تولید روزانه ۱۵۰،۰۰۰ کیلوگرم پلاستیک در اصفهان

روزانه بیش از هزار تن پسماند در سطح شهر اصفهان تولید و به کارخانه کود آلی ارسال می‌شود که حدود ۱۵۰ تن از این آمار انواع نایلون و ظروف پلاستیکی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روزانه ۷۵ تا ۸۰ تن از پسماند خشک در شهر اصفهان از سوی مردم در مبدا تفکیک می‌شود که این رقم با سهم فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و نیز تفکیک دستی توسط شرکت‌های پیمانکار شهرداری در محل جمع آوری تا ۱۳۰ تن هم می رسد که اگر این آمار را نسبت به کل پسماند بسنجیم حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد کل پسماند شهر تفکیک می‌شود.

علی دهنوی اضافه کرد: استانداردهای بین المللی برای تفکیک پسماند از مبدا بیشتر از ۲۰ درصد است، بنابراین با شرایط ایده آل فاصله داریم و مردم باید در این زمینه با مدیریت پسماند همکاری و پسماندهای خود را در مبدا تفکیک کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به ضرورت آموزش مردم در شناسایی پسماند تر و خشک گفت: پسماند تر همچون پسماند های مواد غذایی ، پوست میوه و سبزیجات، روغن‏های خوراکی سوخته و فاسد شده، تفاله چای و همچنین پسماندهای باغبانی و فضای سبز فساد پذیر است. اما پسماند خشک مثل کاغذ، مقوا، پلاستیک، فلزات و شیشه فسادپذیر نیست و اگر در مدت طولانی هم در منزل باقی بماند هیچ بویی نمی دهد و عملا فاسد نمی‌شود، از این طرق می‌توان پسماندهای فسادپذیر و خشک را از هم تشخیص داد.

دهنوی خاطرنشان کرد: پسماندهای خشک از طریق ایستگاه‌های ثابت و خودروهای دوره گرد که تحت مدیریت خدمات شهری شهرداری فعال هستند، جمع آوری می‌شود.

وی تاکید کرد: بدون شک یکی از مهمترین اقداماتی که می تواند به بهبود وضعیت زیست محیطی کمک کند فرهنگسازی و آموزش شهروندان است در این راستا به مناسبت هفته بدون نایلکس ویژه برنامه های متعددی در ۲۵ مرکز عمدتا در فرهنگسراهای مناطق مختلف شهر تعریف شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری برنامه‌های این مدیریت در هفته بدون نایلکس ادامه داد: کارگاه آموزشی خلاقیت با موضوع ساخت وسایل با پلاستیک ویژه بانوان و کودکان در حال برگزاری است. هدف از اجرای این برنامه آشنایی کودکان با بازیافت و استفاده مجدد از انواع پلاستیک‌ است.

دهنوی اضافه کرد: گالری تصاویر با موضوع «پلاستیک‌ها و نایلون‌ها» از دیگر برنامه‌های این سازمان است که با هدف آشنایی با اثرات مضر پلاستیک‌ها بر محیط زیست در حال برگزاری است.

وی با اشاره به برگزاری تور بازدید از کارخانه کود آلی به مناسب روز بدون نایلون گفت: این تورها ویژه بانوان خانه‌دار برنامه‌ریزی شده و قرار است از هر منطقه شهرداری ۱۲۰ نفر از کارخانه کود آلی بازدید کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: این تورها از روز گذشته آغاز و تا اواخر مردادماه، برگزار می‌شود و افراد علاقه‌مند می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به معاونت فرهنگی مناطق ۱۵گانه شهرداری اصفهان مراجعه کنند.

دهنوی اضافه کرد: در این بازدید شهروندان با فرآیند تفکیک پسماند خشک و تبدیل آنها به کود کمپوست آشنا می‌شوند، شهروندان می‌توانند از طریق فرهنگسراهای مربوطه برای شرکت در این تور بازدید ثبت نام کنند.

کد خبر 348151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.