ناجی: جامعه باید حاشیه‌نشینان را بپذیرد

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: افراد حاشیه‌نشین نسبت به جامعه عادی، مسئولان، ارگان‌های دولتی و قوانین بی‌اعتماد و قانون‌گریز می‌شوند، اگر در مناطق زندگی این افراد امکانات رفاهی ایجاد شود بازهم این افراد از این منطقه مهاجرت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی ناجی، صبح امروز (دوشنبه) در میزگرد بررسی آسیب‌های اجتماعی زنان حاشیه شهر با عنوان "زنان خارج از متن شهر"  به میزبانی ایمنا، با ابراز خوشحالی از حساسیت این رسانه در خصوص موضوعات اجتماعی، اظهار کرد: از دید روان‌شناختی تفاوت‌هایی با مواردی که جامعه‌شناسان، اهالی رسانه و آسیب‌شناسان اجتماعی در این زمینه بیان می‌کنند، وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر به حاشیه‌نشین یا زنان خارج از متن شهر نگاه کنیم اولین چیزی که به ذهن روانشناسان می‌رسد این است که ویژگی‌های این افراد باعث شده از جامعه عادی دور و به حاشیه‌نشینی روی آورد.

چرا افراد حاشیه‌نشینی را انتخاب می‌کنند؟

ناجی گفت: یکی از ویژگی‌های شخصیتی که باعث می‌شود افراد به این سمت بروند، قانون‌گریزی یا عدم پذیرش هنجارهای اجتماعی است، این افراد نمی‌خواهند معیارها و استانداردهایی که در یک جامعه عادی وجود دارد را بپذیرند. وقتی از ویژگی‌های شخصیتی سخن گفته می‌شود نباید ذهن به سمت مسائل اخلاقی، کاستی، بزهکاری و ... برود.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که ویژگی‌های حاشیه‌نشینی را دارند، دانشمند هستند. فیلسوفانی داریم که حاشیه‌نشین بوده‌اند. به طور مثال "دیوژن کلبی" فیلسوف یونانی با طرفداران قابل‌توجه است که در بیابان و جدا از مردم زندگی می‌کرد. در حال حاضر نیز کودکان حاشیه‌نشین هستند که استعداد زیادی دارند و در کنکور بدون استفاده از آموزش‌های جانبی رتبه‌های خوبی به دست می‌آورند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مشترک افراد حاشیه‌نشین، تصریح کرد: افراد حاشیه‌نشین نمی‌خواهند استانداردهای جاری که مردم عادی پذیرفته‌اند را بپذیرند و از قانون‌هایی که در شهر وضع می‌شود پیروی کنند و به همین دلیل حاشیه‌نشین می‌شوند زیرا می‌خواهند آزاد باشند.

لزوم ادغام جامعه عادی و حاشیه‌نشین

ناجی گفت: هنجارهای محیط، رفتارهای افراد را شکل می‌دهد. خواه‌ناخواه افراد حاشیه‌نشین نسبت به جامعه عادی، مسئولان، ارگان‌های دولتی و قوانین بی‌اعتماد و قانون‌گریز می‌شوند و اگر در مناطق زندگی این افراد امکانات رفاهی، شهری، ورزشی، آموزشی و بهداشتی راه‌اندازی شود بازهم این افراد از این منطقه مهاجرت می‌کنند چراکه از دست قانون فرار می‌کنند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به دیدگاه آرمانی اظهار کرد: باید ادغام سازی میان جامعه عادی و حاشیه‌نشین صورت گیرد، باید افراد حاشیه‌نشین را در جامعه عادی بپذیریم و در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد.

ناجی با بیان اینکه جامعه و مردم باید برای فرهنگ‌سازی و ایجاد دیدگاه آرمانی هزینه پرداخت کنند، ادامه داد: جامعه باید افراد حاشیه‌نشین را بپذیرد تا افراد به سمت حاشیه‌نشینی نروند. در حال حاضر با آمار ۲۳.۶ درصدی بیماران مبتلا به اختلالات روانی روبه‌رو هستیم که نیاز به توجه دارند، باید شرایط پذیرش همه افراد در جامعه مهیا شود.

لزوم تغییر تفکر موجود

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیتی که بر روی گروه زنان وجود دارد، انتخاب عنوان "زنان خارج از متن شهر" باعث برانگیختگی در خط و مشی‌ای می‌شود که تصمیم گیران و برنامه‌ریزان انتخاب می‌کنند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: باید بپذیریم که مردان نیز به اندازه زنان آسیب‌پذیر هستند. اگر زنی آسیب ببیند نه‌تنها خود او بلکه همسر، فرزند و اعضای خانواده او هم دچار آسیب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات جاری زاییده تفکر موجود است، گفت: با تفکر موجود نمی‌شود مشکلات جاری را حل کرد. باید مطالباتمان فراتر از مسائل معمولی باشد و انتظاراتمان را در مطالبه گری بالا ببریم. اینکه در دهه شصت و در حال حاضر در یک نقطه ایستاده‌ایم به دلیل نوع ساختار موجود و عدم تفاوت آن است. مطالبه گری باید در ساختار و روش برخورد بازنگری صورت گیرد.

تصمیم‌گیری در شهرها به شوراها واگذار شود

وی اضافه کرد: ظاهراً ۲۱ سال گذشته شورای اسلامی شهر و روستا راه‌اندازی شد اما قرار نبود به این صورت باشد. قرار بود تمام امور شهر به‌استثنای کارهای امنیتی و حاکمیتی بر عهده شورای اسلامی شهر باشد، این‌طور نباشد که اعضای شورای اسلامی شهر در مورد برخی مسائل تصمیم‌گیری کنند اما ارگان ذی‌ربط آن را نپذیرد.

ناجی افزود: کشور جمعیت زیاد با تنوع فرهنگی و قومی دارد، نمی‌توان پذیرفت که برای این جمعیت تنها در تهران تصمیم‌گیری شود. اگر شورای اسلامی شهر تشکیل شده است باید اختیارات و قدرت اجرا نیز داشته باشد زیرا پارلمان‌های محلی بهتر از نهادهای متمرکز در پایتخت می‌توانند در مورد موضوعات جزئی تصمیم‌گیری و قوانین را اجرا کنند. البته باید اختیارات را گرفت و حق گرفتنی است و هیچ‌ ارگانی اختیارات خود را واگذار نمی‌کند و هیچ‌ دولتی اختیارات خود را به بخش عمومی واگذار نمی‌کند.

کد خبر 348466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.