عاشق آباد می شکند

"سه ساله که هر روز تَرَک جدیدی در سقف و دیوار می بینیم و درگیر وصله پینه کردن خانه هستیم، خیلی‌ها اومدن و رفتن ولی کاری نکردند، به هر خانواده دو، سه میلیون دادند، اما بعد خبری ازشون نشد، امنیت نداریم، حتی از عبور ماشین‌ها هم می‌ترسیم".

به گزارش خبرنگار ایمنا، این گفته های اهالی عاشق آباد است، محله ای که خانه هایش بر خلاف نام عاشقانه اش هر روز زخم جدیدی بر پیکره اش می بیند و مردمانش با انا انزلنا در خانه خود راه می روند. این محله از بی آبی دچار خشم زمین شده است، خشمی فروخورده که از زیر زمین می تازد و صبح که اهالی محل چشم خود را باز می کنند آثار خشم زمین را ترک وار بر دیوارهای خانه هایشان می بینند.

" حدود پنجاه، شصتا خونه تو این دو سال آسیب دیدن، مردم وضع مالی خوبی ندارن که بتونن بکوبن از نو بسازن، در خانه‌هایی نا امن زندگی می‌کنیم، راه به جایی نداریم و شدیم عین کارتن خواب‌ها، هیچ کس مسئولیتمون رو نمی پذیره. توانایی مالی بازسازی نداشتیم و با تیر چوبی و فلزی سقف ها رو مهار کردیم که نریزه".

"دو سالی میشه که بین اتاق های اداره آب و فاضلاب سرگردان بودیم آخرش بهمون گفتن باید برید شهرداری، شهرداری هم فقط قول تخفیف در صدور پروانه ساخت را به ما داد.."

 " ۹ سال پیش بود که عملیات انتقال شاه لوله اصلی فاضلاب خمینی شهر به پل خورزوق را کلید زدند. این پروژه را تا ابتدای خیابان گلزار شهدای عاشق‌آباد پیش بردند. مردم اجازه ندادند پروژه از شهرک کوثر عبور کنه، ولی در غفلت شورای محل،  پروژه از خیابان گلزار گذشت. اول، دو تا خانه شکست. شرکت پیمانکار به هر یک از خانه‌ها ۱۰ میلیون تومن خسارت داد؛  پروژه را به مدت چهار سال تعطیل کردن. شهرداری این منطقه را زیرسازی کرد و کمتر از یک هفته از پایان زیرسازی، دوباره آب و فاضلاب پروژه انتقال فاضلاب را شروع کرد، با اجرای پروژه خانه های ما هم دوباره شکست و با گذشت دو سال هنوز دیوارهایمان ترک بر می‌دارد".

 " شرکت پیمانکار پیگیری‌های اجمالی را کرد. بدون حضور کارشناس از ما خواستند  که میزان خسارت را تعیین کنیم و علی‌الحساب مبلغی را سر انگشتی حساب کردیم. هیچ کارشناسی نیومد که ببینه اینجا چه اتفاقی افتاده برخی خانه‌ها را اجاره دادن و  رفتن، اما ما نگران مستاجرها هستیم".

 فرونشست زمین از حاشیه به متن اصفهان آمده و هر روز باید منتظر شکست خانه‌ها در گوشه و کنار شهر باشیم. شاید دور شاید نزدیک، اما هست و برای خودنمایی‌اش تنها یک بهانه کوچک حتی به اندازه یک گودبرداری ساختمان لازم دارد.

خانه‌های ترک برداشته در خیابان گلزار شهدای محله عاشق‌آباد در منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان مصداق بیرونی نشست زمین از درون است. خانه‌هایی که از درون و بیرون شکست خورده و مالکانشان حدود سه سال است که با ترک‌های ریز و درشت خانه‌هایشان دست و پنجه نرم می‌کنند و مسئولی در خصوص چرایی بروز این اتفاق و حمایت از آنها پاسخگو نیست.

محمدرضا برکت، مدیر سابق منطقه ۱۲ اصفهان دلیل ترک برداشتن خانه‌های عاشق آباد را بر اساس نظر کارشناسان مدیریت بحران استانداری و شهرداری اصفهان فرونشست زمین می‌داند و میگوید: کاهش سطح آب‌های زیر زمینی منجر به ایجاد این پدیده شده است.

او معتقد است که ترک برداشتن منازل این خیابان ربطی به اجرای پروژه فاضلاب نداشته و می گوید: حتی قناتی که در عمق شش متری زمین در این منطقه حفر شده نیز دلیل ترک برداشتن خانه‌های این خیابان نیست.

مسعود برهانی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان به کاهش ۳۴ متری سطح ابخوان اصفهان اشاره می‌کند و می گوید: ۳.۳ میلیارد متر مکعب افت آب زیر زمینی در اصفهان این منطقه را در شرایط بحرانی قرار داده است.

وی که معتقد است باید گوش به زنگ صدای شکستن خانه‌های خود باشیم، اضافه می‌کند: وضعیت بسیار خطرناک است و در شرایط بحران باید به این مرحله برسیم که به هیچ وجه برداشت آب زیر زمینی نداشته باشیم.

عضو هیئت علمی  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که در مرداد ماه سد زاینده رود خشک شود، تصریح می‌کند: ناچار به استفاده از آبخوان اصفهان هستیم و با این شرایط سطح کاهش ایستایی آبخوان اصفهان به ماهی یک متر افزایش می‌یابد و همه باید بحران را در خصوص وضعیت آبی اصفهان جدی بگیریم.

گزارش از: مریم یاوری، سرویس جامعه

کد خبر 348355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    1 0
    چه وضعیه