پزشک نداریم

پسر کوچکش تب دارد و او مجبور است راهی طولانی را سپری کند تا به شهر بیاید که مبادا یک سرماخورگی کوچک، بلایی شود بر سر خانواده‌اش. تا چند وقت اخیر چند روز در هفته پزشک در روستای «هونجان» حاضرمی‌شد و باویزیت رضا و هم ولایتی‌هایش نهایتا آن ها یک بار به مرکز شهرستان یا شهر منظریه برای تهیه دارو می آمدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، با تغییرات ایجاد شده در تقسیمات دانشگاه علوم پزشکی، روستا مثل گذشته پزشک ندارد و داروخانه شهر منظریه که نزدیک ترین شهر به روستای «هونجان» است نیز مانند گذشته سرویس ارایه نمی‌کند. درد بزرگ بیماران شهرضا این روزها کمبود فضای بیمارستانی، نبود اقلام دارویی یا کمبود مراکز ارایه خدمات پیراپزشکی نیست، بلکه آنان از نبود پزشک رنج می‌برند.

پزشک نداریم

حجت الله تنهایی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: وضعیت خدمات بهداشتی و پیش بیمارستانی در این شهرستان رضایت بخش است که بخش مهمی از آن، مرهون اجرای طرح تحول در نظام سلامت و ایراپن است.

وی با بیان اینکه باید به ازای جمعیت تحت پوشش خدمات درمانی پزشک در شهرستان وجود داشته باشد، ادامه می دهد: تاکنون اطلاعات ۱۳۸ هزار نفر در سامانه خدمات جامع شهرستان ثبت شده و برای ۵۹ درصد از این افراد، پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا تصریح می کند: پیش از این دو روستای هونجان و اسفرجان، دو بلوک درمانی محسوب می‌شد، اما در تقسیم‌بندی جدید این دو روستا مجموعا یک بلوک درمانی محسوب شده‌اند.

تنهایی در حالی به نبود پزشک عمومی در این شهرستان اشاره می‌کند که کمبود متخصص اطفال را نیز معضل دیگر حوزه درمان این شهرستان می‌داند: «متأسفانه با افزایش دوره دستیاری تخصصی اطفال از سه سال به چهار سال، مراکز درمانی همچون بیمارستان امیرالمؤمنین که از پزشکان طرحی خود استفاده می‌کرده با مشکل مواجه خواهد شد.»

بر اساس اعلام سلامت‌نیوز _پایگاه اختصاصی حوزه بهداشت و درمان_ سرانه پزشک در ایران به ازای هر یک هزار نفر ۱.۵۹ نفر است، در حالی که این شاخص در بسیاری از کشورها بیش از دو نفر پزشک بوده و در کشورهای پیشرو در زمینه بهداشت و درمان به سه تا چهار پزشک به ازای هر هزار نفر ‌می‌رسد، همین تعداد اندک پزشک نیز به لحاظ برخورداری از امکانات و درآمد بیشتر، در شهرهای بزرگی همچون تهران حضور دارند که این مسئله باعث شده ۲۰ درصد از جمعیت کشور ساکن در روستاها و ۵۰ درصد از مردم ساکن در شهرهای کوچک با مشکل کمبود پزشک مواجه باشند.  

با چهار بلوکه شدن شهرستان مخالفیم

مجتبی صالح، رییس بیمه سلامت شهرضا با اشاره به مشکل کمبود پزشک عمومی در این شهرستان، می گوید: با چهار بلوکه شدن شهرستان مخالف هستیم، زیرا این مسئله باعث بروز مشکلاتی در نظام خدمات پزشکی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: فاصله مکانی مناطقی همچون روستاهای اسفرجان و هونجان با مرکز شهرستان باعث شده تا پزشکان تمایل کمتری به حضور در این مناطق داشته باشند، بنابراین لازم است در این گونه مناطق تسهیلات و خدمات رفاهی بیشتر فراهم شود.

رییس بیمه سلامت شهرضا می‌گوید: در حال حاضر در هر یک از روستاهای هونجان و اسفرجان به مدت سه روز در هفته پزشک حضور دارد که این مسئله باعث ایجاد صف‌های طولانی از مراجعان می‌شود.

بیمارستان امیرالمومنین نیازمند امکانات بیشتر

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکل این شهرستان در زمینه کمبود پزشک، می‌گوید: شهرضا یکی از شهرستان‌های بین راهی کشور است که استقرار آن در مسیر جاده ترانزیت شمال – جنوب کشور باعث شده تا بسیاری از هموطنان از امکانات آن از جمله در حوزه بهداشت و درمان، استفاده کنند.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های درمانی این شهرستان، اظهار می‌کند: بیمارستان امیرالمؤمنین شهرضا یکی از بزرگترین مراکز درمانی منطقه است که روزانه تعداد زیادی از بیماران و مجروحان حوادث ترافیکی از این شهرستان، استان‌ها و شهرستان‌های اطراف به آن ارجاع داده می‌شوند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است امکانات بیمارستان شهرضا افزایش یابد، ادامه می دهد: اقداماتی برای تکمیل کادر پزشکی و تجهیزات درمانی بیمارستان شهرضا انجام شده که این مرکز را به مهم ترین قطب درمانی جنوب استان تبدیل می‌کند.

کد خبر 348267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.