شهرک فاطمیه مازاد بر ظرفیت جمعیت دارد/ لزوم افزایش اختیارات شورای روستا

مشکلات ساخت و ساز و معابر روستایی و شهری شهرستان اصفهان در نشست مشترک شورای اسلامی شهرستان اصفهان با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مرکز استان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پور محمد شریعتی‌نیا، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست مشترک شورای اسلامی شهرستان اصفهان با مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مرکز استان با بیان اینکه بنیاد مشکن انقلاب اسلامی به منظور آبادانی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به دستور رهبر کبیر انقلاب راه‌اندازی شد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد این نهاد تا حدودی از اهداف اولیه خود دور شده و باید در فعالیت‌های خود بازنگری داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بنگاهی اقتصادی تبدیل شده است، اضافه کرد: بر این اساس لازم است اختیاراتی به شورای روستایی در خصوص عمران در روستاها واگذار شود.

اصغر برشان، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان برشان نیز در رابطه با مشکلات شهرستان‌ها در زمینه صنایع کارگاهی و گردشگری گفت: لازم است برای ایجاد این صنایع زیرساخت‌ها مهیا و جایگاه آنها مشخص شود تا سرمایه‌گذاران برای همکاری سرگردان نشوند.

ایجاد دوگانگی در نظام مهندسی روستایی و نظام مهندسی ساختمان

علیرضا حسینی، بخشدار مرکزی اصفهان نیز در این جلسه گفت: دفاتر نظام مهندسی ساختمان در هر روستایی مستقر است اما میان تقسیم وظایف میان نظام مهندسی روستایی و نظام مهندسی ساختمان دوگانگی وجود دارد که در این زمینه لازم است تکلیف این امور مشخص شود.

وی با اشاره به تأخیر در استعلامات بر و کف شهرستان چریان افزود: مشکلاتی در زمینه احداث ساختمان در محدوده فضای سبز وجود دارد که سازمان بنیاد از متصرفان شکایت کرد و قرار بر این شد که در صورت واگذاری مبلغ آن نیز تعیین شود.

بخشدار مرکزی با اشاره به نحوه توزیع قیر در شهرستان‌ها گفت: الزام وجود کارگاه در اصفهانک، مالکیت زمین‌هایی که از منابع ملی نیستند، صدور سند مالکیت، مکاتبات میان سازمان بنیاد مسکن و دهیاری‌ها از مشکلات بخش های مختلف شهرستان اصفهان است. 

وی در زمینه مشکلات بخش بهار گفت: بنیاد مسکن برای شهر زیار پلاک صادر نکرده است، افراد برای دریافت سند مالکیت در بخش بهار، پس از پرداخت هزینه اصلی، هزینه‌هایی فرعی نیز باید پرداخت کنند که این مازاد شاید بدون دلیل سبب انصراف آنها از دریافت خانه و سند می‌شود.

عدم بازنگری طرح هادی خلافسازی را به دنبال دارد

رحمت‌الله ترابی بخشدار جلگه علاوه بر بیان مشکلات شهرک علامه امینی و امام‌زاده عبدالعزیز خطاب به فرماندار اصفهان گفت: مشکل عمده همه بخش‌ها بازنگری طرح هادی است که با توجه به اعتبارات محل تملک ممکن است تا ۱۰ سال آینده هم نتوانیم مشکل را حل کنیم که این شرایط خلاف‌سازی را به دنبال دارد و پیشنهاد می‌شود حتی اگر نیاز است شهرداری‌ها ظرفیت‌ها را به بنیاد مسکن بفروشند تا برای اجرای طرح هادی هزینه شود.

وی افزود: نقشه‌برداری و صدور سند در روستاها زمان‌بر است که لازم است سرعت کار در این زمینه بیشتر شود، با اینکه واگذاری زمین در برخی روستاها انجام شده است اما زیرساخت‌های آن آماده نیست.

بخشدار جلگه با اشاره به حق تفکیک‌ها گفت: اعتباراتی که از محل تملک ‌دارایی برای روستاها تعیین می‌شود ناچیز بوده در حالی که هزینه‌ها بسیار زیاد است، ضمن اینکه تغییر کاربری‌ها و پاسخگویی به استعلامات نیز زمان‌بر است. 

۲۰۰۰ واحد مسکونی در شهرک علامه سند ندارد

رجبعلی جعفری، نماینده بخش جلگه در شورای اسلامی شهرستان اصفهان نیز در این جلسه گفت: تاکنون ۲۰۰۰ واحد مسکونی در شهرک علامه واگذار شده اما زخم کهنه حریم در رابطه با ایجاد سند و ارائه زیرساخت‌ها با وجود ۸۴ هکتاری بودن آن هنوز وجود دارد.

وی ادامه داد: ۵۸ واحد برای نوسازی در این بخش وجود دارد که مصادره بانک ملت است و اکنون محل تجمع زباله و حیوانات شده است، همچنین مجموعه ۳۲ واحدی نزدیک دانشگاه آزاد نیز که مردم در زمان‌های قبل ۲۲ میلیون تومان بابت آن پرداخت کرده‌اند، رها شده تا جایی که فنداسیون آن هم از بین رفته و بیت‌المال حیف و میل شده است.

جعفری افزود: محرومان زمین‌هایشان را با قیمت بالای ۵۵ میلیون تومان می‌سازند که این هزینه زیاد تنها صرف سقف و ستون می‌شود، در همین راستا لازم است تخفیف ویژه‌ای برای جوانان محروم قائل شد.

سن ازدواج در اژیه به زیر ۲۳ سال رسید

حسین نظام‌زاده، شهردار اژیه در این جلسه گفت: در میان مشکلات جوانان مسکن عمده‌ترین مشکل آنهاست، البته بنیاد مسکن این بخش اقداماتی در این راستا انجام داده است، به طوری که مسکن مهر اژیه هیچ مشکلی در زمینه زیر ساخت‌ها ندارد، افزون بر آن در این بخش۷۰۰ سند برای پلاک‌ها ارائه شده است.

وی ادامه داد: مشکلی که در این بخش به چشم می‌خورد وضعیت خیابان ۳۰ متری است که مسکن مهر به مرکز شهر متصل می‌کند که ساماندهی آن رها شده و پلاک‌های حاشیه شهر واگذار نشده‌اند، افزون بر آن تسهیل کنند عناصری همچون میدان هم برای این شهر نیاز است که نیاز به آزادسازی پلاک‌ها دارد.

شهردار اژیه با اشاره به بالا بودن تعرفه‌های نظام مهندسی گفت: در مجموع مشکلات این بخش را نقشه‌برداری‌ها، نبود مجتمع کارگاهی برای جوانان، مشکلات امام‌زاده عبدالعزیز، مشکلات شهرک علامه، لزوم نمایندگی دائم، مشکلات وام‌های ۲۰ میلیون تومانی و مشکلات موجود بر سر راه صدور پروانه ساخت و سند برای محرومان تشکیل می‌دهند.

یکی از نمایندگان جرقویه در رابطه با مشکلات نصرآباد گفت: انتظار می‌رود واگذاری ۱۶۰ پلاک برای انجام خدمات شهرداری سرعت یابد.

وی با اشاره به کاهش سن ازدواج به زیر ۲۳ سال بیان کرد: ساخت خانه برای محرومان چندسال طول می‌کشد تا جایی که ممکن است از سن ازدواج آنها هم بگذرد، به همین خاطر واگذاری پلاک‌ها و صدور سند مردم را با مشکل مواجه کرده است که البته مشکل با سازمان راه و شهرسازی در میان گذاشته شد در حالی که روند حل مشکلات در همه بخش‌ها کند است، و مردم از این بابت گله دارند، چراکه وضعیت اقتصادی آنها با هزینه‌ها همخوان نیست.

مالکان شهرک المهدی مشخص شوند

قاضی عسگر، بخشدار کوهپایه در این جلسه گفت: پاسخ به استعلامات و صدور پروانه از مشکلات این شهر است که نیاز به هماهنگی بیشتر میان ارگان‌ها دارد.

وی با اشاره به زیرساخت نداشتن آسفالت معابر بیان کرد: الحاق اراضی شهر جزه به تأخیر افتاده است، در حالی که زمین‌های مورد نیاز برای تعریض معابر واگذار شده است اما در تجدید نظر طرح، این زمین‌ها از محدوده خارج شده‌اند، افزون برآن توافقنامه‌ای با بنیاد فاضالاب شهر نوبنیاد امضا شده است که اجرای آن با سازمان بنیاد بوده اما اجرای طرح معتل مانده است.

بخشدار کوهپایه با اشاره به ساماندهی معابر شهر سیستان در بخش کوهپایه افزود: زمین‌هایی در شهر تودشک واگذار شده‌اند اما پیمانکاران بخش خارجی از حق الزحمه خود گله داشته‌اند، این در حالی است که در محدوده فاطمیه پلاک‌های بسیاری رها شده‌ و کاربری‌های آزاد برای رفع نیازها در این شهر وجود دارند.

وی گفت: متولی شهرک فاطمیه سازمان بنیاد مسکن است، این در حالی است که ۶۰۰ هکتار زمین در سال ۷۵ به شهر الحاق شده است اما مشکلاتی دارد، از جمله این که دیوار حفاظتی ندارد، مجموعه مسکونی بیش از اندازه استاندارد جمعیت دارد، در زمینه کاربری‌هایی همچون مذهبی، خدماتی، درمانی، آموزشی و تجاری، میزان درصد تأمین شده مازاد بر نیاز جمعیت شهر است.

قاضی عسگر بیان اینکه لازم است مالکان شهرک المهدی مشخص و معابر آن میخ‌کوبی شود است، افزود: پیشنهاد می‌شود پلاک‌های مورد نظر در شهر سیستان فروخته شود و دیگر پلاک‌ها به شهرداری برای خدمات دیگر واگذار شود، همچنین مشکلاتی در زمینه صدور اسناد مالکیت در سجزی و نقی‌آباد وجود دارد اما مشکل اصلی این است که تعرفه‌های نظام مهندسی در این شهر به اندازه هزینه‌های استان است.

کد خبر 348496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.