استفاده مجدد از آب فاضلاب؛ راه حل‌ توسعه‌ی منابع آب در آینده

استفاده مجدد از آب فاضلاب، یکی از بهترین و مهم‌ترین راه حل‌های منطقی برای توسعه‌ منابع آب در آینده است که افزایش میزان دسترسی افراد به منابع آب را به دنبال دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش جمعیت جهان، توزیع ناعادلانه منابع آب، عدم مدیریت درست و بحران آب در کشورهای جهان از جمله دلایلی هستند که کشورهای جهان را به سوی خشکسالی سوق می‌دهند. این در حالی است که  استفاده‌ی مجدد از فاضلاب های تصفیه شده به عنوان یک منبع جدید برای مصارف صنعتی، کشاورزی و ...نه تنها از هزینه‌های عرضه آب می‌کاهد، بلکه موجب کاهش فشار بر منابع آبی می‌شود. حال با توجه به نوع و کیفیت آب فاضلاب می توان از آن به صورت مستقیم استفاده کرد و یا قبل از استفاده‌ی مجدد، عملیات تصفیه بر روی آن انجام داد.

استفاده‌ی مجدد از آب فاضلاب در صنعت می‌تواند کاهش میزان آب مصرفی، قبوض پرداخت آب، حجم آب تولیدی و هزینه های جانبی را از طریق همزیستی صنعتی به همراه داشته باشد. استفاده‌ مجدد از آب فاضلاب در صنعت، یکی از شیوه‌های کاهش مصرف آب است که می‌تواند برداشت آب از منابع آب محلی را کاهش داده و در نتیجه باعث افزایش میزان دسترسی افراد به آب، بهبود روابط اجتماعی، افزایش تولید آب ورودی، کاهش تخلیه آب فاضلاب و مواد آلاینده شود و همچنین میزان مصرف انرژی گرمایی و هزینه‌های پردازش آن را کاهش دهد.

آب فرآوری شده که توسط پروسه‌های صنعتی، سرمایشی و گرمایشی تولید می شود، اغلب پس از مصرف، آلودگی کمتری ایجاد می کند. در صنعت، آب باران و آب فرآوری شده برای مقاصدی نظیر آبیاری در بخش کشاورزی، شستشو، تنظیم pH و همچنین محافظت و ایمنی در برابر آتش سوزی استفاده می‌شود.

صنایع شیمیایی، نفت، پتروشیمی، کاغذ سازی، نساجی و فولاد و ... از جمله صنایعی هستند که امکان برگشت پساب‌های تصفیه شده جهت مصارف مختلف در آنها وجود دارد . در واقع هدف استفاده مجدد از آب فاضلاب در صنایع، صرفه جویی در مصرف آب و همچنین  کاهش فشار بر منابع آب منطقه است. حال از آنجا که صنایع، بیشترین حجم مصرف آب را به خود اختصاص می دهند، استفاده مجدد از آب پساب در صنعت با دو هدف امکان چرخش مجدد آن‌ها در واحدهای صنعتی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست صورت می‌گیرد.

کد خبر 348460

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.