حکایت تاک و راز مستی از زبان استاد

محمد عیدی، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در پی دیدار و عیادت از "علی ظریفی" هنرمند پیشکسوت قلمزنی اصفهان، یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش ایمنا، در متن این یادداشت آمده است

"این عجب نیست که رام توشده سخت فلز/ عجب از مردم این شهر که نشناخته گل

این بیتی از شعری بود که در قفای فرساد پیری هنرمند جلوه می نمود بر دیوار. طرفه عتابی بود مرا که اینک رخصتی یافته ام از برای خدمتی به این بومِ ماندگار. باری امروز در معیت دکتر صلواتی و خیلی دیگر از یاران به سرای که نه، شکرستان بی چون استاد ظریفی شدیم. پیشتر نیز فیض حضرتش برده و از بوستانش دامنی گُل فراچیده بودم. فزون بر هشتاد بهار را پسِ پشت نهاده و گویی انبانی هشتصد ساله از تجربه اندوخته. خداوندی آفرینشگر است که به جادوی عشق فلز سخت را چون موم کرده، چنانکه در دستان ظریفش به رقص می آید تا صورتی چون عروسان هزار جلوه یابد و هوش از سر گوهر شناسان باریک اندیش برباید. و البته این جادوی پیر حکیم شهر ماست که فلز را کیمیا می کند و خود نیز از آن الهام می گیرد که در برابر طوفان های زندگی چگونه بردباری کند و پایداری. هم از این روست که با طنازی خاصی مهابت بیماری سختش را نیز به سخره می گیرد و با لبخندی به آن ریشخند می زند.

الغرض؛ هربار که به نزدش رفتیم هزار نکته باریک تر ز مو شنیدیم. خاصه این بار که با حضور دکتر صلواتی نیز به وجد آمده بود و گوشه ای از اسرار هم هویدا کرد.

برای‌مان گفت که در طول عمر هنریش از چهار سالگی تاکنون چگونه کار دیگران را نکرده و هربار در اثرش به گونه ای نو تجلی یافته است.

از استاد حکایت تاک و راز مستی را پرسیدم که در هنرش فراوان باز نمود دارد و او بذالانه رویکرد انفسی خویش را بازنمون ساخت و خوان حکمتش را گسترد که در پس این نقوش چه رمزها که نهفته دارد و چه رازها که ناگفته. خ وانشی از باد نیسان نمودو طریقۀ خلق دُر در صدف؛ و رندانه نتیجه گرفت که این روزها به می محتاجیم تا به دُر. گویا این نتیجه، الهامی بود عارفانه از مولوی که دیوانش را فرا رویش نهاده بود و یادم را به این شاه بیت انداخت که می‌گوید:

باده بنوش مات شو، جمله تن حیات شو

باده چون عقیق بین، یاد عقیق کان مکن

باری ساعتی را بودیم و سالی را ثمر گرفتیم. به گاه بدرود خطابم کرد که "به من بدهکارید". و چه نیک عبارتی. همه ما و تمامیت یک فرهنگ به چنین بزرگانی بدهکارند.

محمد عیدی

یکشنبه ۲۴ تیرماه ۹۷"

کد خبر 348522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.