اضطراب، زمینه بروز بیماری‌های مزمن را فراهم می‌کند

دست و پنجه نرم کردن با اضطراب، افسردگی و استرس در سطح شدید و برای مدت زمان طولانی می‌تواند سلامت فیزیکی ما را در دراز مدت تحت تأثیر قرار دهد. اما اگر در معرض سطح پایینی از تنش‌های روانی و استرس قرار بگیریم چه بر سرمان خواهد آمد؟ آیا سلامت ما همچنان در معرض خطر قرار خواهد گرفت؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که پاسخ این پرسش مثبت است. پروفسور کاترین گیل از دانشگاه ساوت همپتون انگلستان در این باره می‌گوید:" اگرچه میان استرس شدید و شروع  بیماری آرتریت، اختلال انسداد ریوی مزمن، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت ارتباط چشمگیری وجود دارد، بین سطوح پایین و متوسط استرس و پیشرفت بیماری‌های مزمن نیز ارتباط معناداری وجود دارد. "

پروفسور گیل با همکاری پروفسور مک لاخان از دانشگاه ادینبورگ انگلستان تحقیقی انجام داده‌اند مبنی بر اینکه آیا قرار گرفتن در معرض تنش‌های روانی اندک و یا در سطح متوسط که علائم آنها شامل اضطراب و افسردگی می شود، می‌تواند خطر پیشرفت بیماری‌های مزمن را در بر داشته باشد یا خیر؟ نتایج این بررسی‌ها که به تازگی در مجله تحقیقات روانشناسی منتشر شده است، نشان می‌دهد برای اینکه سلامت فیزیکی ما در معرض خطر قرار گیرد، نیازی نیست که اضطراب زیادی را متحمل شویم؛ بلکه حتی اضطراب جزئی نیز می تواند خطر آفرین باشد.

محققان در بررسی جدید خود داده‌های مربوط به ۱۶ هزار و ۴۸۵ فرد بزرگسال را برای دوره زمانی سه ساله مورد بررسی قرار دادند. طی این مطالعه، اطلاعات مربوط به وضعیت سلامتی، رفاه و شرایط زندگی شهروندان انگلستان گردآوری شد و ارتباط میان تنش روانی و پیشرفت چهار بیماری مزمن نظیر دیابت، آرتریت، بیماری ریه و بیماری قلبی عروقی در این افراد مورد مطالعه قرار گرفت.

آنها دریافتند که حتی میزان کم و متوسط اضطراب خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می دهد و کاهش استرس و افسردگی می تواند شروع این بیماری‌ها را متوقف کند؛ در مقایسه با افرادی که علائم تنش‌های روانی را نداشتند، افرادی که دچار استرس کم بودند ۵۷ درصد و افرادی که سطح متوسط استرس را تجربه می کنند ۷۲ درصد بیشتر از سایرین به بیماری آرتریت دچار می‌شوند که این میزان برای افراد پر استرس نیز ۱۱۰ درصد گزارش شده است.

همچنین ارتباط مشابهی میان سطح استرس و بیماری‌های قلبی و ریوی وجود دارد. افرادی که دچار استرس کم بودند ۴۶ درصد و افرادی که سطح متوسط استرس را تجربه می کنند ۷۷ درصد بیشتر از سایرین به بیماری آرتریت دچار می‌شوند که این میزان برای افراد پر استرس ۱۸۹ درصد عنوان شد. این در حالی است که استرس اندک خطری برای ابتلا به بیماری‌های ریوی نداشته، اما میزان ابتلا به بیماری‌های ریوی برای افرادی که دارای سطح متوسط استرس هستند ۱۲۵ درصد بیشتر از سایرین و برای افراد پر استرس ۱۴۸ درصد است.

کد خبر 348354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.