چالش درمانی، این بار برای کودکان

شهرضا – او فرشته نجاتی می‌خواهد تا مرحمی بر دردهای شبانگاهش باشد، دستانی شفابخش که پیکر کوچک و رنجورش را التیام بخشد، اما افسوس ...

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، شهر آرام و ساکت، فرورفته در خواب شبانگاهی است. تن فرسوده خیابان‌های شلوغ و پرهیاهو اندکی فرصت یافته تا فارغ از جنجال رهگذران و خودروها، اندکی بیاساید و اندام خسته درختانش، مجالی یافته برای زدودن غبار روز.

در سکوتی که گاه صدای خش خش جاروی رفتگر، پتکی می‌شود بر آستان خموده آن، کسانی هستند که تار و پود روزگارشان از درد بافته شده و روز و شب برایشان یکسان است. بیمارانی خسته از هجوم آلام یک بیماری که حالا بستر بیماری شده تنها دغدغه فکریشان و بیمارستان، حکم خانه آرامش را برای آنان دارد.

«حسین»، کودکی که این روزها انتهای راهروهای بیمارستان امیرالمؤمنین شهرضا آخرین مقصدی است که می‌تواند برود، از دردهای زندگی می‌گوید:«قفسه سینه و پهلوهایم درد می‌کند، درد گاهی امانم را می‌برد برای همین به من آمپول می‌زنند تا درد نکشم، اما از این وضعیت خسته شدم.»

چشمان پدرش وقتی به دیدگان خشکیده این بزرگ مرد کوچک می‌افتد، غم دوران بر سرش آوار می‌شود، اما چاره چیست؟ باید صبر کرد و منتظر درمان بود.

حسین، از مهربانی پرستاران و پزشکانی می‌گوید که همه تلاششان را می‌کنند که زودتر خوب شود:«آقای دکتری اینجاست که هر وقت مرا می‌بیند با خنده حالم را می پرسد، پرستاران هم زود به زود سر می‌زنند. با آن‌ها دوست شده‌ام، وقتی به خانه بروم باز هم به اینجا می‌آیم و به آن‌ها سر میزنم.»

بیمارستان امیرالمؤمنین شهرضا که این روزها، لقب بزرگترین بیمارستان تخصصی جنوب استان را یدک می‌کشد، هر روز مجهزتر و بزرگتر می‌شود. کودکانی همچون حسین تنها بخشی از بیمارانی بستری در این مرکز درمانی هستند، اما متاسفانه کودکان شهرضایی از کمبود پزشک متخصص اطفال رنج می‌برد و به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان این شهرستان، رایزنی‌ها برای تأمین این تخصص تاکنون کارساز نبوده است.

بزرگترین قطب درمانی جنوب استان، در شهرضا

فرهاد مهری، رییس بیمارستان‌های شهرضا می‌گوید: مرکز پزشکی تخصصی حضرت امیرالمؤمنین(ع)، در جنوب شهرستان شهرضا واقع شده است، در سال ۱۳۷۰ نخستین کلنگ آن زده شده و پس از ۱۶ سال در آبان ماه سال ۱۳۸۶ افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ساختار فیزیکی این مرکز از نظر معماری قابلیت پیشرفت توسعه بالایی دارد، اظهار می‌کند: با توجه به موقعیت شهرستان شهرضا که در ناحیه جنوبی استان اصفهان واقع شده، آب و هوای مطلوب شهر و همچنین با توجه به موقعیت مکانی بیمارستان که در مجاورت با پارک زیبای ملت و منطقه خلوت شهر واقع شده است آرامش روحی و روانی بیماران را به همراه دارد.

رییس بیمارستان‌های شهرضا تصریح می‌کند: در حال حاضر این بیمارستان، با دو طبقه و به مساحت ۵۷ هزار متر مربع و با ۱۴۰ تخت مصوب تاسیس شده و حداکثر ۱۰۷ تخت آن در بخش‌های جراحی مردان، ‌جراحی زنان، اطفال، مامایی، لیبر، اتاق عمل، اورژانس، ICU و NICU فعال است.

مهری ادامه می‌دهد: اورژانس این مرکز با برخورداری از سرویس‌های مغز و اعصاب، ENT، جراحی عمومی، ارتوپدی، زنان و زایمان، اورلوژی و اطفال، با پذیرش بیماران به مراجعان این شهرستان و مناطق اطراف خدمات درمانی ارایه می‌کند.

تا یک سال دیگر نمی‌توانی از پزشکان طرحی استفاده کنیم

حجت الله تنهایی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا از تغییرات ایجاد شده در دوره دستیاری تخصص اطفال در کشور و تأثیر آن بر حوزه درمان شهرستان‌ها می‌گوید: در کشور دوره دستیاری پزشکان متخصص اطفال از سه به چهار سال افزایش یافته است، این مسئله باعث کمبود این تخصص در شهرستان‌هایی همچون شهرضا شده که از پزشکانی طرحی استفاده می کنند

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر دوره طرح پزشکان قبلی در بیمارستان امیرالمؤمنین به پایان رسیده و از سوی دیگر تا یک سال دیگر پزشک طرحی جدیدی به بیمارستان تعلق نمی‌گیرد، چون پزشکانی باید یک سال دیگر دوره دستیاری خود را بگذرانند

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا خاطرنشان می‌کند: متخصصان اطفال که در بخش خصوصی شهرستان فعالیت می‌کنند، تعهد و الزامی به حضور در بیمارستان ندارند، به ویژه آنکه در گذشته پشتیبانی مالی مناسبی از پزشکانی که در این زمینه همکاری کردند، انجام نشد

تنهایی تأکید می‌کند: اگر معوقات بیمه‌ای به بیمارستان پرداخت شود، بخشی از مشکلات موجود در این زمینه برطرف می‌شود

کمبود تخصص اطفال در آستانه تبدیل به یک معضل درمانی

مجتبی صالح، رییس بیمه سلامت شهرضا نیز با اشاره به مشکل بیمارستان این شهرستان در زمینه کمبود پزشک متخصص اطفال، تصریح می‌کند: پزشک متخصص اطفال باید به صورت ۲۴ ساعته در بخش NICU مستقر باشد تا اگر برای نوزاد تازه متولد شده مشکلی ایجاد شود، اقدامات لازم درمانی را انجام دهد، اما در حال حاضر به پزشک متخصص موجود در بیمارستان وظایف زیادی واگذار شده که این مسئله را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

وی تأکید می‌کند: خوشبختانه در این زمینه تاکنون مشکلی ایجاد نشده، اما باید تدابیری اتخاذ شود که در صورت نیاز بتوانیم از بروز خطر پیشگیری کنیم

رییس بیمه سلامت شهرضا با بیان اینکه کمبود پزشک متخصص اطفال در بیمارستان این شهرستان در حال تبدیل شدن به یک معضل درمانی است، می‌گوید: افزایش تخت‌های NICU باعث تشدید این وضعیت شده است.

صالح تصریح می‌کند: از آنجا که در بیمارستان شهرضا پزشک مقیم نداریم، مجبور هستیم ۳۰ درصد هزینه هتلینگ را کاهش دهیم که در این زمینه باید دستگاه‌های ذی‌ربط استان به یاری این شهرستان بیایند.

گزارش از: عباس صادقی خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 348102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.