آیا گیاهخواری بر کیفیت هوا تاثیر می گذارد؟

سالهاست که بحث میان مزیت گیاهخواری نسبت به گوشتخواری رایج است و درباره‌ی آن نیز نظرات متعددی داده شده است. به طور حتم مبارزه با بیماری‌های قلبی و عروقی با گیاهخواری و خام‌خواری و مبارزه با پوکی استخوان و کم خونی با گوشت‌خواری امکان پذیر است، اما براستی کدامیک از این دو بر دیگری ارجحیت دارند؟

به گزارش ایمنا، خام خواری از قدیم الایام از محبوبیت خاصی در مشرق زمین و خصوصا در ایران برخوردار بوده است، به طوری که زرتشت کلا خوردن گوشت را ممنوع اعلام کرده و پس از آن به دلیل برخی فواید و خواص، پیروانِ وی نخوردن گوشت را بهتر از خوردنش دانسته، و تنها به پرهیز از آن توصیه کرده اند، به گونه ای که ایرانیان یک روز در سال را منسوب به جشن خام خواری اعلام کرده و در آن روز از خوردن گوشت و مشاعات آن و نیز هرگونه پختنی اجتناب می‌ورزیدند، هدف از این کار حفظ یا برگرداندن سلامت بدن و نیز دفاع از حقوق جانوران بوده است.

خام خواری، یکی از دسته بندی‌های گیاهخواری است و آمارهای ارائه شده بیانگر آن است که ابتلا به فشار خون در میان گیاهخواران بالای ۶۰ سال تنها ۵ تا ۱۰ درصد است، در حالی که این عدد در گوشتخواران به ۳۰ درصد می‌رسد. همچنین تحقیقات ارائه شده در سال ۲۰۰۸ حاکی از آن است که کودکان گیاهخوار (در صورت تغذیه صحیح) از بهره هوشی بالاتری نسبت به دیگران برخوردارند و رشد طبیعی و مناسبی خواهند داشت.

طرفداران خام خواری معتقدند که آنزیم‌های موجود در غذاهای خام که سبب راحت‌تر شدن عمل هضم می‌شوند، با حرارت دادن و فریز شدن از بین می‌روند که این امر در دراز مدت سبب مسمومیت بدن، میل به مصرف زیاد غذا و نیز چاقی می‌شود. این رژیم در خارج از ایران به عنوان «وگان» شناخته شده و طرفداران آن «وگانیسم» خوانده می‌شوند، بدین معنا که پیروان آن با تعهدی اخلاقی نه تنها از خوردن تولیدات حیوانی که از خرید تمامی انواع محصولات حیوانی از جمله کفش، لباس و ... خودداری کرده و با جلوگیری از کشتن حیوانات از رنج و مرگ آن‌ها می‌کاهند.

خام خواری سموم بدن را زدوده و چربی‌های اضافه را از بین می‌برد، موجب شادمانی پوست و سلامت اندام می‌شود و بدون تحمل گرسنگی تمام مواد غذایی لازم را برای بدن فراهم می‌کند. همچنین پیروان این رژیم، علاوه بر این که کمتر در معرض تهدید بیماری‌های قلبی-عروقی و انسداد شریانی قرار دارند، کمتر با خطرات گسترش سرطان، خصوصا سرطان‌های روده و پروستات مواجه خواهند بود و در خطر پایینی برای چاقی مفرط قرار دارند. این شیوه همچنین به آرامش کلیه کمک کرده و فشار خون وریدی را نیز کاهش می‌دهد.

خام خواری همچنین سبب کاهش چشمگیری در میزان گازهای گلخانه‌ای می‌شود به طوری که اگر تا سال ۲۰۵۰ همه انسان‌های کره زمین به این سمت بروند، با حذف کامل گوشت قرمز از برنامه غذایی، ۶۰ درصد از میزان انتشار این گازها کاسته شده و میزان کل گازهای گلخانه‌ای حدود  ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و البته آمار مرگ و میر جهانی کاهش ۶ تا ۱۰ درصدی خواهد داشت. ولی مسئله اینجاست که این امر قطعا به میلیون‌ها نفر آسیب خواهد رساند چرا که خام خواری و گیاهخواری شاید در کشورهای توسعه یافته مزایای زیست محیطی و بهداشتی به همراه داشته باشد، ولی در کشورهای در حال توسعه، تأثیرات منفی فراوان خصوصا از نظر فقر و تنگدستی بر جای خواهد گذاشت که شاید بتوان از تغییراتِ اجتماعی جوامع روستایی و نیز دامداری به عنوان یکی از مهمترین معضلات این رژیم نام برد.

علاوه بر مضرات و معضلات اقتصادی، در این رژیم، آهن، روی و ویتامین B۱۲ مورد نیاز بدن تامین نشده و بدن از کسب مواد مغذی اصلی و حیاتی محروم خواهد ماند. این رژیم در کودکان خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان، نرمی استخوان، کم خونی مربوط به آهن و ویتامین B۱۲  و کندی رشد را سبب می‌شود. در بزرگسالان نیز این رژیم سبب کاهش غلظت خون، سردی مزاج، کم خونی، ضعف، لرز، خستگی و کسالت می شود.

می‌توان این طور نتیجه گرفت که بدن انسان، با پیچیدگی‌های فراوان خود به گونه‌ای خلق شده است که به هر دو نوع مواد غذایی گیاهی و حیوانی نیاز داشته باشد؛ پس استفاده از گیاه و گوشت با رعایت تعادل برای تأمین انرژی و حیات بدن، امری ضروری است، همانطور که افراط و تفریط در هر امری موجب پیامدهای ناگوار بسیار خواهد شد، در امر تغذیه نیز باید در نظر داشت که خوردن بیش از حد و یا ترک گوشت می‌تواند آسیب‌های غیر قابل جبرانی برای بدن بوجود آورد.

کد خبر 348304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.