رییس جمهور چطور دستور جاری شدن زاینده رود را بدهد؟/تدبیر بدترین سناریوها برای تحریم

معاون اول رییس جمهور گفت: رییس جمهور آمریکا اعلام کرده تا ماه نوامبر جلوی صادرات نفت ایران را می‌گیرد، بدترین سناریوها در این خصوص دیده شده و آمریکایی‌ها متوجه خواهند شد که نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اداری استان و «رونمایی از پرتال سرمایه گذاری و برند بین المللی گردشگری استان اصفهان» گفت: اصفهان بسیار عزیز است و شاید یکی از دلایلی که فکر می‌کنم اصفهانی‌ام، بیان ویژگی‌ها و برتری‌های اصفهان است.

وی افزود: اصفهان جای بزرگی است و عظمت آن در تاریخ ماندگار است. هیچ تحول سیاسی و پیشرفت اقتصادی نیست که اصفهان در آن نقشی نداشته باشد؛ از همین رو مشکلات اصفهان نیز مشکلات کشور است.

معاون اول رییس جمهور گفت: باید قدر اصفهان و مردمش را بدانیم و گمان می کنم می‌توانم در اصفهان دغدغه های خود را بیان کنم؛ شرایط کشور خطیر و با مشکلات متعددی مواجه است؛ البته نه به این معنا که در بحران قرار داریم، بلکه مقصود این است که این شرایط باید خوب مدیریت شود تا با سربلندی از آن خارج شویم، از این رو باید درک درستی از آن داشته باشیم.

دولت با کمک مردم و نخبگان می‌تواند از شرایط فعلی عبور کند

وی افزود: درست است که آمریکا ۴۰ سال با ایران دشمنی داشته، اما امروز شرایط متفاوت است و دولت به تنهایی قادر به مدیریت آن نیست. اگر همه مردم و نخبگان در صحنه باشند می‌توان از شرایط عبور کرد.

جهانگیری تأکید کرد: باید واقعیت‌های پیش رو را خوب بشناسیم، واقعیت هایی که فلج کننده نیست؛ چرا که ما توانمندی‌های زیادی در کشور داریم و باید آنهارا کشف کنیم؛ از این رو مسئولیت پذیری جدی و شناخت موقعیت بسیار مهم است.

وی افزود: آمریکایی ها از توافق برجام خارج شدند؛ در حالیکه این توافق دارای پشتوانه شورای امنیت سازمان ملل بود. ایران به دقت به تعهدات خود عمل و آژانس هم بارها آن را تایید کرد، اما آمریکایی ها به این درجه از وقاحت رسیده اند که یک توافق بین المللی را قبول ندارند و از آن خارج می‌شوند. 

معاون اول رییس جمهور گفت: آمریکایی ها اعلام کردند می‌خواهند ایران را پای میز مذاکره ببرند، در صورتی که ما پیش از این سر میز مذاکره رفتیم و آنها باید پاسخ دهند که چرا اکنون ایران تحریم است؟

وی افزود: این کشور هدف‌گذاری کرده تا نفت، تجارت و بخش‌های مختلف اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار دهد. در این شرایط دولت باید به نحو مطلوب عمل کند، اما همه باید به کمک دولت بیایند تا کشور از این شرایط عبور داده شود و در اصفهان هم اگر تصمیمی گرفته شد، پشتیبانی خواهیم کرد.

عرضه نفت در بورس شفاف ترین روش است

جهانگیری گفت: در شرایط کنونی انسجام ملی از همه چیز مهم تر است و باید اختلافات سیاسی را کنار بگذاریم؛ پیش شرط موفقیت ما اتحاد است و این موضوع باید به جهانیان نمایش داده شود.

وی افزود: آمریکا خیال دارد به جای اتحاد، تفرقه ایجاد کند، اما برای تمامی اقدامات امریکا تدابیری اندیشیده شده تا موفق نشود. رییس جمهور این کشور اعلام کرد در نوامبر جلوی صادرات نفت ایران را می‌گیرد، البته اینکه گفته شده صادرات نفت ایران صفر می‌شود عجیب است. بدترین سناریوها در این خصوص دیده شده و آمریکایی ها بعدها متوجه خواهند شد که نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند.

جهانگیری در خصوص عرضه نفت در بورس گفت: این اقدام شفاف ترین روش است، هر چند برخی می‌گویند تجارب قبلی تکرار می‌شود، اما این‌طور نیست.

تلاطمات ارزی به درجه ای از ثبات می‌رسد

وی افزود: تلاش ما در خصوص تبادلات بانکی هم این است که ارتباطات جریان داشته باشد و اینکه برخی می‌گویند صرافی ها تعطیل خواهند شد، صحیح نیست، تلاطمات ارزی به درجه ای از ثبات می‌رسد و کالاهای اساسی وارد می‌شود.

معاون اول رییس جمهور گفت: از زمان پیش آمدن مشکلات ارزی اقدامات لازم را انجام دادیم تا مردم در فشار نباشند، البته فکر نمی‌کردیم آمریکایی ها دست به کار خطرناک خروج از برجام بزنند.

وی در ادامه گروه هایی را که به آنها ارز دولتی تعلق می‌گیرد  معرفی کرد و افزود: در خصوص فساد زمان دیگری صحبت می‌کنم، اما عده ای به دنبال خالی کردن جیب مردم هستند و امروز با آنها به شدت برخورد می‌شود. بیش از هر مقطع دیگری نیاز داریم تا اعتماد مردم افزایش یابد.

جهانگیری تأکید کرد: مردم باید به دولت کمک کنند؛ نه اینکه در مدیریت مشارکت کنند. در این راه هر کس ایده ای داشته باشد حمایت خواهیم کرد.

از فکر سیستان و بلوچستان خواب ندارم

وی در خصوص بحران آب گفت: در شهرهای دیگر وضعیت آب اگر از اصفهان بدتر نباشد، بهتر نیست؛ به عنوان مثال سیستان و بلوچستان به قدری وضعیت بدی دارد که از فکر کردن به آن خوابم نمی برد.

جهانگیری گفت: در سراوان در طول سال تنها سه میلی متر بارش صورت گرفته و در کوهرنگ نیز در حالی‌که سال گذشته هزار میلی متر بارش بوده، امسال این میزان به نصف رسیده؛ پس امسال سال خاصی است.

معاون اول رییس جمهور افزود: حیات اصفهان به زاینده رود است و این جریان مستمر نخواهد بود و خداوند تفضلی خواهند داشت، در دولت یازدهم مصوباتی برای احیای زاینده رود تصویب شد و قطعا آن مصوبات اجرایی خواهد شد، البته مردم هم باید پیشنهاداتی ارائه کنند.

هیچ مسئولی نمی تواند مشکلات اصفهان را نادیده بگیرد

جهانگیری گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که هر مسئولی سرکار بیاید، نمی تواند مشکلات اصفهان را نادیده بگیرد؛ اگر ۱۰ درصد در آب کشاورزی صرفه جویی می‌شد، حال شاهد این مشکلات نبودیم.

وی افزود: امروز آب مسئله اول کشور است؛ وقتی تنها ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد است، پس آیا رییس جمهور می‌تواند دستور جاری شدن آب را بدهد؟

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: انتظار داریم توسعه اصفهان بیشتر شود و مدیریت استان نباید با افتخار اعلام کند که میزان بیکاری اش از کشور بیشتر است. باید دید چرا این مشکلات پیش آمده است.

وی تأکید کرد: ما مسئولیت پذیرفته ایم که نیاز کشور رفع شود، نباید فقط سخنرانی کنیم. اصفهان نه تنها مشکلات خود را حل می کند، بلکه در رفع مشکلات کشور هم موثر خواهد بود.

کد خبر 347990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.