راهکارهای نمایندگان اصفهان برای بهبود وضعیت اشتغال

راهکارهای رونق اشتغال در استان اصفهان صبح امروز _دوشنبه ۲۵ تیر_ در نشست خبری سه تن از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام احمد سالک در نشست خبری نمایندگان در خصوص اشتغال، گفت: ایران در مقطع کنونی در شرایط رکود است و راهی نداریم به جز اینکه ۲۴ اصل اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه شرایط اعمال تحریم‌ها مشکلات را بیشتر می‌کند، باید در این شرایط با مردم با عطوفت بیشتر رفتار کنیم؛ چنانکه روز گذشته مقام معظم رهبری با هئیت دولت جلسه داشتند و در این جلسه بحث مطالبه‌گری و راهکارهای مقابله با مشکلات اقتصادی را مطرح کردند.

این نماینده مردم اصفهان افزود: ۱۲۰۰ واحد صنعتی در استان اصفهان داریم که از این تعداد، درصد بالایی از آنها کارایی ندارند. در سال ۹۵ بیست هزار کارگر بی‌کار شدند و با توجه به این وضعیت حداکثر یک‌سال می توانند از بیمه بیکاری استفاده کند، بعد از آن با یک بحران مواجه خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: ما باید اشتغال را توسعه دهیم و شرایطی را ایجاد کنیم  که باعث رونق اشتغال شود، اما یکی از مشکلات، قوانین نگران کننده برای کارفرمایان است.

سالک تأکید کرد: وقتی با کارفرمایان صحبت می‌کنیم، می گویند ما نمی‌توانیم کارگر اضافه کنیم، چرا که کارگر وارد محیط کار می شود و ظرف چند روز می تواند از کارفرما شکایت کند و ما باید چندین میلیون خسارت پرداخت کنیم.

این نماینده مردم اصفهان گفت: با توجه به اینکه در هر حالت گفته می‌شود «حق با کارگر است»، کارفرمایان ترجیح می‌دهند بیشتر از نیروهای بیگانه و غیرخودی استفاده کنند.

قانون کار باید اصلاح  شود

سالک افزود: بنابراین قانون کار باید اصلاح  شود، خواهش می کنم پیشنهاد خود را برای اصلاح قانون کار به صورتی که در آن حقوق کارفرما و کارگر به صورت همزمان رعایت شده باشد، اعلام کنید.

وی افزود: اگر برای  نیرویی که بیکار می‌شوند، اشتغال جدید ایجاد نکنیم،  به بیکاران جامعه اضافه کرده ایم، ممکن است  اداره کار پاسخگوی  این حجم از نیروی بیکار نباشد، ولی باید توجه داشته باشیم که بیکاری گسترده در کشور یک بحران است. 

سالک تأکید کرد: بخش دوم بحث این است که  باید برای بیکاران چه  بکنیم؛ به نظر من قانون کار باید به نحوی باشد که  اداره کار برای بیکاران شغل یابی کند، یا آن‌ها را به موسسات و کارخانه‌هایی که نیازمند نیروی کار هستند، معرفی کند، ولی این کار به نحو درستی صورت نمی گیرد و به یک دلیل نامعلوم حالت اجرایی ندارد. باید قانون اصلاح شود تا معرفی توسط اداره کار جنبه عملی و اجرایی به خود بگیرد. 

لزوم توجه به گردشگری و بخش خصوصی

حیدرعلی عابدی نیز ضمن تشکر و قدردانی از حضور مسئولان مرتبط با حوزه اشتغال در این جلسه، در رابطه با راهکارهای رونق اشتغال در استان گفت: دو نکته در این حوزه باید مد نظر قرار بگیرد، نخست بحث افزایش بهره گیری از راندمان گردشگری است، سیاست ما در این حوزه باید جذب بخش خصوصی باشد و ببینیم این بخش در چه حوزه هایی می تواند به دولت کمک کند.

وی افزود: بخش دوم نیز توجه به مسئله تولید و تأمین اجتماعی است.

قوانین دست و پاگیر مانع سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی

مدیر اداره کار نیز در این نشست گفت: آمادگی برای سرمایه گذاری در استان وجود دارد، اما به دلیل قوانین دست و پاگیر امکان اجرایی شدن این سرمایه‌گذاری‌ها در استان فراهم نمی‌شود.

وی افزود: طرح در حوزه اشتغال‌زایی بسیار است، اما بهترین طرحی که در این زمینه اعلام شد، طرح‌های زود بازده بود که می توانست اشتغال ایجاد کند، اما متاسفانه از میزان سرمایه گذاری که برای این کار در نظر گرفته شده بود، تنها ۱۵ درصد آن اجرایی و بقیه آن در طرح‌های دیگر سرمایه‌گذاری شد.

کد خبر 348433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.