نیز مجددا بررسی شود. در راستای این دستور، تازه‌ترین تصمیم‌گیری‌ها در سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد سبد کالایی دلار ۴۲۰۰ تومانی اولویت‌های اصلی شامل کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات بیمارستانی و مواد اولیه واحدهای تولیدی و ماشین‌آلات را دربرمی‌گیرد.

در عین حال، وزارتخانه‌های مرتبط با امر تولید و مصرف (از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی) موظف شده‌اند تقاضای ثبت‌سفارش واردات کالا با ارز رسمی را بررسی و اولویت‌بندی کنند.

عطش خوزستان

ماجرای انتقال آب ایران به عراق سر و صدای زیادی به پا کرد. ماجرایی که بعد از گزارشات متعدد نشان داد که دروغی بیش نیست، البته پیش از این قرار بوده آب ایران به شهرهای عراق منتقل شود اما با مخالفت های مسئولان وقت این اتفاق عملی نشد.

روزنامه شرق در گزارشی در این باره نوشته است: کارون منبع اصلی تأمین آب مردم خوزستان بود. بنابراین به نظر می‌رسد نجات این رودخانه که معیشت صیادان هم به آن وابسته است، بسیار مهم است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بهبود کیفیت آب کارون حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما نجات این رودخانه، با صرف ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار هم امکان‌پذیر است.

در چنین شرایطی برای اجرای طرح غدیر که آب را از سد دز به آبادان و خرمشهر منتقل می‌کند، ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که با تصفیه‌خانه‌های آب، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد.

خاموشی ها تا کاهش درجه حرارت دما ادامه دارد

در گزارش دیگر روزنامه شرق هم آمده است: وزارت نیرو بزرگ‌ترین وزارتخانه بدهکار در دولت به‌شمار می‌رود. صنعت برق هم به صنعتی ورشکسته تبدیل شده است. ثبات قیمت برق، این صنعت را سرمایه‌گریز کرده و مدت‌هاست که هیچ سرمایه‌گذاری مایل نیست که پول خود را وارد این حوزه کند.

تحریم‌ها امکان ورود سرمایه‌گذار خارجی را به صنعت برق ایران محدود کرده است و وزارت نیرو هم برای ساخت نیروگاه‌های جدیدی که بتواند رشد مصرف را پوشش دهد، پول کافی در اختیار ندارد. به دلیل عقب‌بودن این وزارتخانه از برنامه‌ها، خاموشی برنامه‌ریزی‌شده بار دیگر به سیاست‌های صنعت برق افزوده شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق اعلام کرد: خاموشی‌ها تا کاهش درجه حرارت هوا، همچنان ادامه خواهد داشت. خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده اخیر، همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق را که پیش از این مرد غایب در صحنه رسانه‌ای کشور بود، به حضور فعال واداشته است. او که دو هفته قبل با رسانه‌ها نشست داشت، بار دیگر در طبقه سیزدهم وزارت نیرو پاسخ‌گوی سؤالات خبرنگاران شد.

معاون فعلی وزیر نیرو در امور برق، پیش از نقل‌مکان‌کردن به وزارتخانه، مدیرعامل شرکت توانیر بود، بنابراین زیروبم صنعت برق را خوب می‌شناسد اما در نشست مشترک دیروز خود با رسانه‌ها، برای حل مشکلات کلاف سردرگم صنعت برق که هر روز به دلیل مسائل مالی، گره آن کورتر می‌شود، راهکار روشنی ارائه نکرد.

کد خبر 348525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.