بیابان ها را برای نجات از بی برقی  دریابید

به اعتقاد کارشناسان، نصب پنل های خورشیدی در ساختمان های بزرگ و فضاهای خالی ازسکنه ای مانند بیابان ها می تواند بی برقی ناشی از خشکسالی را که خسارت گسترده ای به کشور می زند جبران کند.

استاد دانشگاه نجف آباد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا راهکار بی برقی گسترده این روزها در کشور را استفاده از پنل های خورشیدی عنوان کرد و گفت: بی برقی زندگی شهری و صنعتی را نابود می کند و شرکت های کوچک را در بلند مدت ورشکست می کند. این درحالی است که ایران، بیابان خشک زیاد دارد که هر روز آفتابی است و پتانسیل نصب پنل های خورشیدی را دارد.

ایمان نادرپور افزود: این که تنها برق را قطع و ساعت خاموشی اعلام کنیم تنها راهکار بی برقی نیست، باید راه حل جدی پیدا کرد که آن نصب و استفاده از پنل های خورشیدی در ساختمان ها، منازل و حتی  مکان های خالی از سکنه مانند بیابان ها و کویرهای ایران است.

وی تصریح کرد: ایران پتانسیل بالایی به نام "آفتاب" دارد و در اکثر شهرها نور آفتاب در تمام طول سال می تابد و این خودش یک ثروت ملی است که از آن استفاده نمی کنیم.

این کارشناس ارشد برق گفت: دولت باید به ساختمان های بزرگ برای خرید پنل های خورشیدی کمک هزینه دهد تا هرساختمانی بتواند مولد برق باشد. حتی اگر خود ساختمان ها پنل خورشیدی را با هزینه شخصی خریداری کنند با فروش برق حاصل از آن به اداره برق در مدت چهاریا پنج سال هم برق خود را تامین می کنند و هم هزینه خرید پنل برگردانده می شود.

استاد دانشگاه نجف آباد خاطرنشان کرد: کولرهای آبی را باید از رده خارج کرد و تمام ساختمان ها باید مجهز به سیستم های مرکزی و هوشمند خنک کننده شود.

کد خبر 348366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.