«مسئولان» اندوان را دیدند

ساعت ۸ صبح پنج شنبه ۲۱ تیرماه، اندوان آب و جارو شده، خودروهای بازیافت مشغول جمع آوری زباله‌ها هستند، کمی آن‌طرف‌تر مردم پچ پچ می کنند" امروز چه خبر است؟"

به گزارش ایمنا، در حالی که صدای عبور تریلیها فضای محل را پر کرده، اما مردم متعجب به اطراف نگاه می‌کنند؛ پاکبانان کوچه‌ها را جارو می کنند و تراکتورها مشغول جمع آوری تپه‌های خاکی حاشیه محل هستند، مادی اندوان دیگر بوی تعفن نمی‌دهد، اندوان حسابی تمیز شده است؛ این اندوانِ هفته پیش نیست!

گزارش از محرومیت‌های محله ای که ۱۲ سال پیش به اصفهان نصف جهان پیوست، بازتاب های فراوانی در بین شهروندان و مدیران شهری و استانی به همراه داشت؛ مدیرانی که گویا تاکنون نام این محل را نشنیده بودند با پیگیری‌های خبرنگار ایمنا پا به محله اندوان گذاشتند. حدس اهالی درست است،  آب و جاروی محله برای مدیران است!

دو نفر از اعضای شورای شهر، معاون عمرانی منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان، رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان و مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به محله اندوان آمدند تا درد و دل‌های مردم را بشنوند و فکری برای رفع مشکلات و کمبودهای آنها کنند.

«اندوان ۱۲ ساله مثلا روستا نیست و شهر شده، اما ظاهر آن از روستاهایی که دهیاری دارند، خیلی بدتر است؛ می بینید که؛ ما عمر خودمان را کرده‌ایم و چند صباحی دیگر مهمان این دنیا نیستیم، اما بچه‌هایمان را از این محرومیت نجات دهید.» این‌ها را "قدم‌علی پیرمرد ۷۰ ساله‌ای" می‌گوید که عصا به دست از لابه لای جمعیت با صدایی بلند فریاد می‌زند: « از این وضعیت خسته شدیم.»

حمید کشاورز از ساکنان محل است که از آب و جارو و نظافت سحرگاهان تاکنون متعجب شده: « این محل بعد از مدت ها رنگ آب و جارو و جمع کردن زباله ها را به خود دیده است، شاید می‌دانستند قرار است مسئولان به اندوان بیایند؛ تا همین دیروز بوی بد مادی همه محل را گرفته بود.»

 دور مدیران جمع شده اند و هر کسی سخنی می‌گوید، پس از سال‌ها مدیران اصفهان را می‌دیدند که برای بازدید از اندوان آمده بودند و از این می ترسیدند که شاید این آخرین بار باشد... تمام اهالی، برای بیان مشکلات خیابان آیت الله خاتون‌آبادی حدفاصل میدان عروج (شش راه هفتون) تا محله اندوان  اتفاق نظر داشتند؛ خیابانی با عرض‌کم، اما تردد بالای خودروهای سبک و سنگین آن هم بدون هیچ ایمنی و روشنایی!

جواد رضایی از جوانان محل می‌گوید: «از وقتی اندوان به خوراسگان (منطقه ۱۵) الحاق شده، هیچ تحولی در محله ندیده‌ایم؛ هرگز احساس نکردیم این محله جزئی از محله‌های شهر شده، قدیم‌ترها که دهیاری داشتیم، وضعیت بهتر بود و بعد از الحاق تنها جمع‌آوری زباله‌ها اتفاق افتاد. به این محله رسیدگی نمی‌شود و فقط اگر کسی بخواهد خانه‌ای در آن بسازد باید هزینه‌های میلیونی بابت پروانه ساختمانی پرداخت کند، البته اگر بخشی از این پول‌ها در همین محله خرج می‌شد حرفی نداشتیم، اما چرا ما باید مثل ساکنان مناطق بالای شهر که امکانات دارند، بابت ساخت و ساز هزینه پرداخت کنیم، ولی هیچ امکاناتی نداشته باشیم؟!» 

کاظم مختاری که  چندی پیش همسر خود را در حادثه تصادف در خیابان آیت الله خاتون آبادی از دست داده و هنوز سیاه‌پوش است دنباله حرف های رضایی را می گیرد « اگر از نبود تمام امکاناتی که حق طبیعی مردم این محله است هم چشم‌پوشی کنیم، از وضعیت خیابان خاتون‌آبادی که افراد بی‌گناهی را به دلیل عبور کامیون‌های سنگین راهی قبرستان کرده نمی گذریم، این خیابان باریک است و روشنایی ندارد، ما چه گناهی کرده‌ایم که باید شاهد از دست دادن عزیزانمان در این خیابان باشیم؛ تاکنون چندین نفر از اهالی اندوان در همین جاده کشته شده‌اند، چند نفر دیگر باید بمیرند تا شاید به وضعیت آن رسیدگی شود؟ من همسرم را در همین خیابان از دست دادم و حالا باید چهار فرزندم را بدون مادر، بزرگ کنم؛ راننده ماشینی که رنم را زیر گرفت، در تاریکی خیابان فرار کرد و هیچ دوربینی هم در این مسیر نبود تا بتوانم کاری کنم.»

 «بچه‌های ما جایی برای بازی ندارند، انتهای محله یک زمین خاکی هست که گاهی برای فوتبال به آنجا می‌روند، اما تمام مدتی که آنها در خانه نیستند، ما دلهره و اضطراب داریم، تاکنون چند نفر از این کودکان در تصادف با موتوری‌ها با دست و پای شکسته راهی بیمارستان شدند؛» اینها درد و دل‌های زهرا جعفری است که از نبود مکان تفریحی در این محل گلایه دارد «پارک نداریم، انتهای محله یک مادی هست که گفتند شهرداری می خواهد آن را پارک کند، بچه‌های ما آنجا امنیت ندارند.»

یکی از جوانان محل از تغییر نام اندوان می‌گوید: « اسم محله دیگری در خمینی شهر اندوان است، وقتی ما برای پیگیری مشکلات محله‌مان به هر دستگاه و اداره‌ای مراجعه می‌کنیم، اینجا را با محله اندوان خمینی شهر اشتباه می‌گیرند!»

خواسته‌ها بحق است

علیرضا نصراصفهانی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان مشکلات و کمبودهای مطرح شده از سوی اهالی اندوان را انتظارات زیادی نمی‌داند و می‌گوید: این انتظارات حداقل‌های لازم برای زندگی در هر محله است. در اندوان حدود هزار نفر زندگی می‌کنند، این توقعات و انتظارات نیز در همین حد هزار نفر است نه بیشتر، بنابراین باید رسیدگی‌های لازم انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: ایمن‌سازی خیابان خاتون‌آبادی روبروی محله اندوان که تاکنون خسارات زیادی به مردم محله وارد کرده، یکی از خواسته‌های بحق مردم این محل است. با توجه به اینکه این خیابان در حریم شهر نیست، اداره‌های «راهداری» و «راه و شهرسازی» باید اقدام کنند، اما اصلاح ورودی اندوان به زودی در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان قرار خواهد گرفت.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می کند: باتوجه به اعلام آمادگی شهرداری منطقه ۱۵ برای احداث پارک و فضای سبز باید قطعه زمینی را در این محله جانمایی کرد و مردم محله نیز باید مشارکت داشته باشند، البته منظور مشارکت مالی نیست، بلکه مردم قطعه زمینی را برای فروش معرفی کنند تا پس از انجام توافق و تملک، شهرداری مبادرت به احداث پارک کند.

نصراصفهانی خاطرنشان‌ می‌کند: احداث فرهنگسرا یا ورزشگاه به دلیل تعداد جمعیت موجود جوابگو نخواهد بود، اما می‌توانیم محلی را در مجاورت مسجد و حسینیه اندوان به مرکز فرهنگی اختصاص داده و شهرداری نیز به بخش فرهنگی مسجد و حسینیه کمک کند تا مدیریت آن با مشکل مواجه نشود و استفاده بهینه صورت گیرد.

وی از مردم اندوان درخواست می‌کند: بخشی از موارد را خودشان در محله حل کنند و برای بخش دیگر با نهادها و ارگان‌ها همفکری و ارتباط برقرار کنند تا وضعیت محله را سروسامانی دهند تا حق و حقوق مورد مطالبه مردم پرداخت شود.

قتلگاه ورودی اندوان را دریابید

امیر احمد زندآور، یکی از اعضای شورای شهر اصفهان مشکل مهم اندوان را قتلگاه ورودی محله می‌داند و می‌گوید: «در ورودی اندوان عبور و مرور با سختی انجام می‌شود، حتی می‌توان گفت اینجا قتلگاهی درست شده که باید سریع در دستور کار  اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، همچنین اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان و شهرداری منطقه ۱۵ قرار گیرد.»

وی اضافه می‌کند: اندوان از وجود حتی یک پارک محلی و فضای سبز و امکانات فرهنگی و ورزشی محروم است، بنابراین باید در بودجه سال آینده منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان، این محله به طور ویژه دیده شود، زیرا طی سال‌های گذشته ظاهرا بودجه هایی در نظر گرفته شده، اما آن‌گونه که برآورد می‌شود مصرف نشده چرا که کمترین خدمات زیربنایی در اندوان به چشم نمی‌آید و آثاری از عملکرد اساسی مشاهده نمی‌کنیم.

این عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه آشنایی با مشکلات و چالش‌های موجود در محله‌های مختلف بی شک در برنامه‌ریزی‌های آینده شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان قرار خواهد گرفت، خاطرنشان می‌کند: در بازدیدی که از اندوان داشتیم، از نزدیک مشکلات مختلفی که اندوان به نسبت جمعیت هزار نفری خود دارد و اهالی از فقدان این خدمات رنج می‌برند را احساس کردیم و باید اذعان کرد خدمات این محله نسبت به جمعیت آن بسیار کم است و بی شک پیشنهاد، توصیه و تاکید می‌کنیم که شهرداری منطقه ۱۵ برای رفع مشکلات اندوان در اسرع زمان ورود پیدا کند.

زندآور اضافه می کند: مردم برای احداث پارک محلی باید همکاری داشته باشند و زمینی را برای فروش معرفی کنند تا مادی به عنوان یک میراث ارزشمند حفظ شود. قطعاً چنانچه حقوق مالک تامین شود، همکاری خوبی انجام خواهد شد، زیرا مالکان برای توافق راضی هستند.

وی با بیان اینکه با احداث فضای سبز می توان علاوه بر جلب رضایت ساکنان محله اندوان، در این نقطه از شهر رونق اقتصای ایجاد کرد، ادامه می‌دهد: از طریق کمیسیون ماده پنج می توان برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی اقدام و پارک شهری احداث کرد و فضاهای پیرامونی آن را مجوز تجاری داد تا وضعیت اقتصادی محله متحول و ضمن ایجاد اشتغال از تردد مردم به میدان اصلی شهر کاست.

الحاق یعنی برخورداری نه محرومیت!

نایب رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: باید از مردم اندوان که نجابت به خرج داده‌اند، عذرخواهی کنیم؛ مردم قانعی که در تمام شرایط با سختی ها کنار آمده‌اند و صبوری کردند. برای اعضای شورای شهر تا این حد در تنگنا قرار گرفتن مردمی که محله آنها از حدود ۱۲ سال پیش به شهرداری منطقه ۱۵ الحاق شده، قابل تصور نبود. بسیار پر واضح است که اندوان طی یک دهه اخیر آن‌گونه که باید، دیده نشده چرا که در بازدید از این محله شاهد پروژه زیربنایی نبودیم، اما از حالا باید کمک کرد تا بخشی از کاستی‌ها جبران شود.

زندآور تاکید می کند: مسئولان باید مشکلات مردم را از نزدیک ببینند، در جهت رفع آنها گام بردارند و به گونه‌ای عمل نکنند که روستاهای الحاقی به کلانشهر اصفهان آرزوی برگشت به روستا را داشته باشند چرا که الحاق یعنی برخورداری نه محرومیت.

برای انجام طرح های اساسی به اعتبارات کافی نیاز داریم

به گفته معاون عمرانی منطقه ۱۵، شهرداری تاکنون در حد و توان خود اقداماتی را برای محله اندوان از جمله جدول کشی معابر انجام داده، اما برای انجام طرح های اساسی نیاز به اعتبارات است.

جواد کشانی تاکید می‌کند: مشکلات مربوط به جاده آیت الله خاتون‌آبادی در حیطه کار شهرداری نیست و باید ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، همچنین راه و شهرسازی استان برای رفع آنها اقدام کنند.

برگزاری جلسه مشترک برای رفع مشکلات جاده خاتون‌آبادی

مدیران شهری، اعضای شورا، رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های  اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان، مدیر ساخت وتوسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان محله را بازدید و نواقص را بررسی کردند و بر تشکیل جلسه‌ای مشترک برای رفع مشکلات اساسی همچون جاده خاتون آبادی تاکید شد. همچنین مقرر شد زمین‌های بایری که وسعت زیادی دارد پاک‌سازی و زمین‌های بایر کوچک رها شده در دل محله نیز ضمن پاکسازی، به مالک یا مالکان آنها برای تعیین تکلیف زمین ها اخطار داده شود.

به گزارش ایمنا، اهالی اندوان  پا به پای مدیران حرکت و مشکلات و نواقص محل را گوشزد می‌کنند، اما نگرانی در چهره آنها موج می‌زند نگرانی از اینکه پس از بازگشت وعده‌های داده شده را فراموش کنند"ما را فراموش نکنید... مشکلات اندوان را حل کنید، باز هم بیایید... "

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار ایمنا

کد خبر 348113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادقی IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    8 0
    بسیار عالی
  • یک شهروند US ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    5 0
    احسنت خانم کشاورز احسنت
  • سارا IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    10 0
    اي كاش مسوولان بيشتر رسيدگي مي كردند به خصوص استانداري
  • یک جوان اصفهانی US ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
    1 0
    دمتوووووووون گرم. عجب حرکت زیبایی اینگونه فعالیت هوی خبری سازنده است. مسیولان تو را به خدا مردم این محله را نا امید نکنید و به وعده هایی که بهشون دادید عمل کنید
  • ایرانی IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    1 0
    احسنت خبروگزارش یعنی این.جریان ساز و سازنده از بس تعریف مسولان شنیدیم خسته شدیم.
  • یک شهروند US ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    0 0
    اینکه یک گزارشی منتشر و پیگیری برای بازدید مسئولان از نقاط محروم انجام میشه، من تا حالا توی این شهر ندیده بودم، این اقدام بسیااااااار قابل تحسین و ارزنده است. باید مسئولان بکوشند تا مشکلات ان محله برطرف بشه، فقط بازدید نبوده باشه! ایمنا ممنون که هستی/
  • یک ایرانی IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    1 0
    حق مطلب را ادا نمودید. تشکر ویژه