حمیدی: نگاه مقابله ای به زنان آسیب دیده نداشته باشیم

مدیرعامل موسسه همراز (مرکز کاهش آسیب زنان) گفت: نخستین قدم برای کمک به زنان آسیب دیده این است که حقوق شهروندی آن‌ها دیده و رعایت شود و نگاه مقابله‌ای با آنها نداشته باشیم و بعد از آن باید خدمات درخور وضعیت آن‌ها را ارائه داد.

وحیده حمیدی، صبح امروز (دوشنبه) در میزگرد بررسی آسیب های اجتماعی زنان حاشیه شهر با عنوان «زنان خارج از متن شهر» که به همت خبرگزاری ایمنا برگزار شد، اظهار کرد: آنچه در بحث زنان اهمیت دارد این است که از دیدگاه جامعه شناختی و روانشناختی تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد و این بستر را خودمان در جامعه ایجاد می کنیم؛ درحالیکه زنان و مردان تفاوتی در حوزه‌های اجتماعی ندارند.

 حمیدی با تأکید بر اینکه در هر جامعه‌ای زنان تحت تأثیر موضوعات سیاسی و اقتصادی قرار می گیرند، افزود: متأسفانه آسیب هایی چون فقر، اعتیاد، تکدی گری و روسپی‌گری اتفاقاتی است که در حوزه زنان تأثیرگذار بوده و موضوع اصلی نشست امروز این است که برای زنان با روابط و رفتارهای پرخطر چه فعالیتی باید انجام دهیم.

مدیرعامل موسسه همراز با بیان اینکه حاشیه نشینی تنها عامل آسیب پذیری زنان نبوده، اظهار کرد: لازم است آسیب ها را از بحث جنسیتی بیرون بیاوریم؛ چرا که موضوع آسیب ها متأثر از هر دو جنس است، بنابراین مسائل اقتصادی و اجتماعی که باعث آسیب‌ به زنان بوده نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

ورود جدی سمن ها به بحث زنان آسیب دیده

حمیدی با بیان اینکه وزارت بهداشت از سال ۸۵ ارائه خدمات به زنان آسیب دیده را در دستور کار خود قرار داده، گفت: وزارت بهداشت به ارگان های مردم نهاد اجازه ارائه خدمات به اینگونه زنان را داد و سمن‌ها در این حوزه به طور شفاف‌ و جدی‌تر حضور پیدا کردند و خدمات آموزشی و بهداشتی خود را به گروه هدف ارائه دادند.

وی در خصوص روش ارائه خدمات به زنان آسیب دیده گفت: اولین قدم برای این زنان این است که حقوق شهروندی آن‌ها دیده و رعایت شود و نگاه مقابله‌ای با آن ها نداشته باشیم و بعد از آن باید خدمات درخور وضعیت آن‌ها را ارائه داد.

وی با انتقاد از کمبود مراکز ارائه خدمت به زنان آسیب دیده اظهار کرد: باید تعداد سمن ها در این زمینه بیشتر شود و مهم تر از آن این سمن ها به طور دسته بندی شده خدمات مختلف مورد نیاز گروه هدف را ارائه دهند، در این صورت امکان کاهش آسیب ها بیشتر خواهد بود و حتی بهتر است دولتی‌ها با برنامه ریزی،  سمن‌ها با اجرا و خیرین با تأمین مالی این برنامه‌ها به سامان دهی این حوزه بپردازند.

آسیب‌های حوزه زنان دیگر تابو نیست

حمیدی با اشاره به آگاهی نداشتن برخی از زنان به آسیب‌هایی که در کمین آن‌ها است، گفت: امروز دیگر این موضوعات در جامعه تابو نیستند و اگر بتوانیم برنامه را از سطح خیریه‌ها شروع کنیم، قطعاً به نتایج بهتری خواهیم رسید.

مدیرعامل موسسه همراز با بیان اینکه فعالیت در این حوزه در ابتدا کار بسیار سختی است، اظهار کرد: تجربه به ما نشان داده اگر از درون این افراد برای شناسایی آن‌ها کمک بگیریم، به راحتی می توانیم گروه مورد هدف را شناسایی کنیم.

حمیدی با ابراز امیدواری از تداوم چنین نشست‌هایی در حوزه زنان افزود: به نظر می رسد این مباحث باید ادامه داشته باشد و با تقسیم بندی مباحث حوزه زنان در آینده بیشتر به آن‌ها بپردازیم؛ چرا که مشکلات حوزه زنان تا حدودی در اصفهان مغفول مانده و باید اطلاعات این حوزه را به طور دسته بندی شده به مردم برسانیم.

وی ابراز امیدواری کرد با تلاش اصحاب رسانه، در حوزه آسیب‌های زنان و جامعه اتفاقات خوبی رقم بخورد و تنها مباحث به شکل کلیشه‌ای مطرح نشود تا اثرات مثبت آن در جامعه نمودار شود.

کد خبر 348465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.