تنها ۲۶ درصد سد پر است

وزارت نیرو اخیرا در گزارشی به وضعیت سد زاینده رود پرداخته که این گزارش نشان می‌دهد ۷۴ درصد سد خالی است.

به گزارش ایمنا، و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو براساس گزارش وزارت نیرو، وضعیت سد زاینده‌رود این گونه توصیف شده است:

از اواخر سال گذشته بود که افت بی‌سابقه بارندگی‌های کشور و به تبع آن کاهش ذخیره آب سد زاینده‌رود به عنوان منبع مهم تامین‌کننده آب شرب شهرهای اصفهان، یزد، کاشان و روستاهای مسیر، نگرانی‌های متعددی را برای نحوه تامین آب شرب این مناطق در فصل تابستان به وجود آورده بود.

با وجود تهمیدات جدی وزارت نیرو برای جبران کسری آب مورد نیاز منطقه و کاهش تنش آبی در شهرهای یاد شده از طریق روش‌های مختلف همچون لزوم استفاده از پساب تصفیه شده در بخش صنایع آب‌بر منطقه، مدیریت شبکه و اصلاح الگوی مصرف، سد زاینده‌رود همچنان حال و روز خوشی ندارد.

حجم نرمال مخزن این سد حدود یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ذخیره آب این سازه به ۳۱۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۵ درصدی داشته است و عملا ۷۴ درصد این سد خالی است.  این میزان ذخیره سازه در حالی است که نیاز شرب سالانه شهرهای یاد شده از سد زاینده رود حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.

از میزان ذخیره فعلی سازه نیز حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب آن مربوط به حداقل حجم بهره‌برداری از سد است. این میزان از آب باید به منظور ارائه آب با کیفیت و حفظ پایداری سازه در سد داخل باقی بماند و بقیه آن به سمت پایین دست رها شود.

از طرفی ورودی به این سد در سال آبی جاری نیز به ۴۹۸ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته افت ۵۶ درصدی داشته و فاصله زیادی با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون مترمکعب ورودی سال گذشته خود دارد.

کد خبر 348462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.