۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
مراقب سگ‌ها باشید!

شهرضا – نزدیک غروب بود که به عادت هر روزه از محل کار بازمی‌گشت، خنکای نسیم در آن ساعات خستگی یک روزه گرمای تابستان را اندکی التیام می‌داد. خودروها به سرعت از کنارش رد می‌شدند و موتورسواران در میان آنان جولان می‌دادند و سعی می‌کردند در کورس رقابت خیابانی عقب نمانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، با شنیدن صدای ترمز یک خودرو از جا پرید، خودرو در میانه خیابان ایستاد و چراغ چهارسو را روشن کرد، مبهوت مانده بود که چه کند؟ کمی که گذشت ماجرا برایش جالب‌تر شد، برخلاف سایر تصادفات رانندگی هیچ کس اطراف محل تصادف جمع نشد. نزدیک تر رفت، وقتی فهمیدم خودرو با یک سگ تصادف کرده همه چیز دستگیرش شد. راننده خوب به اطراف خودرو نگاه کرد و وقتی فهمید خسارتی به ماشین نرسیده، تلاش کرد تا سگ مصدوم را که گویا از ناحیه پا آسیب دیده بود را به کناری ببرد.

جولان سگ‌ها در خیابان‌ها و  معابر شهر در حالی است که از سویی اعلام می‌شود تلاش‌ها برای جمع‌آوری آن‌ها ادامه دارد و از سویی آمار گزش ناشی از حمله سگ‌ها در صدر جدول حیوان گزیدگی شهرستان قرار دارد.

حمله سگ‌ها در صدر جدول حیوان گزیدگی ها

حجت الله موسوی، رییس مرکز بهداشت شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: بررسی آماری بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان در شهرستان تا پایان سال گذشته نشان می‌دهد، حیوان گزیدگی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه می‌دهد: در سال گذشته یک مورد سیاه‌زخم، یک مورد تب کنگو، چهار مورد کیست هیداتیک، ۲۰ مورد سالک، ۱۲ مورد تب مالت و ۳۵۱ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان گزارش شده است.

رییس مرکز بهداشت شهرضا تصریح می‌کند: شمار حیوان گزیدگی در سه ماهه نخست امسال نیز ۱۱۴ مورد بوده که بیشترین تعداد را در جدول بیماری‌های مشترک انسان و دام در شهرستان به خود اختصاص داده است.

موسوی به تأکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌های اجرایی این شهرستان برای آموزش جامعه روستایی در زمینه پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام، اظهار می‌کند: دام‌های بیمار، ظاهری سالم دارند، اما لازم است، سلامت دامی که روستاییان تهیه می‌کنند مورد تایید قرار گیرد، همچنین باید به مردم روستا به ویژه در زمان شیوع بیماری‌ها اطلاع رسانی مناسب انجام شود.

وی می‌گوید: جمع آوری صحیح زباله‌ها و فضولات حیوانی از معابر روستاها و انتقال آن‌ها به مکانی در فاصله مناسب حداقل به فاصله دو کیلومتر از روستا و ضد عفونی کردن جایگاه‌های دام در صورت بروز بیماری، ضرورت مقابله با اینگونه‌ها در مناطقی همچون روستاها است.

حجت الله تنهایی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا می‌گوید: بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان در اصل از گروه باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها هستند.

وی با بیان اینکه هاری در شمار مهم ترین بیماری‌های مشترک میان انسان و دام در کشور ایران است، تصریح می‌کند: تب مالت، سالک، سیاه‌زخم، کیست هیداتیک و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، دیگر انوع اینگونه بیماری‌ها هستند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا تأکید می‌کند: خطر ورود بیماری‌های دیگر مانند جنون گاوی، تب دره ریفت، آنفلولانزای پرندگان و... را نباید نادیده گرفت.

قاچاق دام عامل افزایش بیماری سیاه زخم در بعضی از مناطق مرزی کشور

تنهایی ادامه می‌دهد: خطر بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان در ایران، باوجود کشورهای آلوده در همسایگی که بعضی از آن‌ها از ثبات سیاسی لازم هم برای برخورداری از نظام سلامت مناسب محرومند، بیشتر است.

وی با بیان اینکه  قاچاق دام از مرزهای کشورهای همسایه نیز موجب افزایش بیماری سیاه زخم در بعضی از مناطق مرزی کشور شده است، می گوید: برای مقابله با بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان، واکسیناسیون دام و آزمایش از دام‌ها انجام می‌شود و در مواردی که لازم باشد حیوان‌های آلوده کشتار یا معدوم شده و در مقابل به دامداران غرامت پرداخت می‌شود.

علی قبادی نیا، معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا با بیان اینکه طرح جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب با جدیت در حال اجرا است، می‌گوید: این اقدام براساس دستورالعمل جدیدی که از طرف وزارت کشور برای زنده گیری اینگونه سگ‌ها ابلاغ شده است، اجرا می‌شود.

کد خبر 348280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.