۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
بلایی به نام پلاستیک

دنیای امروز ما به تسخیر پلاستیک‌ها درآمده است، از نایلکس‌های پلاستیکی خرید روزانه گرفته تا ظروف غذایی یکبار مصرف و پوشش بسیاری از وسایل همه و همه از پلاستیک ساخته شده است.

به گزارش ایمنا، حضور پر رنگ پلاستیک و مشکلات ناشی از دفن آن در طبیعت بحرانی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. بی تردید حرکت‌هایی نیاز است تا استفاده از پلاستیک کنترل شود و روز ۲۱ تیر روز بدون نایلون مقدمه‌ای برای جلب مشارکت‌های مردمی در استفاده کمتر از کیسه‌های نایلونی است.

کشورهای جهان با عزمی راسخ در کاهش مصرف نایلون قدم برداشته‌اند. در سال ۲۰۰۲ میلادی، بنگلادش نخستین کشوری بود که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد. چون این کشور به دنبال سیل ویرانگر سال ۱۹۸۸ میلادی خسارات چشمگیری دید و دلیل آن کیسه‌های پلاستیکی بود که با بستن راه فاضلاب عامل اصلی شدت یافت سیلاب بودند.

ما در ایران هم می‌توانیم با فرهنگسازی وضع قوانین کارآمد و اراده بلند به مادر زمین کمک کنیم. گرامیداشت این روز می‌تواند برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، قانون گذاران را به تمرکز بیشتر بر وضع قوانین حافظ محیط زیست دعوت کند. در برخی از کشورهای جهان نیز به دنبال وضع مالیات، مصرف کیسه‌های پلاستیکی کاهش چشمگیری داشته است. از طرف دیگر اگر هر کدام از ما کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم معدل استفاده از شش کیسه نایلونی در هفته صرفه‌جویی می‌شود که این رقم معادل ۲۸۸ کیسه در سال به ازای هر نفر است.

بر اساس تحقیقات انجام شده تنها در ایران سالانه بیش از سه میلیون تن پلاستیک تولید می شود. بیشتر این پلاستیک‌ها نیز بادوام هستند و صدها سال طول می‌کشد تا به خودی خود تجزیه و نابود شوند. از طرفی قراردادن نان داغ در کیسه پلاستیکی باعث شکسته شدن شاخه‌های پلیمری کیسه و ورود مونومر به سیستم غذایی و بدن انسان خواهد شد که در نهایت در دراز مدت منجر به سرطان می شود.

متاسفانه امروزه میلیون‌ها نفر در ایام مذهبی، نذورات خود را در ظروف یکبار مصرف توزیع می‌کنند در حالی که از آلودگی و سرطان‌زا بودن این ظروف بی‌اطلاع هستند، لذا کاهش مصرف پلاستیک ها امری ضروری است. امیدواریم با همکاری مردم و مسئولان از مصرف بی رویه نایلون پرهیز کنیم و در راستای حفظ محیط زیست برای آیندگان قدم برداریم.

یادداشت از حیدر قاسمی، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان

کد خبر 348146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.