دور ناتمام حلقه گردشگری در تیران

تیران- میزان رشد سفرهای داخلی در سال های گذشته نشان می دهد که هر چه قدر زیرساخت ها و بسترهای گردشگری در کشور بهبود یابد، به همان اندازه شاهد توسعه شهرها خواهیم بود، البته هر گونه بی توجهی و اهمال در این راستا، فرصت سوزی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان تیران و کرون با قدمت شش هزار ساله و مواهب طبیعی از جمله چشمه مرغاب، حیات وحش دالانکوه و دشت های سرسبز با پوشش گیاهی گون، کنگر و دشت لاله‌های واژگون در ۴۵ کیلومتری مرکز اصفهان و در مسیر فریدن، چادگان، خوانسار و گلپایگان و استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان واقع شده است.

این شهرستان به لحاظ طبیعت زیبا و به دور از هرگونه آلودگی زیست محیطی و آب و هوای مساعد به عنوان دروازه غرب و دیار تنفس استان اصفهان مطرح است و همین عوامل سبب شده تا در روزهای مختلف سال به ویژه فصل بهار و تابستان تیران و کرون مورد استقبال بسیاری از مسافران و گردشگران قرار بگیرد.

علاوه بر طبیعت بکر این شهرستان، بناهای تاریخی کهن و با قابلیت های ملی و بین المللی همواره مورد هدف گردشگران و آژانس های گردشگری بوده که قلعه تاریخی قمیشلو واقع در پارک ملی قمیشلو نمونه ای از آثار تاریخی بکر این منطقه است.

تنوع آثار تاریخی و همچنین جذابیت های هر منطقه از این دیار کهن شرایطی را برای گردشگران ایجاد کرده که می توانند زمان زیادی را برای دیدن ظرفیت های تاریخی، طبیعی و گردشگری شهرستان برنامه ریزی کنند و گذراندن تنها یک روز برای سفر به تیران و کرون جفایی بزرگ است چراکه این شهر آثاری به بلندای تاریخ دارد که  کمتر  شاهد آن بوده ایم.

سفر چند روزه به تیران نیازمند مکانی برای اسکان مسافران و گردشگرانی است که برای دور بودن از زندگی و هیاهو به این شهر می آیند تا دمی آسوده بیاسایند، اما فقدان اقامتگاه مانع اصلی برای استقبال تیران از گردشگرانی است که این شهر را برای چندین روز انتخاب می کنند.

مسئولان و فعالان حوزه گردشگری شهرستان تیران و کرون برای توسعه صنعت گردشگری و سرمایه گذاری در این بخش زیرساخت های لازم را فراهم ساخته اند، اما نبود اقامتگاه در این شهرستان حلقه گردشگری و توسعه صنعت توریست را ناتمام گذاشته البته در این میان تدبیر مسئولان این شهرستان برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در جهت ایجاد اقامتگاه ضرورتی غیر قابل انکار است.

 چالشی پیش روی صنعت گردشگری

عبدالله بنهری، معاون فرماندار شهرستان تیران و کرون در گفت و گو با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های گردشگری در این منطقه به خبرنگار ایمنا می گوید: این شهرستان از نظر موقعیت جغرافیایی شاهراه اتصالی به چند استان و منطقه غرب اصفهان است و باتوجه به اینکه دارای ظرفیت های تاریخی، گردشگری و طبیعی بوده در فصل های مختلف سال میزبان مسافران و گردشگران زیادی است، اما متاسفانه تاکنون از تمامی ظرفیت های تیران و کرون بهره نبرده ایم و حوزه گردشگری مغفول مانده است.

وی با انتقاد از بی توجهی های گذشته نسبت به ظرفیت گردشگری این شهرستان، ادامه می دهد: نبود هتل و اقامتگاه سنتی، چالش پیش روی صنعت گردشگری این شهرستان است و در گذشته هیچ پیش بینی، امکان سنجی و جانمایی در این خصوص صورت نگرفته و با وجود تامین زیرساخت های مورد نیاز در حوزه گردشگری این شهرستان، اما نبود اقامتگاه چالش جدی است.

وی با اشاره به اینکه تورهای گردشگری برای بازدید از ظرفیت های تاریخی و گردشگری طبیعی این شهرستان متقاضی هستند، تصریح می کند: به دلیل نبود مکان مناسب برای اقامت، هیچ توریست و گردشگری جذب نمی شود و شهرهای دیگر را انتخاب می کنند.

وی با بیان اینکه بسترسازی برای ورود بخش خصوصی برای ساخت هتل و اقامتگاه فراهم است، می گوید: با واگذاری زمین از سوی مسکن و شهرسازی و همچنین تسهیل در واگذاری و اختصاص آن به بخش خصوصی می توان مشکلات پیش روی احداث اقامتگاه ها را رفع کرد البته تحقق این مهم باید هرچه سریع تر انجام شود.

گلایه گردشگران و آژانس های گردشگری 

محسن مظاهری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون به ایمنا می گوید: شهرستان تیران و کرون میزبان گردشگران داخلی و همچنین برخی از گردشگران خارجی بوده، اما به دلیل نبود اقامتگاه در این شهرستان تمامی تورها نیم روزه است.

وی می افزاید: آژانس های گردشگری، شهرستان تیران و کرون را به عنوان یکی از مقاصد سفر خود و یا گذرگاه سفر به دیگر مناطق انتخاب می کنند، اما اگر فرصت برای اقامت گردشگران ایجاد شود امکان حضور یک روز در این شهرستان به عنوان یکی از برنامه های تور پیش بینی می شود.

وی با اشاره به اینکه نبود اقامتگاه ها در این شهرستان چالش پیش روی صنعت گردشگری است، یادآور می شود: گردشگران و آژانس های گردشگری از فقدان اقامتگاه در تیران و کرون برای اسکان آن ها در این منطقه گلایه مند هستند.

احیا خانه های تاریخی و تخصیص تسهیلات بانکی

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه خانه های تاریخی در این شهرستان فرصت خوبی برای رفع مشکل اقامتگاه هستد، ادامه می دهد: با توجه به سرمایه گذاری برای بوم گردی و احیا خانه های تاریخی می توان از آن برای اسکان مسافران نیز بهره مند شد.

وی با بیان اینکه با ارایه تسهیلات بانکی می توان خانه های تاریخی را به اقامتگاه تبدیل کرد، تصریح می کند: اکنون دو خانه تاریخی انتخاب شده که پیش بینی می شود امسال با احیای آن ها بستری برای اسکان مسافران و گردشگران فراهم شود.

مظاهری احداث هتل در شهرستان تیران و کرون را نیز جزو برنامه ها در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی عنوان می کند و می گوید: برای این کار تسهیلات بانکی و جانمایی زمین جهت ورود سرمایه گذار و انجام اقدامات قانونی پیش بینی شده است.

کد خبر 348247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.