دوندگی بی نتیجه برای مقاوم سازی خانه های روستایی

نشست مشترک شورای اسلامی شهرستان اصفهان امروز -۲۵ تیرماه- با مسئولان بنیاد مسکن استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نماینده بخش بن‌رود در این جلسه در رابطه با مشکلات این بخش گفت: برخی مشکلات گفته می‌شود اما کاری از پیش نمی‌رود، شرق اصفهان با مشکلات بسیاری مواجه است، به عنوان نمونه بازنگری طرح هادی روستاها دیر پیگیری می‌شود، باید به جوانی که می‌خواهد خانه بسازد کمک کرد، نه اینکه بستر خلاف را ایجاد کرد، باید پیش‌بینی به گونه‌ای باشد که خلافی اتفاق نیفتد، چراکه سبک زندگی تغییر کرده یعنی از جوان انتظار می‌رود ابتدا خانه بسازد سپس ازدواج کند.

صادقی افزود: مشکل دیگر این بخش مربوط به زمین‌های کشاورزی است که در حاشیه شهر قرار دارد و انتظار می‌رود تغییر کاربری و ایجاد شهرک جدید آسان شود. افزون بر آن بیشتر روستاییان گله دارند از اینکه دوندگی‌ها برای مقاوم‌سازی بسیار است اما نتیجه خاصی حاصل نمی‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به ۳۰ هزار جمعیت این بخش، لازم است یک نمایندگی دائم در ورزنه برای پاسخگویی به مردم ایجاد شود. دیگر مشکل این بخش الحاق شهرک قائمیه است که هزینه آماده‌سازی آن با مشکلاتی مواجه است.

مردم با یارانه زندگی می کنند

همچنین قطبی، نائب رییس شواری شهرستان گفت: بیشتر مردم پیگیر زمین‌های ۳۰ میلیون تومانی بوده‌اند، این در حالی است که بیشتر مردم ورزنه تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، به همین خاطر لازم است هزینه‌ها کاهش یابد، چراکه بیشتر مردم تنها با یارانه زندگی می‌کنند، در همین راستا لازم است هزینه آماده‌سازی زمین‌ها تأمین شود.

همچنین، بخشدار جرقویه علیا گفت: بازنگری طرح هادی طولانی شده است و این موضوع هزینه‌هایی را به دهیاری تحمیل کرده در حالی که باید به عهده بنیاد مسکن باشد، هنگام بازنگری در طرح هادی مشاور هیچ سؤالی از ارگان‌های مربوطه نمی‌کند و تنها برای جلسات آخر از مسئولان این بخش دعوت می‌شود. افزون بر آن حق تفکیک پلاک‌ها به دور از قانونی بودن یا نبودن آن اکنون بر عهده بنیاد مسکن است در حالی که بیشتر باید بر عهده دهیاری باشد.

نماینده بخش احمدآباد اظهار کرد: چند پلاک در طرح هادی وجود دارد که بنیاد مسکن سندی برای واگذاری آن دریافت نکرده است، به همین خاطر جلو ساخت و سازها در این بخش گرفته می‌شود. همچنین در بخش دستجرد، اراضی واگذار شده‌اند، پروانه ساخت نیز صادر شده است اما بنابر دلایل سیاسی و اجتماعی و... مالکان نمی‌توانند در آن ساخت و ساز کنند که انتظار می‌رود این مشکل حل شود.

مردم توان پرداخت هزینه صدور سند را ندارند

همچنین، شهردار حسن آباد خاطرنشان کرد: اسناد منازل مسکونی هنوز آماده نشده‌ در حالی که بنیاد مسکن در بازدید خود قول‌هایی داده است اما انتظار می‌رود روند حل مشکل سرعت یابد، در همین راستا یکی از گلایه‌های مردم، قیمت صدور سند برای زمین‌ها است که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، قیمت تعیین شده عدد بالایی است و پرداخت آن در توان مردم نیست و انتظار داریم میزان قیمت‌ها به اندازه سایر مکان ها باشد.

در ادامه مبینی‌نژاد، عضو شورای اسلامی شهرستان اصفهان گفت: لازم است تصدی‌گری بنیاد مسکن در روستاها کاهش یابد و بیشتر اختیارات باید به بخشداری و دهیاری‌ها واگذار و قوانین حاکم برای شوراها و دهیاری‌ها نیز ارسال شود. ما برای مردم کار می‌کنیم اما گاهی هزینه‌ها به مردم تحمیل می‌شود، در همین راستا باید هزینه‌های تصحیح طرح‌ها کاهش یابد.

وی افزود: یکی از مشکلات این است که کارشناسان برای صدور پروانه ساخت باید از مرکز شهر مسافت طولانی را طی کنند تا به عنوان نمونه از یک پلاک بازدید کند، این درحالی است که برای این کار هزینه صرف می‌شود و نظارتی هم صورت نمی‌گیرد.

تعرفه های نظام مهندسی ظلم به مردم است

این عضو شورای اسلامی شهرستان اصفهان با اشاره به مشخص شدن حریم شهر و روستاها ادامه داد: لازم است تغییر کاربری‌ها به مناطق واگذار شود، چراکه به عنوان نمونه نمایندگان جهاد کشاورزی که تاکنون در این موضوعات وارد می‌شدند اطلاعات خاصی از موضوع و مشکل نداشتند و شاید گاهی مجبور می‌شدند با مشکلات، سرسری برخورد و موضوع را محکوم کنند.

مبینی‌نژاد با اشاره به کاهش زمان رسیدگی به طرح هادی گفت: زمین‌های محدوده محمدیه که در طرح هادی هستند نیاز به سند دارند، در زمینه حق تفکیک مناطق فرسوده انتظار می‌رود میزان حداقل هزینه‌ای که برای بازسازی گرفته می‌شود از این پس گرفته نشود تا به احیاء بافت فرسوده کمک شود.

وی در رابطه با هزینه‌ها و وام‌های روستای گفت: لازم است اختیار وام‌دهی به روستاییان به مسئولان بالاتر داده شود چراکه هزینه مقاوم‌سازی در روستاها گران‌تر و نیاز است که میزان وام افزایش یابد، افزون بر آن تعرفه‌های نظام مهندسی آنقدر زیاد است که ظلم به مردم حساب می‌شود در حالی که اگر به نفس کار توجه شود نظارتی صورت نمی‌گیرد یا به سختی انجام می‌شود.

کد خبر 348497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.