دوست همیشگی بچه‌ها..

خردادماه بود که عازم شهر مشهد شدیم. در حال و هوای حرم مطهر رضوی بودیم که یکی از دوستان به ما اطلاع داد که جشنواره‌ای برای کودکان در مشهد برپا است و حالا که مشهد هستید اگر فرصت شد سری به آن بزنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره‌ای برای کودکان در مشهد باید چیز جالبی باشد. تصمیم می‌گیریم که در این جشنواره شرکت کنیم. مکان جشنواره در کانون پروشی کودکان و نوجوانان در خیابان فکوری است، خودمان را به آن‌جا می‌رسانیم. ساعت حوالی چهار بعدازظهر است. تعداد زیادی کودک با پدر و مادر و مربیان خود در محوطه کانون حضور دارند، همگی شاد و خوشحال هستند. دنبال کسی می‌گردیم که بپرسیم داستان این جشنواره از چه قرار است و چه کسی این جشنواره را برپا کرده است. در میان شور و غوغایی که برپاست تنها یک اسم چندین بار تکرار می‌شود: لی‌لی بنوفامیل ...

جشنواره آغاز می‌شود، در میان ازدحام جمعیت خانمی با چهره مهربان و کلامی گرم در مورد جشنواره توضیحاتی می‌دهد. اسم جشنواره "اِلمر" است، جشنواره‌ای سراسر رنگ و بازی! از یک‌نفر می‌پرسیم این خانم کیست؟ او می‌گوید: "او خانم بنوفامیل است." بعد از جشنواره به سراغ خانم بنوفامیل می‌رویم. در گفتگوی اولیه متوجه می‌شویم او دانش‌آموخته رشته ادبیات است و به همراه همسر و فرزندانش در شهر مشهد زندگی می‌کند و آن‌طور که می‌گوید عاشق ادبیات، کودکان و نوجوانان سرزمینش است.

آنچه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار ایمنا با لی‌لی بنوفامیل از فعالان حوزه کودک است.

از فعالیتهای فرهنگی خود بگویید؟

از اوایل جوانی چون شغلم کار با کودکان بود شانسی که آوردم با شورای کتاب کودک و شخص خانم توران میرهادی آشنا شدم و این مسئله من را به سمت کار اثربخش برای کودکان سوق داد. مطالعه و پژوهش دایمی در زمینه کودکان، نیازها و مسائلشان کار تمام‌وقت من است که همواره با علاقه پی‌گیری می‌کنم.

چرا از میان طیف وسیع مخاطبین، کودکان را انتخاب کردید؟

 با دیدن، اندیشیدن و پرداختن به کودکان، حس زندگی و اشتیاق به تلاش برای زندگی بهتر انسان‌ها در من ایجاد می‌شود.

شما عضو شورای کتاب کودک هستید. از اهداف و وظایف شورای کتاب کودک بگویید؟

شورا برای بهبود زندگی کودکان و به‌خصوص ادبیات کودک و نوجوان آن هم از نوع اصیل و غنی و زیربنایی تلاش کرده و می‌کند. کار بزرگ این شورا خلق فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان است که سالیان زیادی است که تعدادی از متخصصین و پژوهشگران و عاشقان این راه به‌طور تمام‌وقت برای تکمیل آن کار می‌کنند.

شما در "موسسه مادران امروز" عضویت دارید، این موسسه چه فعالیت‌هایی دارد؟

موسسه مادران امروز از افراد متخصص با مدیریت خانم مریم احمدی شیرازی که از شاگردان خانم میرهادی هستند، تشکیل شده است، خانم احمدی پژوهشگر و نویسنده است. این موسسه شامل گروه‌هایی است که در زمینه آموزش به خانواده فعالیت دارند. آن‌ها ارتباط و تعامل بهتر با یکدیگر را به‌صورت علمی، کاملا راهبردی و ساده آموزش می‌دهند و با برگزاری کارگاه‌های گوناگون و ایجاد گروه‌های کتاب‌خوانی و آموزش از راه دور، نهاد خانواده را توانمندتر می‌کنند.

"موسسه پژوهشی کودکان دنیا" که شما نیز عضو کارگروه ترویج کتاب و کتابخوانی در آن هستید چه اهدافی دارد؟

این موسسه به‌طور کلی در راستای گسترش برنامه‌های مراقبتی برای رشد همه‌جانبه کودکان فعالیت‌های وسیعی دارد و همواره از زمان تأسیس برای احقاق این اهداف تلاش می‌کند.

مدتی قبل نوزدهمین گردهمایی موسسه پژوهشی کودکان دنیا برگزار شد. این گردهمایی بیشتر حول محور چه موضوعی گذشت؟

این برنامه حول محور شناخت، بررسی و ایجاد شادی پایدار برای ۱۰ سال آیندۀ کودکان برگزار شد. در این گردهمایی چندصد فعال و دوست‌دار کودک و نوجوان گردهم آمده بودند تا بتوانند با تعیین اهداف بلندمدت به این نیاز جامعه بپردازند.

شما در موسسه کودکان دنیا از چه روشی برای ترویج کتابخوانی در کودکان استفاده میکنید؟

ما در گروه با روش‌های مختلف از قبیل کتاب‌خوانی خلاق و بلندخوانی، قصه‌خوانی، قصه‌گویی، قصه‌گویی مشارکتی با خود کودکان و به‌صورت خلاق، معرفی آثار نویسندگان بومی و خارجی و آشناکردن کودک و خانواده‌اش با ادبیات و کتاب‌های مناسب و برگزیده و هر کاری که بتواند ما را به ترویج کتاب و ادبیات مناسب کمک کند به‌صورت داوطلبانه قدم برمی‌داریم.

به‌نظر شما چگونه می‌توان کودکانی کتاب‌خوان تربیت کرد؟

 در مرحله اول خانواده‌ها بهتر است خود را ملزم به مطالعه و کتاب‌خواندن کنند تا کودک در یک محیط کتاب‌خوان رشد کند، چرا که آشنایی کودک با ادبیات در قدم اول در خانواده شکل می‌گیرد و نهادینه می‌شود.

در خراسان تشکلی به‌نام(شبکه دوستداران کودک خراسان) وجود دارد که شما در آن عضویت دارید، هدف این شبکه چیست و چه فعالیتهایی انجام داده است؟

شبکه دوستداران کودک در کل ایران گسترده است و ما در خراسان هستیم. در واقع شبکه، فضایی متشکل از کسانی است که کودکان و کیفیت زندگی کودکان برایشان مهم است. در این رابطه با نیازسنجی که انجام شده است در ۱۰ حوزه به فعالیت‌های داوطلبانه برای کودکان خراسان می‌پردازند که یکی از این گروه‌ها گروه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است. ما در همین راستا تاکنون چند برنامه عملی قصه‌گویی، کتاب‌خوانی در بوستان‌های مشهد و یک جشن جهانی نیز برای عموم کودکان برگزار کرده‌ایم.

به‌واسطه حضور حرم مطهر رضوی در شهر مشهد، گردشگران بسیاری از همه ایران به مشهد میآیند، آیا توانستهاید از این ظرفیت برای ترویج کتابخوانی استفاده کنید؟

گردشگران عموما برای زیارت به مشهد می‌آیند و توجهشان معطوف به امر زیارت است و توجه چندانی به این امر ندارند، اما به‌منظور تجهیز کتابخانه‌های فرهنگسراهای مشهد برنامه‌هایی داریم که با کمک شهرداری در پی انجام آن هستیم.

این گفتگو ادامه دارد...

گفتگو از: سمانه آقائی آبچوئیه، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 348199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لی لی بنوفامیل GE ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    0 0
    سپاسگزارم.عالی است...
  • دوست كودكان IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    1 0
    خانم بنوفاميل عزيزم شما عالي هستيد
  • شریفی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    2 0
    احسنت بر تلاشتان...
  • نینا IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    2 0
    مصاحبه خوبی بود ممنون
  • نینا IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    2 0
    مصاحبه خوبی بود ممنون
    • بنوفامیل ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      0 0
      سپاس از شما مهربان