گیج و ویج برای دومین‌بار به‌روی صحنه می‌رود

نشست خبری "نمایش کمدی گیج و ویج" ظهر امروز(چهارشنبه۲۰ تیرماه) در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قیومی نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش کمدی گیج و ویج در این نشست گفت: خنداندن مخاطب اصفهانی کار بسیار دشواری است چرا که اصفهانی‌ها مردمی خنده‌رو و بذله‌گو هستند و شاید اگر این نمایش در شهر دیگری اجرا می‌شد در این زمینه با این مشکل مواجه نبودیم.

وی افزود: هنر طنز علاقه دارد که ناهنجاری‌های جامعه را به صورت غلو به‌تصویر بکشد. ما در نمایش گیج و ویج یک آرزو را به تصویر می‌کشیم، آرزوی نگه داشتن لحظه‌های خوب، جلو و عقب بردن زندگی که با یک کنترل انجام می‌شود.

وی که نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش کمدی گیج و ویج است، افزود: ایده این نمایش با یک دستگاه کنترل که در دست داشتم به ذهنم رسید و به این فکر می‌کردم که چه می‌شود اگر بتوانیم صحنه‌های خوب زندگی را دوباره ببینیم یا برخی از اتفاقات را رد کنیم.

در دوره‌ای تئاتر، سوغات اصفهان بود

قیومی با بیان اینکه نکته دیگری که در این نمایش به تصویر ‌کشیده می‌شود معضل اعتیاد است، گفت: نگارش و بازنویسی این نمایش شش ماه زمان برد و در این شش ماه چهار بار متن نمایشنامه بازنویسی شد.

وی با تاکید بر اینکه در دوره‌ای تئاتر، سوغات اصفهان بود، ادامه داد: زمانی از شهرهای دیگر برای دیدن تئاتر اصفهان می‌آمدند و تئاتر اصفهان در کل کشور سرشناس بود، اما پس از آن به مدت ۱۵ سال اتفاق خاصی در تئاتر کمدی نیفتاد تا زمانی که تئاتر "آقای همسر خانم شوهر" اجرا و با استقبال زیادی مواجه شد و بعد از آن در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ نمایش کمدی گیج و ویج به روی صحنه رفت.

نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش کمدی گیج و ویج با بیان اینکه دغدغه‌ام در این نمایش این بود که شوخی نامناسب در ان انجام نشود، گفت: نمایش بومی در اصفهان طرفداران زیادی دارد. در تهران مکان‌های مخصوصی برای گونه‌های مختلف نمایش وجود دارد، اما در اصفهان با کمبود سالن و امکانات مواجه هستیم و گونه‌های مختلف نمایش دسته بندی نشده است، بنابراین مردم نمی‌دانند که برای دیدن انواع خاصی از تئاتر باید به کدام تالار مراجعه کنند.

قیومی با اشاره به تعاملات با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، تصریح کرد: طی دو سال گذشته تعامل با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان بهتر شده است و شاهد اجرای نمایشنامه‌های خارجی در سالن فرشچیان و تالار هنر بوده‌ایم، اما باید تعامل بیشتری برقرار کنیم تا پل ارتباطی میان مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان ایجاد شود تا هنرمندان بتوانند با مردم در ارتباط باشند.

در اصفهان حتی یک پردیس تئاتر نداریم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای اجرای این تئاتر در شهرستان‌های دیگر دارند یا خیر، تصریح کرد: اجرا کردن این تئاتر در شهرستان‌های دیگر کار دشواری است چرا که علاوه بر جابه‌جایی صحنه به منابع مالی نیاز دارد.

این کارگردان با بیان اینکه ما نیز خواستار حمایت مردم هستیم، گفت: در زمان ارحام صدر کمدی به شیوه انتقادی بوجود داشت و به‌راحتی مخاطب را مورد نقد قرار می‌داد. در آن زمان سبک خاصی به اسم مکتب اصفهان به وجود آمد که در آن کمدی به شیوه نقد با قلمی تندوتیز اجرا می‌شد، اما پس از مدتی دیگر در این سبک کار تازه‌ای اتفاق نیفتاد، کاراکتر جدیدی معرفی نشد و روند جدیدی به وجود نیامد. دغدغه کمدین‌های جدید ایجاد سبک نو در کمدی است، شایدکمدین‌های جدید نتوانند با قلم تند و تیز انتقاد کنند، اما باید روندی جدید را به وجود بیاورند.

قیومی با اشاره به مشکلات موجود در جامعه از جمله خشکسالی، گفت: باید با زبان تئاتر بازیگران را میان مردم محبوب کنیم تا بتوانیم به زبان بازیگرانِ محبوب در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم.

وی با اشاره به مشکل کمبود سالن در اصفهان تصریح کرد: در اصفهان، دو سالن تقریباً حرفه‌ای وجود دارد و به‌جز تالار فرشچیان و تالار هنر سالن‌های دیگر با کمبود امکانات روبرو هستند. در اصفهان حتی یک پردیس تئاتر نداریم درحالی‌که اگر امکانات داشته باشیم تماشاچیان نیز به دیدن تئاتر می‌آیند و از آن استقبال می‌کنند.

ما به حمایت مردم در تئاتر نیاز داریم

در این نشست هم‌چنین محمدرضا نصری مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نیکان روزگار اسپادانا با اشاره به دور اول برگزاری نمایش گیج و ویج، تصریح کرد: این نمایش پرمخاطب‌ترین نمایش سال ۱۳۹۶ بوده است که بالغ بر نُه هزار نفر در مدت ۳۰ شب اجرا این نمایش را دیده‌اند و یکی از دغدغه‌های اصلی درعرصه نمایش جذب مخاطب است.

وی با بیان اینکه دلیل برگزاری دور دوم این نمایش استقبال بی‌نظیر مردم بود، تصریح کرد: در این نمایش ۲۶ نفر عوامل و بازیگر به فعالیت می‌پردازند. ضمن اینکه در این دوره قیمت بلیطت‌ها را کاهش دادیم درحالی‌که در دور نخست اجرای این نمایش قیمت بلیطت‌ها از ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان بودند، اما در این دوره قیمت بلیت‌ها از پنج الی ۱۵ هزار تومان است تا افراد بیش‌تری بتوانند از دیدن نمایش لذت ببرند. تئاتر فقط برای افراد خاص نیست. با کاهش قیمت سعی کردیم تا همه افراد حتی با بضاعت مالی کم بتوانند به دیدن تئاتر بیایند.

تهیه کننده تئاتر گیج و ویج با اشاره به حمایت‌های معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: تا کنون هیچ‌گونه حمایت مالی از هیچ ارگانی دریافت نکرده‌ایم و تنها شهرداری فضایی را برای اجرای نمایش در اختیارمان قرار داده است. ما فقط به حمایت مردم در تئاتر نیاز داریم.

جلوگیری از خروج نخبه‌های هنری از اصفهان

نصری افزود: دلیلی که به عنوان یک تهیه کننده خصوصی این نمایشنامه را پذیرفتم جلوگیری از خروج نخبه‌های هنری از اصفهان است. ما در اصفهان هنرمندان زیادی داریم. امین زارع از بهترین بازیگران اصفهانی است که به دلیل عدم حمایت از وی در تهران به فعالیت هنری می‌پردازد. کارگردان این تئاتر نیز زمانی که برای صحبت درخصوص اجرای این تئاتر آمد قصد داشت که این تئاتر را برای تهران آماده کند اما با صحبتی که با هم کردیم قرار شد ابتدا این تئاتر را در اصفهان اجرا کند.

وی افزود: از این‌که این تئاتر را در شهرستان‌های دیگر نیز اجرا کنیم استقبال می‌کنیم، اما این کار به متولی نیاز دارد تا بتوانیم در شهرستان‌های دیگر نیز آن را روی صحنه ببریم.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نیکان روزگار اسپادانا با اشاره به ویژگی خاص این تئاتر گفت: تئاتر گیج و ویج مخاطب را به هر قیمتی نمی‌خنداند، این نمایش نیاز به حمایت هنرمندان به ویژه هنرمندان طنزنویس دارد. این تئاتر به حمایت هیچ ارگانی نیاز ندارد بلکه به حمایت مردمی نیاز دارد. اگر مردم از ما حمایت کنند می‌توانیم بهتر از این کار کنیم.

لبخندی حقیقی با دیدن تئاتر گیج و ویج

در ادامه این نشست زهره فوده بازیگر نمایش کمدی گیج و ویج با اشاره به تفاوت کار سینمایی و تئاتر، اظهار کرد: همیشه تصور می‌کردم تئاتر بسیار دشوارتر و متفاوت با کار سینمایی است و فکرمی‌کردم نمی‌توانم یکی از اعضای تئاتر باشم. همیشه پیشنهاد کار تئاتر را به خاطر ترسی که داشتم رد می‌کردم و فکر می‌کردم حافظه‌ام برای یادگیری چندین صفحه از دیالوگ‌های تئاتر یاری نمی‌کند.

وی افزود: زمانی که علی قیومی برای اجرای این تئاتر با من تماس گرفت به من دلگرمی داد که این مشکل من را حل می‌کند. کارکردن با قیومی با دیگر کارگردان تئاتر متفاوت است. این تئاتری است که به زور خنده را روی لب مخاطب نمی‌آورد و خنده‌ای که از این تئاتر روی لب مخاطب می‌آورد لبخندی حقیقی است.

از فعالان حوزه تئاتر حمایت کنیم

هم‌چنین امین زارع بازیگر تئاتر گیج و ویج تصریح کرد: اجرای دوباره این نمایش کمدی اتفاق خوبی است و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. باید از افرادی که در زمینه تئاتر به ویژه تئاتر کمدی فعالیت می‌کنند حمایت کنیم و پشت آن‌ها را خالی نکنیم تا تئاتری‌ها مجبور نباشند برای اجرای تئاتر به تهیه‌کننده‌های خصوصی روی بیاورند. البته اگر حمایت‌های تهیه کننده این تئاتر نبود شاکله این نمایش کمدی روزهای نخست از هم می‌پاشید.

وی افزود: امروزه متولیان حوزه تئاتر عناصری هستند که صرفاً نمایشنامه‌ها را تأیید یا رد می‌کنند و در نهایت از حمایت دَم می‌زنند، اما این سبک از حمایت دردی از مشکلات هنرمندان دوا نمی‌کند. همیشه دعا می‌کنم که نمایش بازخورد خوبی داشته باشد تا حداقل تهیه‌کننده‌ای که به‌خاطر علاقه‌اش به تئاتر به فعالیت می‌پردازد اگر سود نمی‌کند دچار زیان نیز نشود و افرادی مثل تهیه‌کنندۀ نمایش گیج و ویج جرأت پیدا کنند تا چنین نمایشنامه‌هایی به روی صحنه برود.

به گزارش ایمنا، نمایش کمدی گیج و ویج تا ۳۱ تیرماه ساعت ۲۰:۳۰ در باغ ‌نور اصفهان به‌روی صحنه می‌رود.

کد خبر 348080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.